Bezuinigingen...

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door puzzelstukje, 26 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik lees net op telegraaf wat alle punten zijn waarop bezuinigd gaat worden en waarop niet. Ik volg het nu ook op de televisie. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

www.telegraaf.nl:
    - De ambtenarensalarissen worden 2 jaar bevroren, behalve die in de zorg
    - De btw in het hoge tarief gaat van 19 naar 21 procent
    - De AOW gaat sneller omhoog; in 2013 al met 1 maand. Daarna een stijging in stappen, waardoor in 2019 66 jaar wordt bereikt en in 2024 67 jaar. Daarna koppeling aan levensverwachting
    - De werkgevers gaan de eerste zes maanden van de WW-uitkeringen betalen. Hoogte en duur van de WW blijven overeind
    - De bankenbelasting wordt verdubbeld. De opbrengst neemt daardoor toe van 300 tot 600 miljoen
    - De onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft
    - De overdrachtsbelasting blijft op 2 procent
    - De maximumduur van de wachtgeldregeling voor politici wordt gelijkgesteld aan de maximum WW-duur
    - Bezuinigingsplannen in het passend onderwijs, op het persoonsgebonden budget en op natuur worden teruggedraaid. Er komt 200 miljoen euro extra voor natuur. Ook de eigen bijdrage ggz wordt ongedaan gemaakt
    - De in het Catshuis geplande bezuiniging op Ontwikkelingssamenwerking (750 miljoen euro) is van tafel
    - Er komt een eenmalige werkgeversheffing voor hogere inkomens die 500 miljoen euro moet opbrengen
    - Er wordt 1,6 miljard euro bezuinigd in de zorg door een nieuw systeem van eigen bijdragen en eigen risico's waarbij de lage inkomens worden ontzien
    - Nieuwe aflossingsvrije hypotheken (dat zijn ook de spaarhypotheken) komen niet meer in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek
    - Huren worden marktconform
    - Er komt een vergroening van het belastingstelsel, onder meer door een extra belasting voor kolencentrales
    - Het eurovignet wordt duurder, waarmee het vrachtvervoer de over weg zwaarder wordt belast
    - De accijns op alcohol, tabak en frisdrank gaat omhoog. Dat lever 625 miljoen op
    - De btw op podiumkunsten gaat weer terug van 19 naar 6 procent
    - De verhoging van de griffierechten wordt teruggedraaid

2. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Vind het geen slecht voorstel als dit zo blijft..

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Aan de ene kant blij

Handen af van speciaal onderwijs en eigen bijdrage ggz teruggedraaid
    En de terugdraaiing dat je 9 euro per recept moet betalen

Maar had liever gezien dat er 750 miljoen op ontwikkelingssamenwerking werd bezuinigd ipv dat dat nu teruggedraaid is en 1,6 miljard bezuinigd word op de zorg ( op RTL las ik maar 1 miljard overigens :()

MAAARR: dit is geldig TOT de nieuwe verkiezingen

Nieuw kabinet = weer nieuwe plannen helaas
    (heb het vanaf 20.30 tot nu live gevolgd)

4. SeaShell

Ergens anders staat weer dat nieuwe hypotheken nog wel hypotheekrenteaftrek krijgen mits ze binnen 30 jaar aflossen :( Ik vind hele andere lijstjes dan in de openingspost

En dit

- Er wordt 1 miljard euro bezuinigd in de zorg door een nieuw systeem van eigen bijdragen en eigen risico's waarbij de lage inkomens worden ontzien

Ipv 1,6 miljard in de openingspost

Hopelijk morgen een lijst die overal hetzelfde is ipv op elke website wat anders

5. Sonkal

Sonkal Actief lid

24 mei 2011
    294
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pfff geen woorden voor....
    Ambetnaren worden bevroren...de politie wordt al 10 jaar bevroren...dus waar zit daar de winst??
    Enuh er wordt een punt vergeten. De dierenpolitie moet gestopt worden.
    En daar heb ik geen fatsoenlijk woord voor....gewoon onbegrijpelijk. Door de politieagenten die dat werk nu doen te laten stoppen daar door zal er geen geld bezuinigd worden. Want dat geld is allang uitgegeven. Zet er dan een stop op...geen nieuwe erbij....dan worden de dieren gewoon nog geholpen...nee gewoon hup allemaal stoppen...BAH!!!! Smeerpijpen zijn ze daar in den haag!!!

