Hernia en nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door Eerised90, 20 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. #1 Eerised90, 20 jul 2010
    Laatst bewerkt: 20 jul 2010
    Hallo,

Ik heb al heel lang van rugpijn, vanaf mei zijn de klachten echt serieus en het word alleen maar erger..
    Al 3x bij de dokter geweest, uiteindelijk ook de neuroloog!
    Aan de hand van mijn klachten en de reflexentest is het waarschijnlijk een hernia. Alles wijst daar op..
    Ik heb dinsdag een MRI scan om te kijken of er daadwerkelijk een hernia zit.

Word gek van de pijn. Voel me echt bejaard..
    Heb weinig plezier met de dingen die ik doe, spelen met de kleine gaat eigenlijk gewoon niet.
    Haar verzorgen, eten geven, en dan nog koken en het huishouden!
    Ik doe alles op mn tandvlees..

Ben een fulltime mama, 20 jaar, en mijn vriend is Internationaal Vrachtwagenchauffeur en dus altijd 5 nachten van huis.

Heb nu wel medicatie, helpt wel, maar niet helemaal..
    Maar goed, dit is niet goed!

Geen flauw idee wat de stappen zijn, mocht er een hernia zitten.
    En zo niet, wat dan? Waar komt dan de pijn vandaan..

Vraag me wel af, hoe zit het met zorgverlof?
    Kan mijn vriend zorgverlof opnemen voor mij?
    En mijn moeder, kan zij ook zorgverlof opnemen om voor mij te zorgen?

Want de hele week alles alleen doen met een ukkie van 10 maanden dat trek ik niet..

Wie o wie kan mij helpen aan die informatie?

Groetjes Desiree

Edit:tekst aangepast

2. Dana

Dana Niet meer actief

je partner heeft recht op zorgverlof, ik heb laatst ook zorgverlof gehad voor mijn dochtertje, ik kreeg toen 70% van mijn loon betaald die maand,
    de vraag over je moeder snap ik niet zo goed.....moet zij ook verzorgd worden? of zorgt zij voor jou?

3. #3 Eerised90, 20 jul 2010
    Laatst bewerkt: 20 jul 2010
    Ik bedoel, of mijn moeder ook zorgverlof op kan nemen voor mij?
    Omdat het met het werk van mn vriend wel best lastig is.

Hoeveel dagen zorgverlof kan hij (mijn vriend) opnemen dan?

4. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Bij mijn in de familie komen rugklachten voor.
    Heb zelf sinds mijn 15de ook rugklachten, moet zeggen dat het vanaf de bevalling aardig goed gaat en ik weinig klachten heb.
    Maar het zit er dik in dat ik ook een keer een hernia krijg, mijn broer, vader en moeder hebben al een hernia gehad.

Mijn moeder en vader moesten echt rust houden.
    Mijn broer had de keuze om of geopereerd te worden, of om een heel intensief revalidatie programma te ondergaan.
    Hij heeft voor het laatste gekozen.

5. Dana

Dana Niet meer actief

je moeder kan ook zorgverlof opnemen voor je inderdaad, ik kreeg 4 keer mijn wekelijkse uren zorgverlof in 1 jaar, maar dat verschilt per CAO denk ik, weet ik niet zeker.

je man en moeder zouden het aantal uren op hun werk moeten navragen maar ze hebben er allebei wel recht op.

6. Consider, hoe lang heeft die revalidatie geduurd?
    Ik weet nog niet zeker of er ook echt een hernia zit, moet nog een week wachten met zoveel pijn, maarja!

Dana, ik zal eens zeggen tegen ze dat ze het dan moeten navragen.
    Zou wel handig zijn voor mij, is geen doen zo..

7. Zijn er hier ook dames die zelf een hernia hebben gehad?
    Hoe is het behandeld e.d.?

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mijn moeder heeft een aantal jaar geleden een hernia gehad, zij heeft toen 6 weken plat gelegen (dus echt de hele dag op bed) en daarna lang fysiotherapie etc gehad. Het gaat nu goed maar ze moet nog wel elke dag even een uurtje gaan liggen om haar rug rust te geven.

Maar je kunt ook kiezen voor een operatie, tenminste als dat kan, dan ben je er wel meteen vanaf, maar geen idee hoe lang je revalidatie dan duurt.

Sterkte!

9. Ja dat rusten is zo lastig he.. Met een kleine van 10 maanden!
    Revalidatie van een operatie is best lang... 6 weken ofzo dacht ik..

10. Veronique79

Veronique79 Niet meer actief

Ik heb zelf 2 hernia's, op 2 verschillende niveau's in mijn rug. De eerste is 2 jaar oud en de ander heb ik sinds maart dit jaar.
    Bij de eerste had ik heel acuut uitstralende pijn tot in mijn voet en tintelende tenen. Ik heb toen zeker een half jaar fysio gehad, mede omdat de zenuw door de irritatie was gaan verkleven aan omringend weefsel.

De tweede kwam wat geleidelijker opzetten, maar was veel groter uiteindelijk. Door rustig aan te doen, afwisselend bewegen (dus niet langdurig zitten of staan, maar regelmatig opstaan en even een rondje lopen) en niet/bijna niet te tillen, ben ik nu sinds een aantal weken weer klachtenvrij.

