Afplatting hoofdje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Miracle1984, 3 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miracle1984

Miracle1984 Bekend lid

5 jan 2009
    727
    0
    0
    Hoi dames,

Ons zoontje is 4 maanden en heeft een afgeplat hoofdje. Dit is gekomen door voorkeursligging. Toen hij 8 weken was kwamen we via het CB al bij de fysio terecht en daar hebben we de laatste afspraak gehad want hij heeft helemaal geen voorkeursligging meer door de oefeningen. We hebben laatst een meting gehad aangezien je de afplatting wel ziet (als je goed kijkt want er zit een bos haar over :D). De fysio vindt het een twijfelgeval (ook omdat het niet scheef is oddi was goed) en verwijst ons voor de zekerheid wel door naar de helmpoli. Daar hebben we nu begin maart een afspraak. De komende maand blijven we dus goed oefenen en slaapt hij overdag gewoon in het zijliggingskussen (nu om en om).

We twijfelen dus heel erg en daarom gaan we zeker naar de afspraak in het Sophia om meer info in te winnen en kijken hoe de meting daar op dat moment is.

Is het zo dat je daar meteen moet beslissen of heb je daarna de tijd om het even te laten bezinken?

En hoewel we hopen dat het niet nodig is en ik er best tegenop zie staan we overal voor open, het gaat om die kleine en we doen wat het beste voor hem is!

De voor en nadelen van een helmpje heb ik al een beetje ingelezen maar ben benieuwd naar ouders die er voor gekozen om GEEN helmpje te nemen en hoe dat gegaan is. Heb je er spijt van of is het na een paar maanden vanzelf "bijgetrokken". En wat heb je er verder zelf aangedaan? Want neem aan dat als hij dalijk gaat rollen in bed we hem niet meer in het zijliggingskussen kunnen laten slapen.

Ben benieuwd!

Groetjes Miracle.

2. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter is vijf maanden en heeft ook een afplatting, als je het niet weet, zie je het niet maar ikzelf zie het dus wel.. Wij hebben nu besloten om geen helmpje te doen tenzij het nog erger wordt maar dat verwacht ik niet..

Ook zegt onze fysio dat de asymmentrie 106% moet zijn voor een helmpje, tussen de 100 en 104 doen ze het dus liever niet omdat het resultaat minimaal is...

3. Miracle1984

Miracle1984 Bekend lid

5 jan 2009
    727
    0
    0
    Bedankt voor je reactie Sandraske. De assymetrie was bij hem goed volgens de meting en daarom vond ze het ook een twijfelgeval. Doen jullie er verder nog wat aan (slaapt jullie dochter bv in een zijliggingskussen)?

4. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    mijn dochter had/heeft ook een afplatting, haar hoofd heeft niet symetrisch gestaan. Door de oefeningen en fysio is haar hoofd ronder geworden maar is zeker nog rond.
    Ik wil voor mijn dochter geen helm, ik vind het zielig (ze heeft al heel wat meegemaakt en in het ziekenhuis gelegen). Ik ben de ostheopaat aan het proberen ivm voorkeur...
    als ze niet in het zijligkussen ligt dan ligt ze standaard met haar hoofd naar links! ze kruipt er nu steeds vaker uit (overdag) dus ik ben benieuwd hoelang ze er nog in wil liggen ;)

5. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    De dochter van mijn man's nichtje (snap je hem nog) heeft ook een helmpje en dat gaat heel goed.

Ik vind daarom, ik vind het zielig, geen reden om het niet te doen. Ze waren laatst bij ons op kraamvisite en hun dochter lacht de hele tijd door! Ze heeft er even aan moeten wennen ja, maar ze weet nu niet beter...

Je moet ook kijken naar de toekomst...

Succes met het nemen van een beslissing!

Liefs Loesie

6. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    daar ben ik het niet helemaal mee eens!
    Je moet zeker kijken in hoeverre het consequenties voor de toekomst maar vroeger hadden ze de hulpmiddelen ook niet.
    Ik heb ook een plat hoofd maar mijn haren bedekken het mooi;)...
    Bij mijn dochter heeft het geen conqequenties omdat de oefeningen baten.
    Er is ook nog geen sprake geweest van een helm bij ons maar ik zou het "nooit" doen...maar ik vindt het knap dat je er wel voor kiest;)

7. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Tja...vroeger wisten ze ook niet dat rauw vlees gevaarlijk was tijdens de zwangerschap...maar dat was voor mij geen reden om het dan maar wel te eten.

Maar het is natuurlijk prettiger als de oefeningen gewoon z'n werk doen en een helmpje niet nodig is...

Maar mocht het hier nodig zijn geweest, dan deden wij het echt wel!
    Heb ook foto's gezien van vrienden van ons, hun dochter heeft ook een helmpje gehad en het is echt zo mooi geworden!

Liefs

8. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Sorry even off topic

Loesie1982: super je onderschrift over de kv!!!

9. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    nee ze slaapt niet in een zijligkussen want daar worstelt ze zich uit.. ik doe vanaf dat ze 5 weken oud is veel oefeningen de hele dag door en als ze in bed lag, ging ik regelmatig kijken (ieder half uur in het begin)en haar hoofdje draaien (behalve 's nachts dan).. Inmiddels is dat niet meer nodig, ze draait zelf haar hoofdje naar de andere "goede" kant..

Wat bij ons heel goed heeft geholpen, is één kant (de voorkeurskant) van het bedje omhoog, ze draaien dan automatisch het hoofdje naar de kant die omlaag gaat omdat ze daar minder moeite voor hoeven te doen...

Ik wilde koste wat kost voorkomen dat ze een helpmje moet, omdat ik het dus wel zielig vindt maar als het te erg was geweest hadden we het wel gedaan.. Maar niet nodig dus :D

By the way bij niemand is zijn hoofd volledig symmetrisch ;)

10. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Dank u...
    ben echt niet tegen bv ofzo, maar het wordt soms zo verheerlijkt...je gaat je zowat schuldig voelen als het niet lukt. (wat bij mij dus het geval was...)

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Bij ons is het iets anders...CB zei met 6 maanden dat het wel mee viel. Ik ben toch naar de HA gegaan, die heeft ons doorgestuurd naar een ceseartherapeute. Die constateerde geen bewegingsbeperking en we moesten gewoon blijven stimuleren aan de niet voorkeurskant. Dat heeft helaas weinig effect gehad. En met het bezoek van 1 jaar, zeiden ze op het CB dat er toch wel naar gekeken had moet worden...

Lakens gerold achter en/of voor haar, bedje half omhoog, hoofd steeds terug draaien, enz. had hier allemaal geen effect. Ze draaide toch net zo lang door en terug tot ze lag zoals ze wilde liggen.

Ik vind het jammer dat ik er zelf nooit meer achter aan heb gezeten en vertrouwd heb op het advies van CB/HA/ceseartherapeute...want J. heeft nu nog steeds een behoorlijk scheef koppie... Maar ze is me gelukkig net zo lief als met een minder scheef hoofdje. ;) :)

Deel Deze Pagina