Hier is het ook 20 procent van manliefs inkomen. Ik heb geen inkomen, op een studie-uitkering na. Overigens was het eerst meer, maar hij heeft aardig wat promotie gemaakt sinds het afsluiten van de hypotheek. Om die reden zijn we ook redelijk hoog gestart, ons inkomen wordt toch alleen maar hoger en hoger (vooral omdat ik straks ook ga werken). Hier trouwens een levensverzekering die we hebben afgesloten op het gedeelte van de hypotheek die we bij mijn schoonmoeder hebben (ongeveer 2/3 van het totaal). En alleen op manliefs naam, zodat ik het geld dus krijg. Manlief kan namelijk eventueel wel rondkomen, ik kan het gedeelte wat over zou blijven (die 1/3 dus) ook betalen met mijn inkomen straks. Het is gewoon bekijken hoeveel je kunt missen, wat de risico's in de toekomst zijn, etc. Wij zouden momenteel trouwens ook niet rond kunnen komen zonder hypotheekrenteaftrek. Maar ze schaffen het nooit in 1 keer af, dus daar maak ik me ook niet zo druk om.
dan zit je met een schuld die je moet aflossen zonder dat de rente aftrekbaar is. Daarom hebben wij een volledige spaarhypotheek afgesloten.
dat vind ik altijd erg speculeren. je kan niet in de toekomst kijken dus speel je op safe, lijkt me. Net als mensen die NU een auto kopen voor de helft vd prijs en die dan over 5 jaar derest hoeven te betalen. Wat nou als je over 5 jaar geen werk meer hebt of wat dan ook. Vind dat altijd erg risicovol.
Tja, speculeren. Ook als je een volledige spaarhypotheek hebt, weet je niet of je dat of 5, 10 of 20 jaar nog kunt betalen. Ik denk dat het over het algemeen wel zo is dat je op latere leeftijd wat meer verdient dan wanneer je nog jong bent. Ook wel afhankelijk van je beroep, natuurlijk. Mijn man en ik zitten beiden in het onderwijs, dus ik durf er echt wel op te gokken dat wij de komende 30 jaar niet ontslagen worden. En ook dat ons salaris de komende jaar gewoon braaf een schaal omhoog gaat. De enige manier waarop ons (gezamelijke) inkomen naar beneden kan gaan is arbeidsongeschiktheid of overlijden. Daar zijn we voor verzekerd. Verder hebben we bewust een lagere hypotheek genomen dat maximaal mogelijk was. En verder vertrouw ik er gewoon maar op dat het goed komt. En als het niet goed komt... tja, dat lossen we dan wel weer op. Anders kun je nooit een huis kopen.
Hier een volledige spaarhypotheek, maar alleen gebaseerd op inkomen van vriendlief. Studeer zelf nog, en stufi telt niet als inkomen, maar in totaal zijn we 20% van ons netto-inkomen kwijt aan hypotheek. Nu dus ook druk aan 't inpakken, en hopelijk over een week of 2-3 verhuizen
klopt, maar dat weet je met geen enkele hypotheek of uitgave patroon, of je iets nog kan betalen. maar dan zit je aan een eventuele verkoop vast als je iets niet kan betalen, bij welke hyoptheekvorm dan ook. Daarom is er de Nationale Hypotheek Garantie is sommige gevallen. Wij hebben ook een veel lagere hypo dan mogelijk was, maandlasten vallen ook gigantisch mee omdat wij een lage rentestand hebben en deze voor 10 jaar hebben vastgezet met een maximum plafondrente van 4,7% Zo zit je de ene maanden op 500 euro die je betaald, en in sommige andere maanden op 800 euro. Wij trekken de belasting maandelijks ook niet af, wij doen dit per jaar zodat het verrekend wordt met de belastingaanslag van mn vriend.
Wij hebben gelukkig ook NHG en voor ons in de hypotheekrenteaftrek inderdaad ook een jaarlijks extraatje. Wij hebben trouwens wel de afspraak om dit voor het huis te gebruiken. Zo heeft de aftrek de afgelopen jaren (een deel van) de kunstof kozijnen en de keuken betaalt. En we gaan het (samen met spaargeld) gebruiken voor onderhoud aan het huis. Ik denk dat de aftrek van 2009 (staat nu nog op de spaarrekening) straks gebruikt gaat worden voor een nieuw dak op de dakkapel. Als we op niks groots voor het huis hebben, dan gaat het op de spaarrekening voor het moment dat er wel iets moet gebeuren op het gebied van bijvoorbeeld groot onderhoud. Als je je dat kunt veroorloven, kan ik dat trouwens iedereen aanraden! Dus niet kijken of je de hypotheel netto kunt betalen, maar ook of het bruto zou lukken! Mochten ze er dan ooit mee gaan rommelen, dan weet je in ieder geval dat je nog veilig zit. Of: als het een tijd financieel tegenzit kun je het alsnog maandelijks laten komen, zodat je maandlasten flink omlaag gaan.
idd, goede tip. Je moet sowieso kijken of je iets bruto kan betalen. Als de renteaftrek toch wordt afgelast ben je anders dik de lul.
