Afscheid nemen makkelijker maken (KDV)

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door bolkje, 27 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ons zoontje gaat sinds kort 3 ochtenden per week naar het KDV. Hij heeft het (volgens zeggen!) best naar zijn zin. Hij reageert ook niet negatief als we het over de kinderopvang hebben maar zegt dan enthousiast dat hij met de trein en de auto gaat spelen. (Wat hij ook veel doet daar, wat we terughoren van de juffen)

Maar elke keer als ik hem breng is het een klein drama. Zodra hij doorheeft dat ik wegga begint hij te huilen en klampt zich vast. Echt dat ik mezelf de slechtste moeder voel van de wereld, zo erg :)

Maar dan vervolgens als ik weg ben is het ook binnen een paar minuten over en heeft ie eigenlijk nergens meer last van. Vanmorgen was ik iets vergeten door te geven dus ik bel 3 minuten nadat ik hem had afgegeven en toen was hij dus al aan het spelen met de treintjes....

Maar ik wil het afscheid dus wat makkelijker maken voor ons beiden. Want ik kan niet elke dag met verdriet naar mijn werk gaan omdat ik het zo moeilijk vind om hem achter te laten. Het KDV zegt dat ik het afscheid iets te lang maak en nu heeft mijn man aangeboden om het voortaan te doen. Maar ik vind het dan zó moeilijk :(

Iemand tips of ervaringen?

2. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.882
    448
    83
    Idd niet te lang afscheid nemen. Dan maak je het voor jullie allebei extra moeilijk. Als hij zich vastklampt, geef je hem gewoon aan de leidster. Dan kan deze troosten en mee uitzwaaien.

3. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik herken het wel. En mijn zoontje gaat al vanaf dat hij 3 maanden is naar het KDV. Eerste periode natuurlijk niets aan de hand. Toen een poosje huilen. Toen weer poosje niks. En nu sinds 3 weken steeds gehuild. Zodra ik hem neerzet huilen, als ik hem overgeef etc. En vandaag ineens weer niet.

Ik doe het altijd heel kort. Ik kom binnen, heb hem op mijn arm, praat even met de leidster. Zet hem neer (of geef hem over) en ik zeg dag schat, kus, zwaai, doei en ik loop weg. En ja dan hoor ik hem soms achter mij huilen en dan denk ik ''oei'' maar dan laat ik het ook weer afglijden. Omdat ik wéét dat hij een minuut later al de vissen aan het voeden is en lekker aan het spelen is :)

4. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Hier is het 'afscheid' zelf ook altijd vrij kort... Ik kom binnen, met dochter op de arm. Kijken samen even rustig rond en maak een praatje met de juffies van de dag, geef haar over aan juffie, dikke zoen en dan ga ik!

5. Ga ik ook eens overleggen of ik het op die manier kan gaan doen.... Want zoals het nu gaat is niet fijn...

6. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Heel herkenbaar! Onze zoon gaat sinds 2 maanden 3 hele dagen naar het kdv. Het afscheid was altijd heel dramatisch bij hem. Héél heftig (waarop hij ook door niemand te troosten was), maar gelukkig ook heel kort. Vaak als ik met de auto voorbij reed hoorde ik hem al niet meer en dat bevestigen de leidsters ook.

Toevallig had één van de leidsters in die periode een cursus waar zoiets ter sprake kwam en zij onze zoon ook als voorbeeld nam. Het advies was toen om een duidelijke routine te hebben bij het brengen en afscheid nemen. Onze zoon was vanaf het moment dat wij bij het kdv aan kwamen rijden al bezig met het feit dat ik weg zou gaan. Begon dan in de auto al met jammeren en klampte zich binnen aan mij vast. Hun advies was om het kort te houden, even een moment met hem samen te nemen door bijvoorbeeld samen een boekje te lezen en daarna kort en snel afscheid te nemen. Ook alleen bij de deur naar buiten zwaaien, buiten bij het raam niet meer. Dit maakte het extra moeilijk voor hem. Hij wist zodoende wat hem te wachten stond; mama gaat na het boekje lezen weg. Dit doen wij dus al een paar weken en sinds 2 weken gaat het afscheid hartstikke goed. Hij geeft me een kus en gaat lekker spelen, zó ontzettend fijn!:D

