Onze dochter van net 2 is al een tijdje panisch voor haren wassen. Als ze weet dat het gaat gebeuren wil ze helemaal niet meer in bad. Zodra de douche aan gaat raakt ze echt helemaal overstuur met kokhalzen erbij. We doen het toch maar want het moet toch gebeuren maar ik vind het op deze manier zelf ook vreselijk. Ze probeert met alle macht uit bad te klimmen als ik haar haren nat wil maken. Het is bij iedereen zo ook bij de oma's. Iemand tips?
Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien kun je proberen om erbij te gaan zitten/staan en dan je eigen haren te wassen? Zodat ze ziet dat er niks engs aan is. Eventueel dat ze je mee helpt, ofzo?
onze dochter doet het ook sinds kort. zit lekker te spelen in bad totdat ik de douchekop pak. dan gaat ze krijsen en raakt overstuur en wil ze eruit. ik laat het haar nu zelf doen en dan gaat het beter.
Is het haren wassen echt nodig? Ik was het van mn dochter alleen na zwembad of spuuggevallen. Verder maken we het wel nat met badwater maar wassen we het niet met shampoo. Bij mn moeder werkt het erg goed als ze met een badborstel haar haartjes doet 'kammen' en wij spelen altijd met een emmertje en bekertje en dan doen we haartjes nat. Mn dochter heeft half lang haar met krullen en toch wassen we het dus maar een paar keer per jaar met shampoo. Dus ik zou zeggen; niet wassen, zeker niet onder zulk gedwing want dan blijft het drama. De prenatal heeft trouwens een haarwaskap Prenatal - verzorging - Badaccessoires - Prenatal - Prénatal haarwas kap waarmee het water niet over hun gezichtje loopt. Werkt bij mn zoon wel, bij mn dochter niet.
Mijn zoon vindt het ook vreselijk. Ik was het alleen na zwemmen of als hij zelf iets in zijn haar smeert (van de week wilde hij zich mooi maken). Uiteindelijk maar 1 keer per maand of zo. Ik doe wel elke keer water over zijn hoofd. Daarmee was ik ook echt even. Heel soms doe ik stiekem wat shampoo erbij. Dat is dan al weg voor hij het merkt. Werkt trouwens alleen onder de douche.
Ze raakt al in paniek als ik de douchekop pak en nog niet eens aan heb. Het heeft met de shampoo niks te maken volgens mij. Ik ga de shampoo pet toch maar proberen hopelijk helpt dat.
Wij hebben het ook. Ze wordt panisch als ze de douchekop ziet. Wij spoelen het uit met een plastic bekertje. Sindsdien is er niks meer aan de hand, ze lijkt het zelfs leuk te vinden
Mijn zoontje had dat rond die leeftijd ook. Hij raakte al in paniek als ik het woord 'douche' in mijn mond nam. Haren wassen (of gewoon de douchekop over zijn hoofd) was genoeg voor complete paniek. Ik waste zijn haren toen niet met shampoo en douchen duurde ook hooguit 1 a 2 minuten. Het duurde zeker een paar maanden maar was ineens voorbij, en nu wil hij niet meer onder de douche vandaan komen
Ik was maar 1x per week haar haren. Want hier ook complete paniek! Daarnaast ga ik mee douchen en maak ik er een spelletje van. Op de arm haartjes nat maken en dan snel een rondje draaien. Dan wil ze vaak nog wel een paar keer. Lastig!!!
Hier ook zo´n periode gehad...Drama! Heb ook ipv de douche kop een plastic bekertje gebruikt om de haren nat te maken en uit te spoelen. (gebruik wel gewoon shampoo). Wat ook hielp was om haar een washandje voor haar ogen te laten houden en dan haar hoofdje wat naar achteren te houden, zo liep het water niet in haar ogen en zag ze mij ook niet met de beker aankomen. Gaat nu perfect.
Douche is ook vaak heftig, ze zien niet wat er gebeurt en hebben er geen controle over. Hier doen we het nog steeds (ze zijn 3 en 5) met een bekertje en in bad. Komt dus geen douchekop aan te pas. Ik laat het ze zelf doen. Nu zijn ze overigens niet meer bang om te douchen hoor, maar zitten graag samen in bad.
Hier ook wel is bang maar zeg tegen haar voor dat we gaan douchen haartjes hoeven niet en als we onder de douche staan gaat ze er onder staan en zelfs met haar hoofd en maakt ze zelf haar haar nat en dan zeg ik haartjes hoeven toch niet jawel zegt ze dan hahaha maar ze moet het zelf doen en dan is er niks aan de hand
Het gaat beter nu met de shampoo pet. Die zet ik al op als ze in bad gaat. Zodra de douche aan gaat is het huilen maar dan laat ik haar eerst voelen, benen, rug, steeds meer omhoog en dan haar haartjes. Het huilen werd steeds minder en ik gaf haar complimentjes hoe goed ze het deed. En het ging best goed! Haar gezicht bleef helemaal droog.