De meeste hernia's gaan binnen 3 maanden vanzelf over. Je moet alleen acuut aan de bel trekken als je opeens incontinent wordt of gevoel verliest in je billen. Ik heb er heel bewust voor gekozen om niet geopereerd te worden. Een operatie is nl niet zaligmakend. Er zijn een heleboel complicaties die kunnen ontstaan, dus ik zou het echt niet als eerste optie kiezen. Uiteindelijk zal ik er wel een keer aan moeten geloven, maar hoe langer ze het kunnen uistellen, hoe beter.

Succes met je rug.

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Het heeft in totaal bijna een jaar geduurt.
    De eerste tijd heeft hij rust moeten houden, en toen een zeer intensieve revalidatie programma.
    Achteraf had hij beter geopereerd kunnen worden, dan was het herstel sneller geweest.
    Maar dat durfde hij niet.

12. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Ik ben 6 weken geleden geopereerd aan een hernia. Heerlijk! Ik heb een jaar lang pijn gehad en kon op het eind niet veel meer. Nu gewoon geen pijn meer.
    Ik mocht 6 weken geen auto rijden en niet fietsen. Verder is het belangrijk om op een goede manier te bukken en zwaar tillen zoveel mogelijk vermijden. Mijn vriend heeft een aantal dagen vrij genomen en dat was ook wel nodig, want ik had het anders niet gered met mijn zoontje.
    Lopen moest ik opbouwen, niet teveel ineens.
    Nu moet ik donderdag nog naar het ziekenhuis om te kijken of er fysio nodig is...

13. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Mijn moeder heeft dit jaar ook een hernia gehad, ze heeft eerst een tijd fysio gehad maar dit hielp helaas allemaal niks, ze verging van de pijn en zat zwaar onder de medicijnen. Ze is vervolgens geopereerd, moest daarna 6 weken plat maar was na 6 weken weer helemaal up and running! ze voelde zich overigens direct na de operatie al een heel stuk beter, de pijn was een heel stuk minder. Helaas zijn artsen nog steeds terughoudend wat opereren betreft.

14. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik weet niet zoveel antwoorden op je vragen amar wilde je even heel veel sterkte wensen.

15. Miza

Miza Fanatiek lid

24 jun 2006
    1.801
    1
    0
    Ik heb twee jaar geleden een hernia gehad.
    Heb een half jaar morfine geslikt, daardoor kon ik nog enigzins wat doen.
    In december van hetzelfde jaar ben ik er aan geopereerd.
    6 weken totale rust en een paar keer per dag wandelen. (meteen al de dag na de operatie mee begonnen in het ziekenhuis)
    Daarna geen last van de rug meer gehad. Na de operatie ook geen fysio gehad.
    Het enige nadeel is dat mijn rechterbeen aan de buitenkant tot onder de voet gevoelloos is. Maar dat weegt niet op tegen de pijn die ik het half jaar voor de operatie heb gehad.
    Ik zou het zo weer doen!

16. Miza

Miza Fanatiek lid

24 jun 2006
    1.801
    1
    0
    Ik ben trouwens net voor de kerst geholpen. Mijn man was toen twee weken vrij. Hij werkt in ploegen, dus na zijn vakantie, was hij altijd een gedeelte van de dag thuis. Mijn moeder en schoonzusjes hebben daarna mijn dochter toen geregeld opgevangen.

17. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Mijn moeder is in maart geopereerd aan een hernia. Ze kreeg eerst 6 maanden rust voorgeschreven en fysio. Daarna waren ze bang dat ze kanker had omdat mijn moeder in 7 weken tijd 22 kilo afviel en er een 'zwarte plek' op verschillende scans bij haar maag en darmen te zien waren. Dit moest uitgesloten worden en die hernia operatie liet daarom weer op zich wachten. uiteindelijk bleek mijn moeder gezond (afgezien van die hernia dan) en is ze in maart geopereerd. (vanaf juli liep/lag ze met de diagnose: hernia)
    Na de operatie ging het al snel beter, maar ze mocht 2 maanden niet tillen ook mijn dochter niet, ze mocht vanaf een week of 6 licht huishoudelijk werk doen en nu kan ze alles weer.
    Ze heeft nu alleen nog last van haar been (de pijn straalde met de hernia ook uit naar haar been), maar afgezien daarvan gaat het goed.

18. Jeetje wat pittig allemaal zeg, dat revalideren en rusten..
    Ik heb vandaag de MRI gehad, maar moet nu nog tot dinsdag wachten voor de uitslag!
    Pff..

Zit voorlopig nog aan de pijnstillers, want zonder gaat niet..
    We wachten nog maar even af..

19. Gummiebeertje

Gummiebeertje Bekend lid

24 mei 2010
    956
    0
    0
    huismama
    Heyhey ;)

Ikzelf heb als je het terug vind op google iets wat op een hernia lijkt, maar de artsen zeggen dat het dat niet is.
    Nou ja dan niet he ;)

Maar goed, ik weet dus niet goed de behandelmethodes....ik krijg binnenkort een korset, en zit ook zwaar aan de pijnstillers....ben er de hele dag een soort van junk door...dus ik weet heel goed wat je nu meemaakt.

Wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop dat er iets positiefs voor je uitrolt.
    Mij willen ze niet echt helpen..ze vinden me te jong :(

20. Linnypin, wat balen zeg.
    Ik ben ook nog maar 20. Maar wel doorgestuurd voor MRI e.d.
    Dus ben benieuwd!

Ik ben ook al afhankelijk van die dingen, zo klote. Zonder die dingen trek ik het niet, ik kan niks, slaap dan niet.. Pff!

Miss er echt op aandringen? Kan zo toch niet?

Deel Deze Pagina