Echo

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door CynthiaB, 20 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CynthiaB

    CynthiaB Fanatiek lid

    19 mrt 2007
    2.241
    1
    0
    Secretaresse
    Vlaardingen
    Wat is er allemaal te zien op een echo?
     
  2. Claudia86

    Claudia86 Bekend lid

    18 feb 2007
    806
    0
    0
    Ligt er denk ik aan met hoeveel weken die gemaakt word....weet nie zeker hoor!
     
  3. Niet meer actief

    Volgens mij kun je op de echo elke keer weer zien hoe je kindje gegroeid is.
    En zover ik weet kunnen ze na 6 maanden zwangerschap zelfs zien wat voor geslacht je kindje heeft.

    Helaas kan ik je er verder niet mee helpen want ik heb dit zelf ook nog nooit meegemaakt.
     
  4. CynthiaB

    CynthiaB Fanatiek lid

    19 mrt 2007
    2.241
    1
    0
    Secretaresse
    Vlaardingen
    Maar wat kan je zien als er geen zwangerschap is. Kunnen ze de gezondheid van de baarmoeder ook zien?
     
  5. mobius

    mobius Fanatiek lid

    2 apr 2007
    1.117
    0
    0
    Geel, België
    als er geen zwangerschap is kunnen ze ook gewoon de dikte van je baarmoederslijmvlies zien (is een echo dat ze bij mij gedaan hebben)
     
  6. Floddertje

    Floddertje Actief lid

    10 mei 2007
    460
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik heb niet zo heel lang geleden een echo gehad voor iets wat niets met zwanger zijn of worden te maken heeft. Ik vertelde de echoscopist dat ik graag zwanger wilde worden en toen was hij zo vriendelijk om even door te 'echoën'. Hij kon zien dat m'n baarmoeder er mooi bij lag evenals m'n eierstokken. Hij kon op de echo niets zien wat een zwangerschap in de weg stond.
     
  7. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Met een uitwendige echo kun je niet zo heel erg veel zien, omdat het allemaal erg onduidelijk is.

    Met een inwendige echo kun je de baarmoeder zien. Dit is een ovale, zwarte vlek. Je kunt in het midden van je baarmoeder een streepje lichter weefsel zien, dat is je baarmoederslijmvlies. Als je met behandelingen bezig bent, dan meten ze de dikte daarvan. Je baarmoederslijmvblies (zeg maar de wandbekleding in je baarmoeder) groeit qua dikte, rond de eisprong moet het mooi dik zijn (ongeveer 10 mm), zodat een bevrucht eitje zich kan innestelen. Je kunt ook zien of de baarmoeder schoon is, of er geen vreemde weefsels te zien zijn.

    Verder kun je beide eierstokken zien (dan wordt de echokop wel naar links en rechts gehouden), hierin kun je follikels zien zitten. Dit zijn eiblaasjes, die een eicel bevatten en qua grootte uitgroeien tot je eisprong. Follikels zijn te herkennen als zwarte rondjes (zwart betekent vocht op een echo). Elke maand groeit één (of soms twee) zo'n follikel tot ongeveer 2 cm, en heb je je eisprong.

    En als je nog wat doorduwt met de echokop, dan kun je je blaas ook nog zien! Maar das niet fijn, want dan ben je al een heel eind die kant op! :)

    Vanwaar deze vraag, eigenlijk? Heb je binnenkort een echo?

    Groetjes,
    Jippie
     
  8. Mickey06

    Mickey06 Actief lid

    2 aug 2006
    331
    0
    0
    Noord Holland
    Jeetje jippie wat een duidelijke uitleg! Ik heb hier echt wat aan want ik krijg volgende maand een inwendige echo.

    Thanx!
     
  9. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Helaas heb ik letterlijk honderden van die echo's gehad in de 3,5 jaar dat we nu in de medische molen zitten. Ik had soms 7x per cyclus follikelmetingen. Dat zijn dus inwendige echo's, waarbij ze naar je eierstokken kijken hoeveel follikels je hebt en hoe groot ze zijn. Hier kunnen ze weer aan zien wanneer je eisprong is en daar worden weer behandelingen op gepland. Ik heb dus ook al een behoorlijk geoefend oog en zie ik meteen wat er wel en niet zit. Maar goed, hopelijk hoef jij dat niet te leren! ;)

    Je hebt nog nooit eerder een inwendige echo gehad? Het doet geen pijn, hoor! Het meest vervelende is dat je in die stoel moet liggen, maar bij sommige gyn's mag je ook op de bank liggen. Dat is fijner, want dan hoef je niet met je benen wijd. :rolleyes: Ze brengen dan een soort staaf in, met daaromheen een condoom met glijmiddel. Het is niet zo'n dikke staaf, hoor! Alleen het inbrengen voel je even. En dan bewegen ze die staaf vaak wat heen en weer, draaien de echo-kop een beetje en voor de rest is het zo gepiept. je mag vast meekijken op het scherm en je kunt best vragen om uitleg! Het klinkt allemaal enger dan het is! En denk maar zo: de gyn heeft al heel wat mutsen gezien, dus die van jou is niks bijzonders! :)

    Succes & als je nog wat wilt weten, dan stuur je me maar even een berichtje!

    Groetjes,
    Jippie
     

Deel Deze Pagina