vanaf welke leeftijd zwemles?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by M28, Nov 30, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. M28

M28 Fanatiek lid

Apr 20, 2009
    1,044
    0
    0
    wat raden jullie aan.. is 4,5 een mooie leeftijd.. wij hebben een jaar wachtlijst. dus moet nu al gaan rondkijken

2. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Ik zet mijn zoon straks ook op de wachtlijst als hij 3 jaar is. Mijn zoon is nl een echte waterrat en niks niet bang voor water e.d. mij wordt door iedereen aangeraden hem vroeg op zwemles te zetten dus probeer vanaf 4 jaar. Zelfs als het 8 graden is en ben met hem bij de zee dan zegt hij: Kleren uit! zwemmen! lijkt mij verstandig dat hij vroeg leert zwemmen haha.

3. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik zit met Esmee nu op peuterzwemmen, leren ze al een klein beetje zwemmen (ik ga dan mee te zwemmen) en met 4 gaat ze op zwemmen.
    Esmee is een behoorlijke water rat en wil het liefst los zwemmen dus ze moet met 4 van ons op zwemles.

4. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Bij ons kunnen ze in principe met 5 jaar starten. Er is een wachtlijst van 18 maanden, dus inschrijven met 3,5 jaar. Met 4 jaar starten wordt bij ons zwembad afgeraden, omdat ze met de start op de basisschool al genoeg aan hun hoofd hebben. Je ziet dan ook vaak dat ze er langer over doen. Onze oudste zoon is uiteindelijk vorige maand gestart, omdat er een plekje was, dus net iets eerder.

5. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier geven ze ook pas zwemles va 5 jaar met een jaar wachtlijst.

6. Sensea

Sensea Niet meer actief

de meeste kinderen gaan met 4 op zwemles. of het erg zinvol is is een tweede. het is leuk om met water bezig te zijn. maar als je voor resultaat gaat moet je wachten tot tegen de 6 jaar. pas dan kan een kind een goede krachtige beenslag maken. en zal het op een fatsoenlijke manier kunnen afzwemmen. maar voor het bezig zijn met water en wat dingetjes alvast te leren kun je prima met 4 en half starten hoor. verwacht er alleen niet teveel van.

7. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

Jul 8, 2006
    8,361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Joris staat hier ook al op de wachtlijst voor de zwemlessen. Even afwachten wanneer er plaats voor hem is... Verwacht zelf zo rond de 4,5 jaar en wil dan ook echt al ermee gaan beginnen. Hier ook een echte waterrat en springt ook gewoon in het diepe met zijn bandjes om. Vind alles geweldig, dus vandaar ook al ingeschreven!

8. Carla1980

Carla1980 VIP lid

Jul 16, 2006
    5,833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Hier ook vanaf 5 jaar op zwemles

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier mogen ze vanaf 4 jaar, maar ze adviseren pas 5 jaar. Die 4 jaar is vooral voor waterratjes en kinderen uit de peuterzwemgroep.

Ik ga mijn jochie ook niet ver voor de 5 jaar op zwemmen doen. Dat ligt deels aan het karakter, en zijn niet-liefde voor water op zijn hoofd. Waarschijnlijk met 4 op de lijst, en dan tegen de 5 op les..

10. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
    ons zoontje is met 4 jaar en 3 maanden begonnen en heeft vorige week (met 5 jaar en 2 maanden) zijn A gehaald.

oudere kinderen halen meestal sneller hun ABC, maar ik vind
    het belangrijk dat ze zich snel kunnen redden in het water, vandaar hier zo vroeg begonnen met zwemles.

11. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

Jul 8, 2006
    8,361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Is toch netjes in minder dan een jaar het A diploma! Volgens de zwemschool hier is het gemiddeld 8 maanden dat ze over hun A diploma doen (berekend op 5 jarige...)

12. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,848
    3,364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    sowieso even informeren bij het zwembad zelf. Hier mogen de kindjes pas vanaf 4 jaar op de wachtlijst.
    Met uitzondering van de kinderen die 'ouder en kind zwemmen' voor langere periode hebben gedaan en/of daarbij het niveau gehaald hebben van het hoogste diploma waarmee gewerkt wordt bij 'ouder en kind zwemmen' .

Verder wordt inderdaad 5 jaar geadviseerd. Vooral vanwege 2 dingen:
    Kracht: een krachtige beenslag is de basis en als je kindje wat groter en sterker is, is dat wel handig.
    Concentratievermogen: Kinderen van 5 jaar kunnen zich al weer een stuk beter en nét wat langer concentreren dan 4-jarigen. Erg belangrijk, omdat de techniek van de schoolslag met name, toch érg moeilijk is. Verder zijn ze inmiddels gewend aan het groepsgebeuren (zonder dat mama daarbij is) en aan het luisteren naar een juf of meester.

Er zijn genoeg kinderen die hartstikke sterk zijn en al heel veel geleerd hebben bij ouder en kind zwemmen, maar die eigenlijk nog niet echt geschikt zijn voor de gewone zwemles, simpelweg omdat ze meer onder water, dan boven water zitten en nog té speels zijn om iets op te nemen van wat de lesgever probeert te leren.

