Aflossingsvrije hypotheek

Discussie in 'De lounge' gestart door Linnie1985, 6 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Hier ook een groot gedeelte aflossingsvrij. Geloof zo uit het hoofd 60 aflossingsvrij, 40 bankspaar.

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ja, maar dan nog... wat maakt het verhuizen dan uit? De rente wordt toch onafhankelijk van de aftrek bepaald?

3. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek

De aftrek bepaalt je maandlast, niet de rente.

4. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Bankspaar is weer iets anders als een gewone spaarhypotheek toch? Daar had die man het ook eventjes over. Dat in deze tijd niet meer zoveel gekozen wordt voor een spaarhypotheek, maar dat de voorkeur uit gaat naar bankspaar. (of zo iets..)

Toch wel ingewikkeld allemaal he!

Dat van die renteaftrek wist ik, dat had hij ook verteld. En om het nog makkelijker te maken werkt het bij ons net even wat anders. Die 30 jaar is trouwens pas ingegaan vanaf 2001.
    Als vriendlief en ik nu een huis zouden kopen en we houden het gewoon op 50/50 (hij 50% en ik 50%), dan zou het betekenen dat hij over zijn 50% nog 21 jaar hypotheekrente mag aftrekken en ik over "mijn" deel nog 29 jaar (ik heb één jaar een koopwoning gehad).
    Haha, leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker! Pff!

Ik vind het wel erg interessant om te lezen hoe iedereen dat geregeld heeft en hoe ze daar zelf over denken. Bedankt voor de antwoorden (en ga gerust door). Het huis van vriendlief moet eerst verkocht worden. En ik wil me hier graag goed in gaan verdiepen.

5. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Dat is ook niet waar. Hoe hoger de rente, hoe hoger je maandlast.

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ze bepalen samen je maandlast ;)

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ooooh, is dat zo? Dat wist ik niet (of misschien is het me wel ooit verteld, maar weet ik dat niet meer ;)). Dan kunnen wij inderdaad ook over 50 procent van de woning nog veel langer aftrekken.

8. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik bedoel dat de hypotheekrenteaftrek uiteindelijk wel bepaalt wat jij betaald per maand.
    Als je het niet maandelijks wil hebben, betaal je gewoon de standaard rente die hoort bij de hoogte van je hypotheek.
    Zo doen kennissen het 50/50, de ene helft maandelijks en de andere helft opsparen voor de jaarlijkse teruggave.

9. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ja dat snap ik.
    ik doelde niet op het rente percentage hahahah.
    Maar bij een aflossingsvrije hypotheek betaal je alleen de rente (je maandlast dus...) die bedoelde ik.

10. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Exact! Als de woningmarkt instort ben je uberhaupt de sjaak en trouwens, heel Nederland met ons dus ik zou me dr ook geen zorgen om maken :D

Wij hebben hier een gedeelte spaar en een gedeelte aflossingsvrij. Wij wonen nu 2,5 jaar hier dus over 28 jaar hoeven we nog maar de helft van onze hypotheek in te lossen. Nou dat is ons huis dan echt wel waard, dus hier ook iemand die zich geen zorgen maakt.

Waar ik trouwens wel op heb gelet is dat we de maandlasten ook kunnen betalen als er geen hypotheekrenteaftrek is.
    En dat we het nog konden opbrengen als 1 van ons minder ging werken (zoals nu dus).

11. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Wij hebben een gecombineerde spaar en aflossgingsvrije hypotheek.
    Ongeveerd 1/3 deel sparen we en 2/3 is aflossings vrij.
    Wij hebben er bewust voor gekozen, mede omdat onze beide ouders een koophuis hebben en ik daarnaast ook enig kind ben. En wij dus zeer waarschijnlijk een erfenis krijgen.

Met deze mogelijkheid was ook de hypotheek een stuk betaalbaarder!

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

wij hebben de helft aflossingsvrij. dat was onze enige optie omdat tijdens het afsluiten de crisis uitbrak en we letterlijk van de één op de andere dag geen hypotheek meer konden krijgen. (en dat terwijl alles al bijna rond was!)

dus we wilden niet maar we moesten wel.

13. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik kan soms een vreselijke doemdenker zijn, haha. Het moet inderdaad wel heel dramatisch aflopen als je dat er zelfs niet meer voor krijgt.

Wij willen ook graag de hypotheek zoveel mogelijk op één inkomen doen (lukt waarschijnlijk niet helemaal, maar dat andere gedeelte is minimaal). Mochten ze die renteaftrek afschaffen dan is het wel prettig dat je gewoon in je eigen huis kan blijven. Ook twijfel ik enorm met hoeveel ik wil gaan werken als straks de baby er is. Dan houd ik liever zoveel mogelijk opties open, ipv me ergens aan vast te binden.

14. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

zonder die hypotheekrente aftrek zouden wij het niet redden. het is wel heel leuk om te zeggen dat je het ook zonder moet kunnen doen, maar niet iedereen heeft die luxe ;)

15. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Oké, ik begin het allemaal een beetje te begrijpen!

Een andere vraag:

Wat voor overlijdensrisicoverzekering hebben jullie?

Met een spaarhypotheek moet je minimaal een dekking hebben van 50%. Over het aflossingsvrije gedeelte kan je geen premie voor afsluiten (ik vraag me eigenlijk af of dat altijd zo is), maar zo begreep ik hem.

16. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Dat is ook zo. En ik denk met jou veeeeeeeeele andere mensen ook niet. Ik had ook niet gedacht dat het hier mogelijk zou zijn, maar dat valt dus nog reuze mee. Tenzij we een nóg duurder huis willen kopen, maar ik koop dan liever een iets goedkoper huis.

17. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Wij hebben zelfs volledig aflossing vrij. Maar wel een bedrag (zo'n 40.000 euro) eigen geld in het huis gestoken. Ons huis is nu bij verkoop dus zeker meer waard dan de hypotheekschuld.
    Daarnaast hoeven wij over 30 jaar niet opeens gratis te wonen. We hebben dan waarschijnlijk meer inkomen dan nu en kiezen er dus juist voor om het nu iets ruimer te hebben.

18. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Wij hebben een volledige spaarhypotheek.
    Het huis is gekocht op alleen mijn man zijn inkomen ( ik werk niet;) ).
    De hypotheek wordt met het spaargedeelte volledig ingelost net nadat mijn man met pensioen gaat. Dan zouden we dus geen hypotheek meer hoeven te betalen.
    Als ik kom te overlijden komt het huis volledig vrij en als mijn man komt te overlijden komt het huis ook volledig vrij.
    wij hebben een totale rentevaste periode van 30 jaar.

Groetjes MB2005.

19. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    heb ik even een andere vraag waar ik heel benieuwd naar ben...

hoeveel procent is jullie netto hypotheek van jullie netto inkomen?

bij ons is dat 28% , en ik vind dat best hoog maar wel prima te doen... wij hebben 65 000 aflossingsvrij en 140 000 spaarhypotheek

gr Jose

20. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Je hebt groot gelijk hoor!
    Wij hebben onze hypotheek ook gebasseerd op 1 inkomen, want je weet nooit wat er gebeurt in de toekomst.
    En dan kun je tenminste gewoon je hypotheek betalen.

Deel Deze Pagina