Verlof 6 weken of toch 4 weken?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door woops, 28 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. woops

    woops Niet meer actief

    #1 woops, 28 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2009
    Hallo,

    Ik vroeg me wat af en kan het eigenlijk nergens terug vinden op het internet.
    Ik werk nu 50% maar het gaat op zich goed.
    Nu wil ik het misschien gaan uitbreiden naar 75% en wie weet dat ik 100% nog ga halen voordat ik met verlof ga.
    Omdat ik gedeeltelijk in de ziektewet zit moet ik 6 weken voor bevallingsdatum met verlof.
    Liefst wil ik 4 weken voor bevallingsdatum met verlof.
    Hoeveel weken moet je dan eigenlijk weer 100% werken om voor de 4 weken te gaan.
    Hopelijk snappen jullie mij vraag.
    Nu staat 4 December als begin verlof (6 weken)
    En anders zou het 18 December worden als ik 100% werk.
    Hopelijk kan iemand mij helpen en wat idee-en geven hoe ik het zou moeten aanpakken, als het natuurlijk lukt.
    Nu voel ik me best goed, maar dat kan ook zomaar veranderen.
    Maar m`n gevoel zegt steeds dat ik die 2 weken beter na de bevalling kan gebruiken dan ervoor.
    Of denken jullie van laat het zo en doe rustig aan en geniet ervan?
    Moet erbij zeggen dat ik al vanaf de 6 weken aan het sukkelen ben met ziektewet
    (100% ziek, 75% ziek en 50% ziek zijn in afwisseling)
    Graag jullie mening, kan het nu nog even niet loslaten.
    Alvast erg bedankt.
     
  2. Tijgerlove

    Tijgerlove Actief lid

    25 jul 2009
    119
    0
    0
    Ik zou het zelf niet weten hoelang je dan 100% moet werken om met 4 wk voor bevaldatum op zwangerschapsverlof te gaan.
    Zelf wilde ik ook heel graag 4 weken, maar ik merkte aan het einde van me zwangerschap dat ik het te zwaar kreeg en ging ik ook 50% werken en 6 wk van te voren, maar me zoon werd 3 wk te vroeg geboren, dus kon ik extra lang genieten. Je heb het helaas niet voor het zeggen. Nu voel je goed en misschien aan het einde van de rit wil je misschien toch 6 wk.

    Anders zou je het aan je P&O kunnen vragen. Maar volgens mij als je voor 100% weer aan de slag gaat kan je wel 4wk van te voren.
     
  3. moon30

    moon30 Actief lid

    14 jun 2009
    406
    0
    0
    winkelmedewerker
    noord holland
    ik mag t zelf bepalen. ze hebben me nu opo 6 weken van te voren gezet, maar als ik me goed voel schuif ik dat (op tijd) gewooon 2 weken verder..

    hoeveel krijg je eigenlijk in totaal??
     
  4. woops

    woops Niet meer actief

    Maar ik neem aan dat jij niet gedeeltelijk in de ziektewet zit of toch wel?
    Als ik 100% werk mag ik het zelf ook bepalen.
    Maar ik vraag me dan af hoeveel weken ik van tevoren 100% moet werken.

    In totaal krijg je hier in Nederland 16 weken.
     
  5. Tijgerlove

    Tijgerlove Actief lid

    25 jul 2009
    119
    0
    0
    Ik zou het gewoon even vragen op je werk.
     
  6. Sara86

    Sara86 Lid

    8 jun 2009
    80
    0
    0
    Bij ons op het werk is als regel, dat als je je tijdens de zwangerschap een keer ziekmeld omtrent de zwangerschap, dat het dan automatisch 6 weken van te voren verlof wordt ipv eventueel 4 weken.

    Maar ik zou het gewoon even op het werk navragen als ik jou was ;) Het is overal weer anders!
     
  7. woops

    woops Niet meer actief

    Als die regel ook bij ons zou zijn dan is mijn probleem in 1 keer opgelost.
    Mijn ziekmeldingen zijn niet meer te tellen.
    Moet de stoute schoenen maar eens aantrekken en aan de PZ vragen op m`n werk.
     
  8. Sjees

    Sjees Niet meer actief

    Ik zou het helaas niet weten wops,maar zou de uwv daar geen antwoord op kunnen geven?
    Ik blijf even meelezen ben wel benieuwd naar je antwoord.
     
  9. woops

    woops Niet meer actief

    Ik kan alleen dit vinden:

    Wanneer mag mijn zwangerschapsverlof ingaan?
    Om uit te rekenen wanneer uw zwangerschapsverlof mag beginnen, nemen we de dag na uw vermoedelijke bevallingsdatum als uitgangspunt. Uw verlof mag op zijn vroegst 6 weken en op zijn laatst 4 weken vóór deze datum ingaan. U mag binnen deze 2 weken zelf bepalen wanneer uw verlof ingaat.
    Voorbeeld:
    Liza is 1 juli uitgerekend. Haar verlof mag dan op zijn vroegst 6 weken vóór 2 juli ingaan, en op zijn laatst 4 weken vóór 2 juli.

    Wanneer tellen mijn ziektedagen mee als verlof?
    Wordt u ziek in de periode tussen 6 en 4 weken vóór de dag na de vermoedelijke bevallingsdatum, en is uw verlof nog niet begonnen? Dan tellen uw ziektedagen mee als zwangerschapsverlof. Uw verlof is in dat geval eerder afgelopen dan u had gepland. Het maakt hierbij niet uit of uw ziekte te maken heeft met uw zwangerschap of een andere oorzaak heeft.
    Voorbeeld:
    Liza is 1 juli uitgerekend. Zij spreekt met haar werkgever af dat haar verlof 4 weken vóór 2 juli ingaat. Een week vóórdat haar verlof ingaat, wordt Liza 3 dagen ziek. Daarna werkt ze weer gewoon door tot de geplande ingangsdatum van het verlof. De 3 ziektedagen worden van haar totale verlof afgetrokken. Haar verlof is dan 3 dagen eerder afgelopen dan zij had gepland.

    Ik zou hier op uithalen als ik 50% werk dat ik dan ook al 50% van m`n verlof laat ingaan maar wel tot 4 weken kan werken.
    Snap je of lees ik het nu verkeerd?
    Dan zou ik toch nog 1 weekje uitsparen.
    6 weken van te voren ben ik 2 weken kwijt zeg maar.
    Met 50% en dan doorwerken tot 4 weken ben ik maar 1 week kwijt voor de bevalling.
    Ja dit klinkt wel erg ingewikkeld eigenlijk. :$
     
  10. mama 1984

    mama 1984 Fanatiek lid

    20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Ik zou zeggen kijk het eerst aan...
    Je kunt nog niet zeggen hoe het allemaal blijft verlopen tijdens je zwangerschap.
    Moet je 6 weken voor die tijd dan zou ik lekker die 6 weken gaan genieten en evt 2 weken vakantie achter je zwangerschapsverlof aan plakken.
     

Deel Deze Pagina