Maar oke, het is sowieso natuurlijk altijd afwachten wat je kindje er van vind en hoe het alles opneemt. Sommige 4 jarigen, zijn een stuk sterker en/of geconcentreerder dan andere 5 jarigen. Dus het is ook een beetje een kwestie van naar je kind kijken...

13. Tink

Tink Niet meer actief

Ja, dat zegt onze zwemvereniging ook. Hier kunnen ze met 4 op de wachtlijst en zijn dan rond hun 5e aan de beurt.

14. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

May 22, 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Bij mijn dochter der zwemles mogen ze starten vanaf 4,5 jaar.Mijn dochter is begonnen eind september.Mede doordat ik moest bevallen in Augustus en vanwege de omschakeling vakantie -> school.Valt bij die kinderen best zwaar en dan zijn ze best moe dus denk laat ze maar eerst in het ritme komen en over het ergste heen zijn.

15. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

Oct 12, 2007
    8,240
    85
    48
    Female
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Beide kids gaan samen met mij elke maandag babyzwemmen, dit is tot ze 4 zijn, daarna kunnen ze meteen door voor hun A diploma.

16. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

Oct 8, 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Toevallig hadden we het gisteren over zwemles.Hier gaan ze met 4 jaar beginnen.Ze zullen het eerste jaar alleen maar leren met water omgaan ed.Het is niet onze bedoeling dat ze snel hun diploma halen.Wij vinden het belangrijker dat ze sterk genoeg zijn en een beetje met sport bezig zijn.Onze oudste is superlenig en moet haar spieren sterker krijgen,vandaag de zwemles.Vind trouwens de prijzen nogal verschillen van zwemlessen.Wij gaan €27 per kwartaal per kind.Een vriendin betaald ergens anders €60 per kwartaal per kind!

17. diaan

diaan Bekend lid

Apr 3, 2007
    920
    0
    16
    Mijn zoon begon met 5,5 jaar met zwemles. Hij pikt het nu snel op en gaat goed. Ik vind zelf als ze jonger zijn,ze minder kracht hebben, maar ja dat verschilt natuurlijk heel sterk per kind.

Mamasuusentessa: ik vind dat van jullie maar ook van je vriendin goedkoop....wij betalen 47 euro per maand voor een uur zwemles in de week, belachelijk duur dus.

18. 123miesje

123miesje Bekend lid

Dec 5, 2008
    872
    0
    0
    Hier is ze begonnen met 5 jaar en 3 maanden en het gaat fantastisch. Maar de jongere kinderen van (net) 4 jaar blijven allemaal hangen in het groepje ivm. niet goed durven enz. of ze zijn niet sterk genoeg (een enkeling uitgezonderd). Ik vind ook als ze net op school zitten is er al genoeg verandering. Reken in ieder geval op 14 maanden echte lestijd. Het is best zwaar tegenwoordig met duiken, borst- en rugcrawl enz.

19. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Het hangt ook een beetje van je kind af. Mss is je kind met 4 sterk genoeg, maar is hij qua luisteren en begrijpen nog helemaal niet zo ver? Want dat is namelijk ook erg belangrijk, dat je kind het vermogen heeft om goed naar de juf te kunnen luisteren en de instructies ook uit te kunnen voeren...

Hier hadden we 18 maanden wachttijd en Milan is eind augustus begonnen met les. Hij was toen 5 jaar en 10 maanden oud..Als ik hem nu zo bekijk, ben ik heeeeel erg blij dat ik het niet eerder heb gedaan, hij is nog erg speels en vindt het soms moeilijk om het hele uur op te blijven letten...Nu moet ik er ook bij vertellen dat hij lichamelijk gewoon niet de sterkste is en ik dus daarom heb gewacht tot deze leeftijd....

Mijn dochter daarintegen zal wel iets vroeger op les kunnen, dat is weer een heel ander kind dat haar broer. Ik schrijf haar in als ze 4 wordt. Dan heeft ze ook zo'n 15 tot 18 maanden wachttijd en is ze dus ruim 5 als ze op les mag. Persoonlijk vind ik dat een mooie leeftijd, qua luistervermogen en krachtigheid. Ook omdat ik dus niet aan baby/peuter en/of kleuterzwemmen heb gedaan. Kindjes die dat wel hebben gedaan, hebben natuurlijk wel een streepje voor vwb watervrijheid enzo...

Wij betalen overigens 62,50 per 3 maanden voor een uur les per week..

20. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

Feb 2, 2008
    4,378
    0
    0
    Mijn zoon is met 5 jaar en heeft er 2 jaar overgedaan dus vind dat van Moes super snel zeg!!
    Met mijn dochter ben ik met 5,5 begonnen en ben ik nu bijna een jaar bezig maar ga denk ik nog wel een jaartje bijkomen.
    Tegenwoordig is het niet alleen zwemmen, maar ook rug- borstcrawl, door een gat zwemmen enz!! Dus verwacht niet teveel hier is de tijd gemiddeld voor het behalen van een diploma 18 maanden!!
    Moet wel zeggen dat mijn zoon zijn B diploma in 2 maanden en zijn C geloof ik een maand of 5 dus dat ga gelukkig een stuk sneller!!

Share This Page