Emma wordt bijna een jaar en mijn man en ik hebben het erover gehad om dan de speen te gaan afbouwen. Een zuigbehoefte heeft ze niet meer, het is alleen maar een troost en een slaapbehoefte zeg maar. Is dit te jong om al af te bouwen? Ik zou niet willen dat ze nu haar duimpje vindt, maar vind het eigenlijk niet nodig dat ze nog veel langer de speen tijdens het slapen heeft. (verder heeft ze de speen ook niet hoor). Graag reacties en ervaringen!
Hmmmm, ben waarschijnlijk weer een van de stoute mamma's maar hier slaapt ze nog steeds met speen. Het is echt een troost samen met haar knuffel. Heb het wel geprobeerd met heel veel onrustige nachten voor haar als gevolg. Ze kon gewoon niet goed inslaap komen. En ik weet dat het beter is om zonder speen te slapen maar ja....Ik ben een watje-mamma.
speen afbouwen zou je gewoon eens moeten proberen, misschien gaat het wel heel goed! en dat duimpje, tja, dat hou je toch niet tegen als ze die vindt.
Ik heb de speen simpelweg niet meer gegeven na de vakantie. Dochter was toen 8 mnd. Zuigbehoefte was al wel over en na een vakantie is het thuis toch anders. Dochter heeft nooit meer om een speen gevraagd. Hier ging het dus prima!
hier word ook nog steeds met speen geslapen!.... Ik laat het haar gewoon zelf aangeven!... (ze gebruikt de speen trouwens alleen voor het inslapen daarna ligt ie uit der mondje)
Nou, hier dan ws. nog een watje-mama, want mijn zoontje heeft de laatste tijd vaker z'n speen in dan in zijn eerste jaar. Als hij naar bed gaat altijd standaard (eenmaal in slaap gaat hij wel uit), maar nu vaak ook pakt hij 'm zelf uit zijn bedje als 'troost' als hij wat hangerig is of moe wordt. Samen met z'n knuffeltje voelt het blijkbaar erg vertrouwd voor hem.
Linda80, dat doet mijn dochter ook maar zorg er voor dat die speen uit zicht is vanaf het moment ik der uit bed haal. Wil zelf ook dat mijn kindje verder gaat zonder speen dus misschien maar gewoon doen, zo van, huppakee dat doen we ff. Dit is een stille motivatie naar mezelf haha
Ik heb de speen met 9 maanden weggehaald. De zuigbehoefte was wel verdwenen voor gewenning. Hij heeft gewoon de speen niet meer gekregen. 1e slaapje overdag was 20 min huilen. 2e slaapje overdag 10 min. Bij het avondslapen nog 5 minuten jengelen. En toen was het klaar. Een week later bood mijn schoonmoeder dat ding nog aan (kind huilerig, maar niet willen slapen), maar hij wilde hem ook niet meer hebben. En hier dus geen vervanging door duim ofzo. Gewoon zo in een dagje klaar..
Emma slaapt idd ook met een knuffeltje, een olifantje en zijn staartje doet ze ook wel in de mond... Misschien moet ik het idd gewoon maar eens proberen. Ben alleen ook wat bang voor die onrustige nachten . Maar straks hebben we kerstvakantie, misschien moet ik het er maar eens op wagen...
Wat deed je dan wanneer hij zo huilde? Terug naar de basis en om de zoveel minuten even neerleggen en een aaitje?
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ja..... Ik ben bang dat het straks als hij ouder is namelijk nog lastiger wordt om het af te bouwen. @MissMom: Die speen zal ik straks na zijn slaapje eens verstoppen, kijken hoe dat gaat!
Als ze ouder zijn kun je denk ik wel afspraken al maken, iig je kind er op voorbereiden. Maar ze kunnen er wanneer ze ouder zijn ook flink om gaan vragen, dit gebeurde bij mijn nichtje en was toen de afspraak gemaakt, als je 3 word dan gaat de speen weg en ze heeft hem toen zelf weggegooid en gedag gezegd en toen was het ook wel goed. Maar dit alles zou ik graag willen voorkomen. Goed dat deze topic er is haha.
hallo, ik denk dat je dat zelf het beste aanvoelt hoor. Wij zagen dat hij de speen alleen pakte als die in het zicht lag (gewenning). Nu leggen wij sinds een maand de speen uit het zicht na zijn melk en geven we hem alleen als we ergens anders zijn en hij heel moe is of als hij naar zijn bedje gaat. Hij gooit hem er dan zelf vrij snel weer uit (zien we door de camera, erg makkelijk). Ik heb ook liever dat hij nog even de speen gebruikt dan zijn duim. Duimen kom je moeilijk vanaf en is nog slechter voor scheve tandjes dan een speen.
Met 9 maanden ging hij nog niet zitten. Dus hij bleef gewoon redelijk netjes liggen. Draaien viel ook wel mee. Zeker tijdens het huilen gaat hij niet echt over in beweging. Ik ben die 1e keer na zo'n 11 minuten gaan kijken. Mijn jochie had met de speen soms ook even 9-11 minuten huilen nodig om in slaap te komen. Dus na 11 minuten erheen gelopen. Aai over zijn bol, knuffel erbij, en weltrusten wensen. En daarna dus wel na 9 minuten stil.. Maar hij huilde, als hij was gaan krijzen was ik ook niet zo rustig gebleven. En mijn man was gelukkig niet thuis, want die had het ook niet aan kunnen horen. Die zat 's avonds na een paar minuten jengelen al voor de deur.
Ok bedankt deepfreeze. Hier een kleintje die meteen slaapt als ze haar matrasje aanraakt maar wel met de speen. Morgen gaan we hier toch beginnen met speen stoppen, ga niet afbouwen maar cold turkey stoppen. Stel gewoon de 5 min regel in. Stoppen er meer mee? Kunnen we elkaar op de hoogte houden hihi
Hier werkten die 5 minuten dus niet. Als we na 5 minuten naar binnen gingen, ging hij maar door. Met de 5-10-15 minuten regel kwamen we erachter dat hij vaak na 10 minuten, of anders na 11-12 minuten wel in slaap was. Vandaar dat ik die 11 minuten (ongeveer) heb aangehouden.
Charlotte heeft vannacht voor het eerst helemaal zonder speen geslapen, ben trots haha. Gewoon in bed gelegd, niet gegeven en zonder huilen in slaap gevallen... was voor het eerst en ging prima. Hier krijgt ze hem echt alleen bij het gaan slapen, schoonmoeder paste vanmorgen op en heeft hem wel gegeven (had het vergeten te zeggen) maar wil nu wel proberen de komende dagen om hem niet meer te geven, ben benieuwd. Ik zou dus kiezen voor even laten huilen en volhouden (heb een hekel aan dat ding bij oudere kinderen, vandaar). Zal jullie op de hoogte houden hier
Waarom zou dat te jong zijn? Deepfreeze haar zoontje was 9 maanden. Uiteindelijk is het niet meer om de zuigbehoefte maar om in slaap te vallen. Had het zelf misschien juist bij 8 maanden moeten doen, toen kon ze namelijk nog niet in bed staan met slaapzak aan haha. ben benieuwd zeg, straks maak ik me druk om niets en lukt het allemaal makkelijk zonder speen. Chantal74, was je er al mee beizg om te stoppen of gewoon zo inene dat je de speen gisteravond niet gaf? kan me voorstellen dat je trots bent zeg!