Hoi verloskundigen, Al een tijdje heb ik iedere dag last van een drukkend gevoel rond mijn anus. Geen bloed bij ontlasting ofzo. Ik ben erg bang om aambeien te krijgen... Mijn ontlasting is redelijk hard, maar ik kan wel iedere dag naar de wc. Moet soms wel een beetje harder drukken dan normaal. Verder heb ik normaal gesproken al wel aanleg voor spataderen (alleen kleintjes, nog geen grote). Is het verstandig om bepaalde voorzorgsmaatregelen te nemen; ziet het ernaar uit dat mijn klachten op een beginnende aambei duiden, of kan het ook iets anders zijn? Ik probeer al zoveel mogelijk bruin brood te eten en genoeg te drinken. Erg veel beweging krijg ik niet, want ben de hele zwangerschap al moe moe moe...
Hoi maka, helaas kan je nu nog maar weinig doen tegen de eventueel komende aambeien. Dan alleen je ontlasting zacht te houden. Dit doe je inderdaad door vezelrijk te eten,fruit, veel drinken. Eventueel activia toetjes (die werken echt) of lijnzaadoliecapsules. Helaas zijn aambeien echte zwangerschapskwaaltjes. Imke