Hoe zit het nou met dekentjes/lakens voor wieg en ledikant

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door fee90, 14 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Hallo! Ik heb een wiegje gekocht en een ledikantje.
    Wordt morgen geleverd,maar ik vroeg me wat af.
    De wieg wordt geleverd met een dekbed overtrek:Schardt Wieg Babsi Compleet Big Stars Petrol | Wiegen | Baby-Dump
    Maar voor de baby gebruik je toch een lakentje en een apart dekentje?
    En kan ik gewoon een normale maat babydeken en laken kopen voor zowel de wieg en dat deze dan meegaat naar het ledikant,of heb je aparte maat nodig?

Op sommige sites zie ik ook baby dekbedjes maar dat gebruik je toch niet ivm stikgevaar?

En de laatste vraag:vanaf wanneer gebruik je een slaapzak en is dat ter vervanging van de deken, want dat lijkt me echt 10 keer makkelijker:p

2. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.912
    113
    Vrouw
    En cerder: gewoon uitproberen wat voor jouw kindje fijn is!

3. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Beddegoed voor een wiegje heeft andere afmetingen dan voor een ledikantje. Je moet dus voor beiden een molton, onderhoes, lakentje en dekentje aanschaffen. Of dit dan voor een wieg of ledikant is, staat altijd duidelijk op de verpakking.

Dekbedje wordt indd afgeraden tot je kindje ongeveer 2 jaar is. Onze dochter krijgt waarschijnlijk pas in haar peuterbedje (over een paar maanden) haar eerste dekbed.

Slaapzak ter vervanging van een deken heb ik nog nooit gedaan. Eigenlijk alleen bij een hittegolf. Maar daar hebben andere moeders misschien wel ervaring mee.

4. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Bedankt voor de reacties! Dus een dekentje van 75x100 cm is voor een wieg( aldus bol.com) en te klein voor een ledikant? Ik zie soms echt door de breisels het laken niet meer: (

5. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Wij gebruiken een duodeken icm een dekbedovertrekje

Zowel voor de wieg als voor de ledikant, in de wieg gebruiken wij een enkele die we dan dubbelslaan, in het ledikant gebruiken we beide dekens.

Slaapzak gebruiken wij nog dekens bij.maar je hebt ook vier seizoenen slaapzakken en daarbij word meestal niet ook nog een deken gebruikt.

6. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Slaapzak mt 50cm kun je vanaf begin al gebruiken. Moet je wel even goed zoeken, want ze zijn niet overal te koop. Slaapzak mt 60cm kun je daarna gebruiken totdat slaapzak mt 70 wel past.
    Wij gebruiken slaapzak omdat ukkie heel beweeglijk is en dr benen optrekt in dr slaap, lakentje staat dan vaak open of ze ligt er helemaal niet meer onder.

7. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb vorige winter ook een slaapzak met deken erover gebruikt maar onze man eindigt nu altijd op het deken in plaats van eronder. Voor komende winter heb ik dus een extra dikke slaapzak.

Ik heb van mijn kraamzorg geleerd een matrozenbedje te maken, een soort van envelopje. Daardoor hoef je het bedje of de wieg niet helemaal laag op te maken en kan je kindje toch niet onder het deken schuiven. Google maar even voor filmpjes.

8. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik zou alleen voor het wiegje 2 stuks 100 % katoenen wieg dekentjes halen. Dekentjes zijn heel fijn zolang ze er nog niet onderuit schuiven.

Tegen de tijd dat je overgaat op een ledikant is een slaapzakje waarschijnlijk fijner. Die zijn er voor verschillende temperaturen (dik, dun. met of zonder (afritsbare) mouwen). Maar dat zou ik gewoon even aankijken. Maar iig nog niks voor kopen.

9. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Waarschijnlijk gebruik je het wieg-beddengoed ook nog in de wagenbak (ik wel iig), dus een extra setje aanschaffen is geen overbodige luxe (ik had 3 moltons, 3 lakentjes en 2 dekentjes in die maat, dit was de eerste weken wat krap, maar S is nu al over naar zijn ledikant dus heb ze nu alleen nog nodig voor de wagen..)

Deel Deze Pagina