Iemand ervaring met Quetiapine/Seroquel?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kitty07, 26 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Hallo allemaal,

Mijn vader is twee weken geleden bij het GGZ gediagnostiseerd met een angststoornis en flinke depressie.
    Hij was al weken gewoon in totale paniek, lag alleen maar huilend op de bank en sliep heel slecht...echt vreselijk om te zien!
    Ook voor mijn moeder bijna geen doen meer want ze durfde amper de deur uit.

Enfin, via de huisarts slikte hij al een maandje of 2 oxazepam (3x10mg) maar dat hielp niet veel meer.
    Nu via de psychiater vorige week woensdag opgestart met antidepressiva en 1x per dag neemt hij 50 mg quetiapine retard.

Heeft iemand ervaring met dit middel?
    Hij had al wat vermoeide benen en spieren voor zijn diagnose maar met dit spul voelt alles aan als lood zegt hij.
    Ook last van tintelingen en duf gevoel.
    Maar voornamelijk de spierklachten zorgen er nu echt voor dat hij op de bank blijft liggen.
    Gaat dit nog over? Dat loodzware gevoel in de ledematen?

Gisteren had hij ineens een super dag, veeeeel minder zwaar gevoel maar vandaag is weer 3x niks. Kan dat wel? Stabiliseert dit nog wel?
    Hij is vooral bang dat die bijwerkingen niet over gaan en ik kan er eerlijk gezegd niet veel over terugvinden.

Alle reacties zijn welkom! :)

P.s. paniekklachten vind ik wel minder, hij lijkt wel iets rustiger.

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik heb geen ervaring met die specifieke medicatie, wel met andere

En je kan er idd bijwerkingen van hebben... meestal word dit na 1-2 weken minder, wanneer je eraan gewend bent.
    Sommige bijwerkingen blijven en dat is aan jezelf of je ermee kan en wil leven

Overigens kunnen de klachten de eerste weken ook erger worden

3. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Ik hoop zo voor hem dat die vreselijke vermoeidheid wat minder wordt.
    Hij zegt dat zijn lijf echt aanvoelt alsof er loodgordels omheen hangen.
    Op dit moment is het ook echt invaliderend want hij komt ook amper nog van de bank af.
    Hij slikt het nu exact 1 week maar gisteren dus wel een goede dag.
    Daarom ook zo vreemd dat dat gevoel vandaag weer zo hevig is.

Biny vindt dit leuk.
  4. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Ik gebruik dit middel zelf, als anti depressiva én slaapmedicatie... Seroquel word daar vaker voor ingezet.

5. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Daar krijgt mijn vader het nu ook voor.
    Op dit moment 50 mg XR.
    Heb jij ook last gehad van deze bijwerkingen?

6. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Neem hij het wel in de avond in als slaapmiddel? Met deze dosering werkt het namelijk voornamelijk als slaapmedicatie en een beetje om je gedachtes te ordenen. Hij heeft de langwerkende versie en ik vraag me af of dat de bedoeling is als het voornamelijk als slaapmedicatie gebruikt wordt. Het zou kunnen zijn dat ze de medicatie juist aan het opbouwen zijn. Dan worden er vermoeidheidsklachten minder bij een hogere dosering. Ik zou de psychiater bellen met de vraag of het bedoeld is als slaapmedicatie ( en dus eigenlijk de kortwerkende versie zou moeten zijn) of dat ze nog gaan opbouwen aangezien hij door de zwaarte vrijwel niets kan.
    De overige bijwerkingen moeten als het goed is over een week of twee minder worden en ook de werking zou dan iets stabieler moeten zijn, ook van het antidepressivum. Succes en beterschap!

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Ik heb XR geslikt als aanvulling op een AD en later alleen als slaapmedicatie de kortdurende versie.

Deze bijwerkingen heb ik niet in deze mate gehad.
    Ik sliep er goed op. Ben alleen gestopt omdat het met mijn huidige AD niet samen mag.

Kan het zijn dat hij zich ook wat extra focust op bijwerkingen gezien zijn angst klachten?
    50 mg is nog maar lage dosering.

Ik slikte op een gegeven moment 200 en er worden nog veel hogere doseringen voorgeschreven .

