Beste lactatiekundige, Na het goed opletten met aanleggen gaat het eigenlijk wel goed de laatste tijd. Nu gaat het alleen sinds maandag stukken minder prettig met de bv. Ik dacht dat hij de lastige ontlasting was die in de weg zat. De andere keer was het een boertje of een windje wat in de weg zat, dacht ik, maar nu weet ik het even niet meer en vrees ik productie terugloop van 1 borst. Tijdens het drinken blijft hij erg onrustig laat om de haverklap de tepel los voor een krijs/gil en wil dan weer onwijs driftig drinken. Dit gaat vaak 20 minuten door voor ik hem aan de andere borst aanleg en dan is er ineens niets meer aan de hand en drinkt hij heel rustig tot hij klaar is. Overdag kan ik dit wel handelen maar als hij 's nachts zo'n bui heeft word ik hier heel onzeker en zelf ook driftig van, al laat ik dat niet merken. Ook huilt hij overdag deze week meer dan anders. Hij boert ook verschrikkelijk veel, meer dan anders. Als ik afkolf dan spuit de betreffende borst letterlijk de melk eruit maar zodra ik bij 35 cc kom wordt het al lastiger en kom met pijn en moeite op 60 cc (handkolf). Hierna stop ik ermee omdat het kolven pijnlijk wordt. Ik weet dat voorheen de voeding genoeg was want hij is een kilo aangekomen na zijn geboorte. Toch weet ik even niet wat dit voor fase is. Ik zit er over te denken om 's nachts geen bv meer te geven, gezien zijn driftbuiten. Hij krijgt overigens om 23.00 uur een flesje met voeding (geen bv, sinds zondag deze week) en slurpt alsof zijn leven ervan afhangt 130 cc met gemak op, dus ik twijfel of ik moet verhogen naar 140 cc. Hij vraagt rond 4.00 uur gewoon weer om voeding. Op www.borstvoeding.com word ik niet heel veel wijzer. Ik heb behalve in de kraamweek geen stuwing gehad, wel beetje volle borsten maar niet pijnlijk of extreem. Grt, Claudia
Ik denk inderdaad dat in die borst de productie aan het afnemen is. Waarschijnlijk vind hij die eerste 30 ml nog wel vlotjes gaan, maar daarna gaat het hem veel te langzaam. Ik zou je adviseren om hem dan ook zodra hij gaat mopperen gewoon naar de andere borst te gaan doen. Na de voeding zou je dan die borst nog een aantal keren extra kunnen kolven zodat je probeert de productie nog weer wat op te krikken. Ter gerusstelling. Veel vrouwen hebben één zo'n mindere borst en dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Mits die andere borst het goed doet natuurlijk. Wat betreft die avondfles: die kun je rustig naar de 140 ml doen; gewoon uitproberen. succes! linda