Gastouder worden: wat komt er bij kijken?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door raspberry, 28 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik ga aansluitend aan de zomervakantie ws starten als gastouder en ben om die reden even benieuwd naar hoe andere gastouders dit ervaren.
    Wat zijn de voors en tegens, waar moet ik allemaal aan denken in de voorbereiding/start, hoe hebben jullie de dingen geregeld?
    Welke spullen ga ik perse nodig hebben, wat vragen jullie per uur, oftewel: brandt maar los :)

2. tuc

tuc Niet meer actief

Sowieso je diploma..weet niet of jouw opleiding al geldt..maar ik had hem al van het spw. Verder zoek je 1 of meerdere gob's waar je je bij wil aansluiten. Ik zit bij een regionaal gob en zij is erg betrokken.

Dan volgt de rie (risico inventarisatie en evaluatie) die loop jij samen met het gob na...je hele huis wordt nagekeken op het gebied van veiligheid...het lijkt een heel ding, maar viel mij in de praktijk alles mee. En het gob moet jou aanmelden bij de gemeente en het lrk (landelijk register kinderopvang).

Qua spullen: misschien heb je nog 1 en ander van je meiden..en het is erg afhankelijk van de leeftijd van je oppaskinderen..maar extra kinderstoelen, campingbedjes e.d. zijn wel echt noodzakelijk. Denk ook aan hoe je de kinderen vervoert als je thirza moet halen en brengen. Ik heb een duowagen en draagdoek.

Denk goed na over welke dagen je wel of juist niet wil opvangen em hoeveel kindjes je wil opvangen. Je mag er max 6. Waarvan max 2 onder de 1. Thirza en caitlyn tellen ook mee. Bedenk alvast goed jouw grenzen.

het uurtarief wordt vaak geadviseerd vanuit het gob..maar je bent er vrij in...zorg wel dat je je niet uit de markt prijst;) hier wordt 4,75 excl eten aangehouden en 5,00 incl. Luiers en doekjes en flesvoeding wordt hier altijd meegegeven.

wat ik zelf ook heel belangrijk vond was het overleg met mijn oudste. Ik heb haar echt gevraagd qua spulletjes en speelgoed waarvan zij echt niet wilde dat de oppaskinderen daar aan zoudem komen. Een paar dingetjes waren dat en ik zorg dat die op haar kamer liggen op de oppasdagen.

o ja ik heb een inklapbare box...net zoals een campingbed maar dan groot...ideaal!

Tja ik kan er nog 10 kantjes over schrijven..misschien heb je nog specifieke vragen?

3. tuc

tuc Niet meer actief

O ja voors:

- je bent altijd thuis voor je meiden
    - zit niet met filestress en laat thuiskomen
    - je kunt tussendoor huishoudelijke klusjes doen en bv zorgen dat het eten klaar is zodra het laatste kindje opgehaald is en dan kun je dus gelijk eten.
    - mijn kinderen vinden het super gezellig..altijd een speelmaatje.

tegens:
    - het vergt wat voorbereiding
    - je thuis wordt je werk..dus je kunt na een werkdag niet de deur achter je dicht trekken.

4. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Sluit me aan bij tuc,

Hier moesten wij ook kinderehbo en VOG voor alle personen in huis boven de 18.

5. raspberry

Ah thanks, je had m'n topic ook al gevonden :)
    Inklapbare box vroeg ik me idd af of dat bestond. Ja dus :) Maar waar koop je die? Te krijgen op marktplaats?

Mijn opleiding staat op de lijst (HBO Creatieve Therapie), dus dat zit al goed en wegens eventueel opvang aan huis hier door onze eigen gastouder, is ons huis vorig jaar al gekeurd. Dus daar zal weinig nieuws uit komen :)

Duowagen zal idd wel handig zijn en verder ben ik nogal handig met de draagdoek inmiddels :) Hoe staan ouders daar bij jou tegenover: vind elke ouder het OK dat je een draagdoek gebruikt?

Naast extra campingbedjes zal ik ws ook wel extra beddegoed nodig hebben dan dus? Of slapen ze bij jou vaak in de slaapzak gewoon, enkel op een hoeslakentje dan?

Was idd op de hoogte dat er max 4 kinderen buiten je eigen kinderen om mogen zijn, maar denk niet dat ik er 4 tegelijk op wil vangen. Sowieso de eerste tijd niet, na verloop van tijd misschien wel, maar er eerst maar eens gewoon in komen ;)

Goede tip voor wat betreft het speelgoed. We gaan deze zomervakantie even goed aan het reorganiseren hier. Thirza krijgt da n een stapelbed waar Caitlyn op den duur bij komt en we willen graag een bed met eea aan opbergruimte, waar zij het speelgoed waar anderen echt niet mee mogen spelen dan kan bewaren.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ja klopt die hebben wij ook...ehbo via het gob bij het oranje kruis.

o en als je boven de belastingvrije voet komt moet je ongeveer 1/3 aan de belasting afstaan..maar dat kan minder zijn als je slim met aftrekposten omgaat. Het model van jan pellegrom is hier heel handig voor...is speciaal voor gastouders ontwikkeld.

7. raspberry

KinderEHBO heb ik me idd voor aangemeld inmiddels. VOG kon ik beter nog even wachten met aanvragen, gaf het GOB al aan, omdat die maar twee maanden geldig is. Ik zou per half/eind augustus dan gaan starten, (eerder zal niet haalbaar zijn om alle papieren in orde te krijgen), dus ga dat eind juni even aanvragen dan, denk ik.