Voortdurend in paniek zijn vergt natuurlijk ook veel van je lijf en als je dan eindelijk wat rustiger bent voel je pas hoe moe je bent. Misschien speelt dat ook nog mee.

8. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Eerlijk gezegd niet. Heel soms in de ochtend een wat wolkig gevoel, dat was na een uur weer weg. Maar de paniekaanvallen en het super slechts slapen verdwenen heel snel. Ik sliep als een blok en ook door, dus de hele nacht slaap. En met name dat trok me zeer snel recht.

9. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Hij heeft het idd gekregen omdat hij heel slecht sliep én overdag veel in paniek was.
    Hij is wel wat rustiger geworden en slapen gaat ook iets beter (maar nog veel wakker worden) maar het zware gevoel in armen en benen is enorm verergerd sinds hij dit slikt.

10. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Die moeheid speelde inderdaad ook al voor hij hiermee startte maar niet in deze mate.
    Hij wordt dan nu wel weer onrustiger door die moeheid merk ik, en ook somberder.
    Hij is gewoon nergens toe in staat.
    En het is toch raar dat je dan gisteren weinig last had en vandaag weer heel veel?
    Donderdag weer terug naar de GGZ en het daar ook maar even aankaarten.

11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Op zich is het niet zo vreemd dat dat het ene dag beter gaat dan de andere. Denk dat je niet niet alles aan bijwerkingen kan wijten.
    Wat goed mogelijk is ( maar wat ik niet hoop voor je vader) dat er onder de angst en paniek een depressie ligt en daar kan je dood moe van zijn.

12. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Hij heeft buiten een angststoornis inderdaad ook een depressie.
    Daar zal ook zeker de vermoeidheid vandaan komen.
    Maar sinds hij de seroquel neemt is dit vele malen erger geworden en wordt hij gek van dat zware, lamme gevoel.
    Dit wordt ook wel als bijwerking genoemd in de bijsluiter maar er staat helaas niet bij of dit minder wordt of weg gaat....

13. Hommeltje

Hommeltje Niet meer actief

Ik heb ervaring met serokwel. Ik ben er denk ik 30 kilo van aangekomen in 3 maanden wat een record is. Verder hielp het wel goed. Maar net als jouw vader heb ik allerlei angsten en ben depressief. Ik zit nu in een goede periode en ben ermee gestopt. Ik wens je vader veel succes.

14. Niets

Niets Actief lid

1 mrt 2019
    129
    109
    43
    Vrouw
    Ik heb geen ervaring met specifiek seroquel, wel met soortgelijke medicatie en het "zombie gevoel" wat daarbij kan horen. En dat is echt verschrikkelijk!

Het kan minder worden maar dat hoeft niet. Goed dat hij in ieder geval snel de arts weer ziet. Zou het zeker aankaarten. Er zijn genoeg andere middelen met dezelfde werking om te proberen die beter bij hem kunnen passen.

Goed zou zijn om de bloedspiegel te laten prikken. Kijken hoe snel zijn lichaam de werkzame stof afbreekt. Als dit namelijk te langzaam gaat kan dat ook de klachten veroorzaken. Dan zou zijn dosering nog meer verlaagd kunnen worden.

15. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.331
    8.334
    113
    Amsterdam
    Naarmate je het langer neemt zal het minder worden. Echter zie ik vaak dat wanneer men angst klachten heeft dit ook vaak over medicatie gaat en dat daardoor de ervaren bijwerkingen ook heftiger zijn. En advies laat de psychiater de bijwerkingen benoemen en laat hem zelf de bijsluiter niet lezen, er staan namelijk ook bijwerkingen in die bij 0.01% voorkomen. Wanneer je ergens last van heb dan bespreken zou het hiervan kunnen komen etc.
    In ieder geval veel sterkte met je vader!

16. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.272
    8.718
    113
    Vrouw
    Ik ben niet bekend met dit middel maar wel met andere antidepressiva voor ocd. Is het zeker dat zijn lichamelijke klachten nu door de seroquel komen of kan het ook van de antidepressiva komen die hij daarnaast slikt (weet niet welke dat zijn)? Het kunnen idd bijwerkingen zijn omdat hij er nog aan moet wennen. Idd even goed overleggen met de psychiater.

Deel Deze Pagina