Hoe gaat dit in z'n werk? (combinatietest..)

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Tweekids, 13 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Vorige week woensdag aangegeven bij de Verloskundige dat ik graag een combinatie test wil laten doen.
    Nu kreeg ik vrijdag al een brief met een uitnodiging voor de Gyn op 26 februari. Verder staat er niks. Is dit dan gelijk de afspraak voor de combinatie test? En hoe gaat dat in z'n werk? Doet de Gyn bloedprikken bij je? En die echo hoe lang duurt die en kijkt hij ook nog even naar het kindje zelf of duikt die gelijk op die nekplooi af?

2. Vvlinder

Vvlinder Fanatiek lid

24 jun 2012
    3.050
    38
    48
    VZ-IG
    limburg
    Wij hebben een afsppraak moeten maken bij een echo centrum hier in de buurt.
    Als eerste kregen wij de echo dan word de nekplooi ed gemeten en ik meen dat ze ff na de ruggegraat gekeken heeft.
    Na de echo kon ik daar gelijk bloed prikken en binnen 2 weken kregen we via de vk de uitslag.

Ja als er bij staat dat het een uitnodiging is denk ik dat het gelijk je afspraak is, staat er geen tijd bij?
    En anders even bellen daarheen.

Succes!

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Jawel 10:10 uur moet ik er zijn. Maar niet bij een echo centrum ofzo, gewoon bij de Gyn hier in het ziekenhuis..

4. Vvlinder

Vvlinder Fanatiek lid

24 jun 2012
    3.050
    38
    48
    VZ-IG
    limburg
    Ja dat kan, wij konden er ook voor kieze of in zh of bij echo centrum.
    Dus hebben wij gekozen voor echo centrum.
    Dat is dat gewoon je afspraak als de tijd er bij staat.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.553
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik kreeg in NL eerst het bloedonderzoek (direct papieren mee gekregen na eerste gesprek) en in een later stadium de echo in het UMCG. De bloeduitslagen waren dus al bekend tijdens de echo en daar is toen direct de uitslag bekend gemaakt.
    Het gaat dus echt om de COMBINATIE van bloed en echo en daaruit volgt dan de kansberekening voor deze zwangerschap.
    Wil je het zeker weten? Dan zou ik gewoon even bellen met de gyn/assistente om te horen hoe ze dat doen.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik moest eerst een termijnecho laten doen. Dan moest ik in een bepaalde week naar het priklab om bloed te laten prikken (11 wkn, meen ik) en bij 12 weken naar het echocentrum voor de nekplooimeting. Bij m'n tweede moest de echo in het zkh, omdat ik toen ouder dan 36 was en ze het dan extra goed willen bekijken.
    Ik had geen afspraak met de gynaecoloog, die kwam alleen bij de echo in het zkh even kijken als bevestiging voor de beoordeling van de echoscopist.

Ik vind het eigenaardig dat ze je een afspraak met een gyn heeft laten maken. Die prikt nl geen bloed, die hoeft ook de echo niet te maken (alleen even meekijken bij gevallen met een hoog risico), en de computer doet de kansberekening.

7. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Hier ook op deze manier gegaan idd. Afspraak gyn om nog evt vragen te stellen, daarna bloedprikken en 2 weken later ofzo de echo. Dan is uitslag van het bloed ook bekend, word alles in de computer gezet en dan rolt je kansberekening eruit. :)

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Zo heb gebeld, en het is een intake gesprek. Krijg wel gelijk een lab formulier mee om bloed te prikken. De echo wordt later geplant of toch gelijk gedaan maar dat dacht hij niet.

9. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Lijkt me sterk dat je meteen een echo krijgt, aangezien je dan ongeveer 10 weken zwanger ben. Volgens mij is het het beste om die tussen de 11,5 en de 14 weken te doen, bloedprikken mag wel al rond de 10 weken.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Maar het is juist wel handig om met ongeveer 10 weken een termijnecho te laten doen. Dan weten ze zo exact mogelijk op welke zwangerschapsdag er bloed is geprikt, en op welke zwangerschapsdag de nekplooi is gemeten.
    Dus misschien doen ze dat wel...

11. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Heb al een echo gehad, deze klopte precies met mijn bevruchtingsdag ongeveer weet de afkorting niet haha.
    Heb 5 maart een termijnecho.
    Ben inderdaad rond de 10 weken zwanger bij de gyn ik zal het wel horen :)

12. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Heeft de vk wel verteld dat hij op jonge leeftijd niet betrouwbaar is? Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent maar ik kreeg hier van de gynaecoloog al snel te horen dat hij op mijn leeftijd niet betrouwbaar is maar 60procent dus daar zou ik me wel in verdiepen.

13. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Dit dus.
    Op jonge leeftijd schijnt het zo te zijn dat de kans op een down-kindje groter is dan het onderzoek doet vermoeden.
    Staat tegenover dat op oudere leeftijd de combinatietest een negatiever beeld geeft dan in werkelijkheid blijkt te zijn.

14. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Het gaat niet om termijnen enzo.
    Ze gaan een specifieke nekplooi-meting doen, en dat in combinatie met je bloed, geeft een bepaalde kansberekening dat er een een chromosoom-afwijking kan zijn.

Ik ga er, gezien je posts, vanuit dat je jonger bent dan 36. Waarom laat je deze test eigenlijk doen?
    Je weet dat het niet vergoed wordt onder die leeftijd en dat je een rekening krijgt?

15. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Er is mij niks verteld dat deze test niet betrouwbaar is op jongere leeftijd?
    Tuurlijk weet ik dat deze test niet vergoed wordt, het is voor mijn eigen gemoedsrust dat ik deze test wil laten doen.
    Vanaf dag 1 heb ik het gevoel dat er iets mis is, dit wil ik graag uitsluiten/onderzoeken. Ook heeft de internist het aangeraden ondanks het niet vergoed wordt.

16. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Er werd gesproken over mijn termijn vandaar dat ik daarop antwoord geef, snap dat een combinatie test niks uitsluit en op termijnen gebaseerd is.

Deel Deze Pagina