6. SeaShell

Ze hebben het er nu live nog telkens over

Dit geld TOT 12 september
    Als er een nieuw kabinet komt kunnen deze plannen weer per direct de prullenbak worden ingegooid, dus dit zegt helaas NIKS :(

7. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ja, heel vreemd, op andere websites vind ik ook weer andere bedragen en soms andere puntjes...

Op telegraaf staat ook een pdf bestand, staat veel in uitgelegd.

8. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Ik word altijd een beetje gedeprimeerd door deze berichten..

9. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ben al heel blij dat de eigen bijdrage van het GGZ terug gedraaid word.

En hoe lullig ook dat werkgevers de eerste 6 mnd WW moeten betalen.

Dat zet sommige dan misschien toch aan t na denken wel of niet verlengen van contracten.

Nu maar hopen dat het nieuwe kabinet dit ook mee neemt..

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik denk dat "we" wel in onze handen mogen wrijven, het had veel erger kunnen zijn. Het lijkt mij dat voor de gemiddelde Nederlander de schade nu wel meevalt? Het is natuurlijk wel de vraag wat er dan ná de verkiezingen allemaal weer gaat gebeuren, dat blijft dan weer onzeker helaas. Niets is zo veranderlijk als een politicus. ;)

11. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Zoals al gezegd is,overal worden andere punten en ander bedragen genoemd.
    Dus ik reageer puur even vanuit gaand dat dit lijstje klopt.
    Er zijn punten bij die ik zeer goed vindt maar ook punten die ik niet vindt kloppen.
    De goede punten zijn oa.
    - werkgever ww voor een half jaar mee laten betalen
    - wachtgeldregeling (hoewel ik die liever afgeschaft zie worden ben ik blij dat ze het nu iig verkorten)
    - bezuinegingsplan in het speciaal onderwijs en het ggz worden teruggedraait.

Dit vindt ik de minder goede punten.
    - toch minder bezuinigen op ontwikkelingshulp
    - bezuiniging op de zorg
    - en over de hoge btw verhogen heb ik ook mijn twijffels.

En bij de andere punten zou ik me eerst moeten verdiepen.
    Vindt het wel kinderachtig om de dieren politie snel van tafel te vegen.

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik weet niet hoor of we in onze handen mogen wrijven.

De BTW gaat wel omhoog van 19 naar 21%. Dat geldt dus ook voor de dagelijkse boodschappen en benzine en dergelijke. (Ze zeggen dat het een crisismaatregel is, dus tijdelijk, maar het kwartje van Kok bestaat ook nog steeds!)
    Dus iedereen zal dat in zijn portemonnee gaan voelen, al komt dat wel wat harder aan bij degenen die wat minder te besteden hebben dan iemand die genoeg centen heeft.

En de zorg vind ik persoonlijk ook al duur genoeg. Gaat de eigen bijdrage waarschijnlijk ook weer omhoog. Waar moet iemand met weinig inkomen dat van gaan betalen?

Hoe je het wendt of keert:
    De klappen zullen erger gevoeld gaan worden door de armeren onder ons dan door de rijkeren.

Desondanks vind ik persoonlijk (wij moeten zo langzamerhand ook elk dubbeltje om gaan draaien en uitkijken met wat we gaan uitgeven. Sparen wordt steeds lastiger) dat ik niet mag klagen hoor. Wij hebben een dak boven ons hoofd, zijn gezegend met een kindje, hebben een LCD TV, laptops en een tablet en twee (niet dure) auto's voor de deur. Dan maar bezuinigen. Dan maar een keer rood staan (vind ik vreselijk). Er zijn mensen die het veel minder hebben.
    Er is altijd wel weer een oplossing denk ik dan maar.