8. raspberry

OK, thanks, ben al even aan het googelen.
    Onze eigen gastouder is ZZP-er en is dus ingeschreven ook bij KvK. Hoe doen jullie dat? Je zou dan ook meer overhouden belastingtechnisch gezien?

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik gebruik de doek voor mijn zoontje en voor een babytje dat pas bij mij is..die ouders zijn superenthousiast en vinden het geweldig dat ik hun zoontje wil dragen.

Ik had bij de oudste best veel ledikant hoesjes ingeslagen:) dus die gebruik ik en mijn moeder had nog een dekentje over.

de box heb ik via mp..een gelukje en kruidvat verkoopt ze tegen de zomervakantie tijd ook wel eens van bambino.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat is een mogelijkheid je moet wel aan een aantal eisen voldien..minimaal 3 gezinnen en bepaald aantal uren dacht ik. Ik ben nog geen zzp'er. Ik wil mij er nog wel eens in verdiepen maar nu nog maar ff zo.

11. raspberry

OK, oja, dat is waar ook, als ZZP-er moet je idd een minimum aan opdrachtgevers hebben.

12. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    ook even kijken of je wel aan vraagouders kunt komen, weet niet precies meer waar je woont. niet meer in W toch? Ik woon bij je in de buurt en het is hier best rustig qua vraag en veel aanbod. kdv`s die ook stunten om hun aantal te vullen.

13. raspberry

Heb maandagavond een eerste kennismaking en via eigen kanalen zal het ws wel lukken ook.
    Iig altijd beter dan helemaal geen inkomen ;)

14. tuc

tuc Niet meer actief

een kennismaking met ouders al??? Das lekker vlot:D

15. raspberry

Ja, zeer pro-actief gastouderbureau :D (Wist ik al, wij kennen haar tot nu toe omdat we zelf vraagouders waren).
    Maandag met haar gebeld, gisterochtend telefoon dat een gezin hier een paar straten verderop per eind augustus opvang zoekt :)
    Mag nog wel even flink aan de poets voor die tijd, met vorige week Thirza ziek, deze week Caitlyn en ikzelf in een lekkere dip, heeft het huishouden even niet helemaal de aandacht gehad die het hebben moest :D

16. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Mag ik vragen welk Gastouderbureau?

Ik wil ook meerdere ouders. Mag natuurlijk ook in pb.

17. tuc

tuc Niet meer actief

super zeg!! Hopelijk wordt het wat!

18. misa

misa Niet meer actief

Ik heb voorheen op een kdv en op een bso gewerkt en ben nu wegens ontslag (om financiële redenen) als gastouder begonnen.

Voors:
    opvang voor je eigen kids!
    Speelmaatjes voor je eigen kids.

Tegens:
    Alle troep, gedoe, mensen in je eigen huis.
    Aanschaf benodigdheden.
    Ongeveer 1/3 moet je wegleggen voor de belastingdienst.
    Uren bijhouden en elke maand invullen.
    Elke maand hopen dat ouders en het bureau alle financiën op tijd afronden en overmaken.
    Geen loon bij ziekte en vakantie.
    Wat onregelmatig loon en kans op loonverlies als een ouder/kind ermee stopt.

Ik heb me aangesloten bij een gastouderbureau omdat het gemak is dat zij de financiën regelen. Heb je een kvk nummer en wil je alles alleen doen, dan komt daar belastingtechnisch nogal wat bij kijken.

Mijn man heeft een logo, flyers en visitekaartjes ontworpen (zijn werk) en die hebben we voor het begin overal verspreid. Ik heb een bedrijfs facebook pagina aangemaakt. En zo zoveel mogelijk mensen proberen te bereiken met mijn info, fotos van spullen en speelgoed, mijn flyer, enz.

Ik had een advertentie op marktplaats tot voor kort (ik kreeg een stalker met andere wensen....) en een oproepje op de site van het gastouderbureau.

Ik heb een eigen infoblaadje gemaakt met mijn visie, mijn uurprijs, dagritme, wat wel en niet mee te nemen, werkwijze, e.d. Een eigen lijst met persoonlijke gegevens over een opvangkindje en ouders e.d. Ik heb een map aangemaakt waar ik alles in heb. Van de ggd gegevens, tot cursussen, persoonlijk gegevens van de kinderen, enz.

Tot nu toe vind ik het erg leuk! Het duurt wel even voor je genoeg kinderen hebt en dus ook genoeg inkomsten. Maar de gesprekken die ik tot nu toe gehad heb, zijn ook allemaal enthousiast en bij mij begonnen. Op eentje na, want ik voelde gewoon geen klik.

Verder denk ik dat het heel belangrijk is open zijn en bij jezelf te blijven. Wat vind jij belangrijk, waar ligt jou gevoel en een klik met ouders is belangrijk. Ze komen in jouw huis en in jouw leven.

Wil je meer weten of iets anders, pb me maar!

19. raspberry

Misa: thanks, je hebt PB :)

Voor iedereen nog weer even: hebben jullie een aparte rekening geopend voor je gastouderschap, of laat je dat binnenkomen op je normale rekening?

20. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    HIer komt het gewoon op mijn betaal rekening.
    Dan gaat er een deel naar een aparte spaar rekening.

Deel Deze Pagina