Hoe reken je dat uit??? (haha, sorry, wiskunde is niet mijn sterkste punt) Wij hebben trouwens geen NHG, kon niet omdat mijn man toen nog geen vast contract had. Wij moesten toen zelf iets van 8.000 euro in de hypotheek stoppen om die te kunnen krijgen. We hebben trouwens wel zo'n hypotheek met levensverzekering. dus zodra mijn man overlijdt (hoop het echt niet) dan wordt het huis voor de helft afbetaald.
wij hebben een spaar hypotheek van 100 en aflossing van 120 en een extra aflossigsvrij van 39.000 wij keizen er voro om elk jaar 5000 af te lossen op de hypotheek zo wordt je maand bedrag minder en je krijgt toch weinig rente op je spaar en we lossen nu eenmalig 20.000 af zonde omdat geld op te spaar te laten staan
Haha, denk niet dat het klopt.....kom op een heel raar getal uit. Oh wacht, klopt toch wel!! Onze hypotheeklasten zijn 18.75 % van ons maandinkomen! Best laag volgens mij, of niet!
@ skye: ja dat is volgens mij wel netjes Wat betreft het risico te nemen dat je in de toekomst meer zult verdienen: er zijn echt wel situaties waarin dat geoorloofd is Zoals in ons geval dus (manlief een erg zekere baan, zekerder kan bijna niet, en ik nog studerende). Verder vind ik het eerlijk gezegd niet eens zo relevant of je huis in de toekomst wat waard is of niet. Relevanter is of je na die 30 jaar of als je met pensioen gaat dezelfde lasten nog kunt dragen. Om die reden is het vaak verstandig af te lossen, omdat je na 30 jaar meer gaat betalen of omdat je minder inkomsten zult hebben als je met pensioen gaat.
wij hebben ruim 60% aflossingvrij. dit omdat we anders niet op 1 loon konden kopen en we geen risico wilde lopen om te kopen op 2 inkomens. rest is spaarhypotheek wij hebben wel voor bijde een levensverzekering. mocht mijn partner overlijden wordt het huis 100% afgelost en mocht ik overlijden dan wordt het voor 50% afgelost. betalen hier flink voor per maand maar hopelijk is het niet nodig als de kinderen over een paar jaar bijde op school zitten en ik meer werk dan dan willen we een gedeelte van mijn loon erbij pakken en dan tot 80% aflossen en dus nog steeds 20% aflossingvrij houden.
Wij hebben nog geen 30 procent aflossingsvrij. Ik voorzie verder geen problemen. De hypotheek is alleen gebaseerd op mijn man zijn inkomen. Ik heb een nieuwe baan met een goed salaris, dus het kan allemaal prima. Zelfs als ik weer thuismama zou worden kunnen we goed rondkomen.
Hier ook hypotheek alleen op mijn man's salaris! We hebben ruim een jaar van 1 salaris geleefd en nu werk ik part-time, maar het zou toch wel aanpassen zijn, als mijn salaris weg zou vallen. Je raakt er zo aan gewend he!
Het is een gok, maar ik denk een minder grote gok dan sommige denken. Velen die hier posten wanen zich veilig door een spaarhypotheek afgesloten te hebben, maar wie geeft je garantie dat dat het bedrag oplevert waar je op hoopt op het eind? Wat als op het moment dat je hypotheek afloopt er weer een economische crisis is en je waarde fors minder is dan dat ze je hadden voorgespiegeld? Wij weten in elk geval zeker waar we aan toe zijn en weten zelf dat we als we niets doen nog een restschuld hebben, waarvan alleen de rente niet meer aftrekbaar is. Het basismaandbedrag kunnen we ook dan natuurlijk nog gewoon betalen. Als je zorgt voor een goede pensioenvoorziening en je je inkomen op 100% houdt ook als je met pensioen gaat dan hoeven je maandlasten natuurlijk helemaal niet lager worden. Het is maar net waar je voor kiest.
Wij hebben ook een gedeelte aflossingsvrij, het maximale wat 6jr geleden mocht voor de NHG, wij moeten wel meer als 50% aflossen. En eerlijk is eerlijk, ik verwacht niet dat wij over 30 jaar nog in dit huis wonen... en dan dus of een ander huis hebben of misschien een andere hypotheek ivm verbouwing. Als je niets doet, en je woont over 30 jaar in je huis, en hebt nooit je hypotheek afgesloten.. dan moet je op de een of andere manier aflossen waarbij je de rente niet mag aftrekken. Maar je hoeft het dan niet ineens te betalen. Denk dan dat je je bruto bedrag moet betalen (dan voor het gedeelte wat je niet hebt afgelost)