En inderdaad maar afwachten wat er in september weer gaat gebeuren.

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Heb het net met mijn collega over het afschaffen van de aflossingsvrije hypotheek wat men wil....Niet gunstig. Het merendeel van de mensen heeft (deels) een aflossingsvrije hypotheek. Wij ook. Heel veel mensen, waaronder wij (ik en collega dus) zullen in grote problemen gaan raken als dat afschaffen door gaat. Maar weinig mensen hebben genoeg geld om jaarlijks een deel van hun hypotheek af te betalen!
    Verhuizen naar een andere (goedkopere) koopwoning is al helemaal geen optie, want dan zit je dus met een enorme schuld dankzij de aflossingsvrije hypotheek.
    Starters kunnen al helemaal geen huis meer kopen zonder aflossingsvrije hypotheek.
    Resultaat: de woningmarkt stort helemaal in en heel veel mensen zullen genoodzaakt zijn om te gaan huren (waar ook al een ellenlange wachtlijst voor is.)
    Wie heeft hier nu voordeel bij????

Kortom:
    in de (nabije) toekomst is het kopen van een huis alleen voorbehouden voor de rijken, vrezen wij.

14. SeaShell

dat is voor nieuwe hypotheken en niet bestaande :)

15. SeaShell

Details miljardenakkoord op een rij:
    * In 2013 wordt het begrotingstekort teruggebracht tot 3 procent.
    Dit was een harde eis van de VVD en een belangrijke reden voor het stuklopen van de onderhandelingen tussen PVV, CDA en VVD.

* In totaal wordt voor 1 miljard euro aan bezuinigingen uit de oorspronkelijke 18 miljard teruggedraaid.

Grote Belastingmaatregelen:
    * Het hoge btw-tarief gaat met 2 procent omhoog.
    Nu moet in Nederland 19 procent btw betaald worden op zogenaamde luxegoederen en diensten. Dat tarief gaat omhoog naar 21 procent.

* Het reiskostenforfait, het belastingvrije bedrag dat een werkgever voor woon-werkverkeer mag betalen, wordt verlaagd. Dat levert 1,2 miljard op.

* De loontabellen worden bevroren. Hiermee wordt ongeveer 1 miljard bezuinigd.
    Normaal worden de belastingschijven jaarlijks aangepast aan de inflatie. Met de eerste twee schijven gebeurt dat nu niet, waardoor werknemers sneller in een hogere belastingschijf terechtkomen dus meer belasting betalen.

Woningmarkt:
    * Overdrachtsbelasting blijft op 2 procent.
    Mensen die een huis kopen, hoeven nog maar 2 procent overdrachtsbelasting te betalen. Dat was 6 procent (het kabinet Rutte had eerder al besloten de overdrachtsbelasting tijdelijk tussen juni 2011 en juni 2012 te verlagen tot 2 procent).

*De huren voor huurders met een inkomen van 33.000 tot 43.000 euro per jaar mogen worden verhoogd met de inflatie plus 1 procent.
    Het mes gaat in de hypotheekrenteaftrek.
    Mensen die een nieuwe hypotheek afsluiten, moeten die in 30 jaar aflossen.

* Er wordt extra geïnvesteerd in energiebesparing in woningen.

Arbeidsmarkt:
    *In 2013 gaan mensen een maand later met de AOW, in de jaren daarop gaat de pensioenleeftijd sneller omhoog (mogelijk met 2 of 3 maanden per jaar). In 2019 is de pensioengerechtigde leeftijd 66 jaar, in 2024 wordt dat 67 jaar.

* Het ontslagrecht wordt versoepeld (dit moet nog uitgewerkt worden).
    De eerste 6 maanden van de WW-duur worden door de werkgever betaald.

Zorg:
    * Op de zorg wordt 1,6 miljard bezuinigd (dit moet nog verder worden ingevuld.