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier gaan ze ook op een aantal lokaties met de kinderen naar binnen om te spelen, vond ik er heel leuk uitzien. Misschien kan je hem meteen bij die trein neerzetten :)

8. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Mijn zoontje heeft hier (nog) geen last van. Maar een jongen van het kdv wel. Elke ochtend is het een hele heisa (we komen vaak te gelijk binnen dus maak het 3 X per week mee). Klampt zich helemaal aan zijn moeder vast en super verdrietig. Die moeder heeft zelfs gedacht om te stoppen met werken want ze vond dit vreselijk. De leidsters zeiden tegen haar dat het echt voor ze de deur uit is over is. Uiteindelijk is ze een paar keer via de achter ingang (personeels) even terug gelopen om te gluren op aanraden van het kdv en ja het kindje is even heel heftig van slag maar het is echt zo over. Ik merk dat het bij hem ook echt vlagen zijn.

Volgens mij hebben dus meer kindjes er last van hier geven ze dus ook de tip kort en duidelijk afscheid nemen.

Succes want leuk is het natuurlijk niet...!

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.010
    6.754
    113
    zuid-holland zuid
    Het heel kort en luchtig houden, zelf ook ontspannen en vrolijk blijven, een vaste routine afspreken.
    Bij ons pakt de leidster mijn zoontje aan en loopt dan met hem naar de boekenkast om een boekje uit te zoeken. Ik zwaai dan nog even kort, maar hij heeft tegenwoordig amper nog oog voor me.

Het is echt zo dat veel kindjes alleen de eerste minuten dat hun mama weg gaat een beetje van streek zijn. Je zou natuurlijk even op de gang kunnen blijven luisteren of het echt zo gaat bij jouw kindje als je het niet vertrouwd

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Vooral kort houden en elke keer het zelfde. Bijv wat laten uitzoeken om te spelen, aan tafel zetten, kusje en gaan. Als kindje huilt vooral niet terug gaan al voelt dit heel naar. Je hebt gezegd dat je gaat, geeft kus en na het afscheid is het ook gaan. Door het te lang te maken en te reageren op het huiltje/drammen zal hij het blijven doen omdat ze niet willen dat mama gaat en uiteindelijk hebben ze extra tijd gekregen. Door het kort te houden en duidelijk zal het afscheid op den duur prettig verlopen omdat ze weten dat huilen geen zin heeft. Mama komt vanzelf terug :)

11. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik laat het wegbrengen aan vriendlief over, haha. Dus nooit problemen mee gehad. Hier ook een fase geweest dat hij ging huilen, maar papa had er niet zo veel moeite mee want hij wist van de leidsters dat het nig geen twee minuten duurde.
    Straks gaat kleine man naar de peuters, dus misschien ook weer even lastig. Inderdaad zo kort mogelijk houden en vertellen dat je ook weer terugkomt. Tis inderdaad niet leuk, maar ik denk weleens dat ouders er het meeste last van hebben uiteindelijk ;).

12. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hier mogen ze altijd ff zwaaien, dat vindt/ vond ze ook altijd fijn!
    Verder wat de anderen zeggen, zo kort en duidelijk mogelijk zijn...

13. Bedankt voor alle tips!!

Afgelopen vrijdag heb ik het al een beetje geprobeerd toe te passen en toen ging het best redelijk. Zodra wij de deur dichtdeden hoorden we hem direct niet meer huilen. En volgens de leidster was hij de rest van de dag ook lekker vrolijk. Dus dat is fijn :)

14. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Mijn dochter deed het ook en ook nog eens alleen bij mij. Het kwam hoe ik me gedroeg en omdat iktoch onbewust wat langer bleef, ondat ik het zo zielig vond.
    Nu is het jas ophangen, samen aanmelden (dat vind ze leuk), kus en direct weg. Het duurde nog geen drie dagen en het was over :$

15. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ik werk zelf als leidster en kan vertellen! Hoe hard het ook is zsm weggaan.
    Dat werkt het beste... Het is ook een fase!
    Sommige ouders blijven te lang en dan gaat die fase ook langer duren. En het grappige is in de meeste gevallen dat wanneer de ouders uit het zicht zijn het prima gaat met het kind.
    Wij hebben een manier met online communiceren en kunnen we vaak meteen even een foto sturen zodat de ouders niet met zorgen op het werk zit.

Deel Deze Pagina