Kennismaking basisschool, waarop letten en welke vragen stellen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door GDuif, 14 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Volgende week gaan wij kennis maken op een basisschool. Zijn er dingen die ik echt niet moet vergeten te vragen of waar ik echt op moet letten? Is een totaal nieuwe wereld voor ons. :)

2. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Uh... wij kozen gewoon een school en hebben geluisterd op de kennismaking. Wij zijn ook niet zo kritisch. School is school. Geen tips hier.

chrystel73 en GDuif vinden dit leuk.
  3. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Wij hebben het onder andere over de volgende dingen gehad:
    • Methodiek
    • Wat doet school bij kinderen die 'buiten de boot vallen?" (Dus leerachterstand en leervoorstand.)
    • Pestprotocol
    • Protocol bij hoogbegaafdheid (voor ons belangrijk i.v.m. vermoeden van)

Maar vooral ook de sfeer proeven.
    Hoe reageert je kind.
    Mensen in je omgeving die kinderen op de school hebben?
    Ga eens een keer bij school kijken als ze aan het buiten spelen zijn.

littlemunchkin, GDuif en RoIn vinden dit leuk.
  4. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Er is al veel genoemd, deze horen er ook bij;

Hoe gedragen de kinderen in de klassen? Zijn er veel jonge leraren? Hoe voelt het? Zijn de wc's schoon?

GDuif vindt dit leuk.
  5. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Dit, en wat zijn jullie wensen, vb: Early englisch? Godsdienst of juist niet? Wordt er veel met tablets/laptops gewerkt of wil je juist meer klassikaal onderwijs en met de pen? Je kunt ook even kijken naar cijfers over de betreffende school op internet. Google gebruiken, dan vindt je het vanzelf (uitstroomcijfers, of er meer inspectie nodig -is geweest- en of er verbeterpunten waren).

littlemunchkin en GDuif vinden dit leuk.
  6. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Wij hebben verschillende basisscholen bezocht en al die blablabla over lesmethoden: het zal allemaal wel. Ik geloof gewoon dat de meeste dingen op de meeste scholen wel goed zitten. Wij hebben uiteindelijk écht op gevoel gekozen, en voor een school die aansluit bij onze kijk op het leven (wij zijn christen).

Van een vriend die leraar is op een basisschool kreeg ik het advies om vooral NIET naar inspectierapporten te kijken (of daar iig niet te veel waarde aan te hechten) omdat het volgens hem redelijk makkelijk te manipuleren is én niks zegt over hoe een school voor jou aanvoelt.

Maak het vooral niet te groot. Uiteindelijk hebben wij iets te veel scholen bekeken (6) en daar word het niet makkelijker van. Wij hebben nu een goed gevoel bij deze school en we moeten gewoon zien hoe het straks gaat. Als we in de kleuterjaren toch de conclusie trekken dat het niet matcht kunnen we altijd nog overstappen.

chrystel73 en GDuif vinden dit leuk.
  7. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Voor ons was rondvragen aan mensen die hun kinderen op de school hadden/hebben, daar hoorden we veel meer van dan bij een rondleiding.
    Al was voor ons gevoel ook heel belangrijk, de school waar onze oudste op is begonnen was toen de enige logische keus, maar al vanaf het begin voelde het niet helemaal bij ons passen. Dat is ook gebleken, en toen we andere scholen gingen bekijken, viel ons bij de school waar ze nu op zitten direct op dat de sfeer zo fijn is. Heel veel respect naar elkaar en naar de leraren, ook de leraren onderling hebben het heel leuk, geweldige directrice die echt bepalend is voor de sfeer. Wij liepen naar buiten en zeiden direct: ja, dit voelt zó goed, hier gaan ze heen.
    En we hebben geen seconde spijt gehad, alle verhalen die ik wel eens lees over scholen herken ik totaal niet. Natuurlijk verschilt het per jaar welke juf of meester ze hebben, maar over het algemeen is het er fantastisch.

GDuif vindt dit leuk.
  8. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik vond faciliteiten ook nog wel belangrijk en doorslag gevend.

Geen eigen gymzaal, maar 1x pw gym, school in centrum met mini speelplein.

VS

nieuwe school met eigen faciliteiten inpandig sporthal, fysiotherapie, lopedie etc. En 2x per week gym.

GDuif vindt dit leuk.
  9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    De visie van de school moet bij jullie passen, de visie van de school waren we nog niet bekend mee maar hadden al veel gelezen maar op school kregen we extra uitleg en is dan wel fijn als je weet waar ze het over hebben.