* De 9-euro-per-recept-regel is geschrapt.
    Dit was een van de plannen in het Catshuisakkoord: zorgconsumenten zouden per recept 9 euro zelf moeten betalen, maar dit plan is van tafel.

Milieu:
    * Er komt 200 miljoen euro voor natuur.

* Er komt een vergroening van het belastingstelsel, onder meer door een extra belasting voor kolencentrales. Vervuilde energie wordt zwaarder belast.

* Het eurovignet wordt duurder, waarmee het vrachtvervoer de over weg zwaarder wordt belast.

* De btw op zonnepanelen gaat omlaag naar 6 procent.

Bezuinigingen overheid:
    * Er komt een nullijn voor ambtenaren
    Dit geldt voor alle ambtenaren, met uitzondering van mensen in de zorg of met een uitkering.

* Er wordt 875 miljoen aan bezuinigingen op de overheid nog verder ingevuld.

* De periode waarin politici wachtgeld krijgen, wordt net zo lang als de periode waarin ze WW krijgen. Dat is een stuk korter dan in de huidige wachtgeldregeling.

* In 2013 wordt verplicht schatkistbankieren zonder leenfaciliteit in te voeren voor gemeenten, provincies en waterschappen. Dat heeft volgens De Jager een positief effect op de staatsschuld.

Teruggedraaide bezuinigingen en extra investeringen:
    * Bezuinigingen op het PGB (persoonsgebonden budget) en passend onderwijs worden teruggedraaid.

* De extra bezuiniging op Ontwikkelingssamenwerking gaat niet door.

* De huishoudtoets voor bijstandsuitkering wordt teruggedraaid.

* Er wordt 75 miljoen extra uitgetrokken om de kwaliteit van leraren en schoolleiders te versterken.

* De bezuiniging op de griffierechten wordt teruggedraaid.

* De bezuiniging op palliatieve zorg wordt teruggedraaid.

* De bezuiniging door de eigen bijdrage in de geestelijke gezondheidszorg in te voeren wordt teruggedraaid.

* De bezuiniging op het openbaar vervoer van 100 miljoen wordt teruggedraaid.

Overige belastingen:
    * De accijns op alcohol, frisdranken en tabakswaren wordt verhoogd. Dit levert de staatskas ruim 600 miljoen euro op.

* De btw op uitvoerende kunsten gaat omlaag naar 6 procent.

* De bankenbelasting wordt verdubbeld van 300 miljoen naar 600 miljoen euro.

* Er komt een werkgeversheffing voor hogere inkomens. Deze 'crisisheffing' moet 500 miljoen euro opbrengen.

* Er worden twee maatregelen genomen die het bedrijfsleven zwaarder belasten: een aantal reserveringen voor lastenverlichting wordt ingehouden. Dit levert 430 mln aan opbrengsten. De aftrek van deelnemingsrente wordt beperkt (150 mln).

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik vind het prima..

We zullen er toch voor moeten

Ik vraag me af welke lonen er vallen onder de hoge lonen die de crisisbelasting moeten betalen

"Er komt een eenmalige werkgeversheffing voor hogere inkomens die 500 miljoen euro moet opbrengen"

17. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Dus de btw van 19 naar 21% staat er nu niet meer in?

18. Aszz

Aszz Niet meer actief

Die BTW verhoging, is toch niet voor boodschappen? Daar zit toch 6 % op?

Benzineprijs gaat dus nog wel een keer omhoog. Pfft.

Voor de rest, tsjah. Klote, maar wat moet dat moet.
    Meer korten in ontwikkelingshulp lijkt mij verstandig.

19. SeaShell

jawel, zie mijn bericht :)

Grote Belastingmaatregelen:
    * Het hoge btw-tarief gaat met 2 procent omhoog.
    Nu moet in Nederland 19 procent btw betaald worden op zogenaamde luxegoederen en diensten. Dat tarief gaat omhoog naar 21 procent.

20. SeaShell

idd alleen voor luxe producten en diensten

boodschappen vallen onder lage BTW

Deel Deze Pagina