Hoe gaan ze om met leerachterstand als met kinderen die voorlopen. (Onze knul liep als peuter voor )en wel handig om te weten wat ze doen naast in de gang laten werken.bij een van de scholen werkte ze in groepjes en ging de juf bezig met extra werk, ze werkte veel op de gang en inngroepjes.

Op de school waar we voor hebben gekozen hadden ze ook een echt individuele leerlijn en kunnen ze naast groepjes ook individueel aan de slag.

Bij ons was sfeer ook belangrijk, ze legde toen voor inze 3 jarige een puzzel neer en pakte voor iedereen wat te drinken, voor ze terug was was de puzzel al klaar en ging ze gelijk een puzzel bij de kleuters halen. Sprongen er meteen op in en het gevoel was goed.

10. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    Vooral hoe voelt het aan? Wij zijn bij alle klassen binnen geweest en de leerkrachten kwamen gelijk naar ons toe en lieten zo enthousiast hun werk zien. Terwijl de kinderen rustig bleven werken. Ik kon merken dat ze echt plezier in hun werk hadden. De directrice werd door kinderen op de gang zo enthousiast begroet dat ik dacht: wow, die gaan graag naar school!

En verder vooral veel verteld over mijn kind en wat hun aanpak was bij meerpresteerders. En hoe de klassen werden ingedeeld was ik benieuwd naar.

We zijn meer dan 1,5 uur geweest en ook zonder directrice op pad gegaan en naar de kleuterklas :) was ook erg benieuwd hoe die werkten.

11. Neilia

Neilia Niet meer actief

Wij kregen een power point presentatie waar veel dingen al in besproken werden.
    Enige dat ik gevraagd heb:
    - als een lerares/leraar ziek is, hoe word dit dan opgelost?

Overigens waren de kinderen die dag ook welkom, er was een kleuterjuf die alle kinderen opving en er voor zorgde dat ze zich vermaakte en wat te drinken hadden.
    Maar ze mochten met de rondleiding mee als ze dat wilde.

12. Stier86

Stier86 Niet meer actief

Wij kregen de tip van vrienden om bij onszelf na te gaan "zie ik mezelf hier de komende 8 jaar rondlopen?"
    De eerste school die we bekeken, paste op papier heel goed bij ons. Toen we daar waren vonden we de sfeer niet fijn en chaotisch. We waren best teleurgesteld. De tweede school was op papier prima en bleek tijdens het kennismakingsgesprek een hele fijn sfeer te hebben. Een geïnteresseerde directrice en enthousiaste leerkrachten in de klassen. Hier zagen we onszelf zeker wel 8 jaar rondlopen. Dus toen was de keuze snel gemaakt.

13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.076
    12.030
    113
    Bij ons is een school in de buurt die klassen iedere 2 jaar wijzigt van samenstelling. Dat wilde ik niet dus die school viel af.

Wat ik nu ervaar als prettig en achteraf op had willen letten:
    - schooltijden
    - afstand vanaf huis
    - intentie om de juf in de kleuterklas 2 jaar hetzelfde te houden
    - intentie om de klas naar groep 3 bij elkaar te houden
    - persoonlijke aandacht naar kinderen
    - kan mijn kind hier tijdens zijn jeugd een leuke schooltijd ervaren

14. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    wij hebben gekeken naar:

-methodiek
    -speelruimte(zowel binnen als buiten)
    -klassengroottes
    -hoe er om wordt gegaan met voor of achterlopers
    -pestprotocol
    -algemene sfeer
    -inpandig gym en bso
    -hoe onze meid zich voelt bij binnenkomst op de school
    -afstand
    -wanneer Engels

Engels vonden we eigenlijk ook wel belangrijk, maar hebben nu toch gekozen voor een school waar Engels nog ouderwets in groep 7/8 pas een gegeven wordt. Liever hadden we dit al eerder gezien, maar ze krijgt van huis uit ook al veel mee en we bleven algemeen steeds maar weer terug komen op deze school. Dus dat hebben we laten varen.

Verder vonden we montessori prachtig, maar de school had eigenlijk de ruimte niet om deze methode goed toe te passen. Schijnt nog steeds een hele goede school te zijn hoor, maar we vonden het echt te krap. Onze uiteindelijke keuze heeft veel ruimte, maar is dan wel gewoon regulier onderwijs. De ruimte won het voor ons. Onze dochter voelde zich daar ook veel prettiger en vrijer dan op de montessori school die we bezochten, dat vonden we ook heel belangrijk.

Deel Deze Pagina