Moeders! Iemand ervaring met een baby / kind dat koemelkallergie heeft Mijn zoontje heeft het namelijk ook, hij is er net op getest en na een heftige reactie is het duidelijk dat hij het heeft. Ik hoor graag over ervaringen van koemelkallergie Xxxx
Ja door nutrilon standaard kreeg hij die reactie, ik geef nu geen borstvoeding meer en ben overgestapt op dieetvoeding.. daar zou hij beter op moeten reageren
Mijn zoontje heeft het ook, we kwamen erachter toen hij geen borstvoeding meer kreeg Bij kunstvoeding was het alleen maar krijsen. Hij heeft hiervoor ook in het ziekenhuis gelegen omdat ze niet gelijk de link legde maar hij heeft nu neocate en dat gaat prima en als hij 6 maanden is gaan ze kijken hoe hij op andere melk reageert Heeft je zoontje ook neocate?
Wij zijn idd ook in het ziekenhuis geweest maar wij hebben pepti voorgeschreven gekregen maar hij kan daar erg moeilijk van (poepen) om het zo maar te zeggen, dus ook niet ideaal. Neocate heb ik nog niet van gehoord ik zal even Googlen, misschien is het wat..
Neocate is de 'zwaarste' vorm van dieetvoeding. Daar is geen koe aan te pas gekomen. Dat wordt enkel voorgeschreven voor kinderen die heel heftig reageren op koemelkeiwitten (zoals mijn dochter helaas), hoe klein verknipt ook (zoals in pepti). Je kindje gewoon even de kans geven om te wennen aan pepti, en dan kan je wel weer zien.
Mijn oudste had kea. Pepti of andere voeding moet je 2 weken de tijd geven om het lichaam eraan te wennen. Ik ben met mijn oudste pas met 6 maanden gaan introduceren van bijvoeding (koemelk vrij) en zo rustig alles opgebouwd. Met 6 maanden wel nog standaard voeding geprobeerd, maar dat ging mis. Tot 1 jaar koemelk vrij en toen hij 1 was opnieuw koemelk geintroduceerd. Toen ging het goed en sindsdien is hij kea vrij. De meeste kindjes groeien er met 1 jaar overheen. Sommige niet, maar doorgaans groeit 95-97% van de kindjes met kea. Eroverheen voor hun 4e levensjaar. Alleen wel opletten met andere allergenen voedingsstoffen. Een kindje met kea heeft vergrote kans op andere allergien
Hier twee meiden met KMA. Oudste kreeg BV en toen ben ik zelf op dieet gegaan. Jongste vanaf dag 5 KV, (overproductie en zag de investering om dat in balans te krijgen niet zitten met een kleuter erbij in huis. Bij de oudste zelfde probleem en toen 2-3 maanden geduurd voor ik een beetje normaal kon voeden). De jongste eerst op pepti, wat een hoop rust gaf, maar na een week weer terug bij hele dagen krijsen van de buikkrampen. Toen op nutramigen (LGG) en dat gaat goed. Wat betreft neocate: als de pepti straks toch niet genoeg blijkt te zijn, is er eerst de stap naar nutramigen LGG. Die is verder verknipt dan pepti en bevat ook geen lactose meer, (pepti nog wel). Neocate krijgt een kind pas als de allergie zo heftig blijkt te zijn dat ook de nutramigen LGG niet verdragen wordt. Daar zit zowel een gezondheids- als een prijsargument achter. Neocate is namelijk volledig kunstmatige voeding, (erg smerig ook, nog viezer dan nutramigen). Je kind krijgt dan dus helemaal geen koemelk meer binnen, maar bij onnodig vermijden van koemelk, kan dat juist ervoor zorgen dat een allergie in stand blijft. Verder is neocate heel erg duur: zo'n 75-80 euro per blik van 400 gram. Nutramigen LGG is ruim 20 euro per blik van 400 gram en pepti kost ruim 21 euro per pak van 900 gram. Neocate, (of nutramigen AA: hetzelfde als neocate, alleen ander merk) ga je -als je kinderarts zich aan het protocol daarvoor houdt- dus alleen krijgen als eerst de tussenstap qua voeding geprobeerd is.
Oké Dankje, mijn zoontje heeft nu al, bijna 3 weken pepti en ik merk dat hij geen uitslag meer heeft maar wel veel buikkrampen .. naar het consultatie bureau gaan vind ik ook lastig want soms vind ik lastig want ik wil echt goed geïnformeerd worden over wat het beste is voor mijn baby dat wil toch iedereen neem ik aan!
Onze oudste is er trouwens nog steeds niet overheen. Ze kan inmiddels wel kleine hoeveelheden verdragen, maar afgelopen weekend op een receptie mocht ze van mij eens wat cake met melk proberen en dat ging dus echt nog mis: enorme buikpijn en ineens weer wat eczeem. Bij haar waren we er pas laat achter dat KMA speelde, dus ze was 9 maanden toen ik op dieet ging. Dat speelt mogelijk mee dat ze er nu nog zo'n last van heeft. Bij de jongste wordt het dus afwachten. Voorlopig krijgt die nog nutramigen, omdat ze vanwege medicatie voor haar hart (die een enorme aanslag op haar darmen is geweest) een hoop andere dingen ook nog niet kan verdragen en we melk dus nog maar even niet gaan proberen.
Ik zou bij je huisarts even een verwijzing voor de KA vragen dan. CB mag een machtiging afgeven voor pepti, maar voor sterkere dieetvoeding niet, dus dan moet je sowieso al bij de huisarts zijn. Wat betreft de buikkrampen: hoe merk je dat? Wat zie je aan je zoontje?
Ik was idd van plan vandaag de dokter te bellen, wat ik merk aan mijn zoontje is de ontlasting is heel veel en maar 1x per 2 dagen, hij kreunt en perst heel hard zonder dat er wat uitkomt. Ook soms dagen blijven huilen na elke voeding. Dus ik leg dan toch de link met de pepti.. ( wat moet ik vragen aan de dokter? Wat is de volledige naam van die voeding? )
Wij zijn nu 4 weken bezig met Pepti en eigenlijk sinds een week merken we echt verschil. Onze dochter huilt nauwelijks meer rond de fles en is over het geheel genomen veel vrolijker. Ik heb ook het idee dat ze nauwelijks meer buikkrampen heeft. Ze poept goed maar dat is nooit een probleem geweest Wij moeten over 2 weken gaan provoceren, zie ik wel tegenop. Maar wij hebben het bij de huisarts besproken, die heeft ons Pepti voorgeschreven en tegelijkertijd heb ik gevraagd om een verwijzing naar de kinderarts. Daar zijn we nu onder behandeling.
Bij huilen direct of kort na de voeding, is het vaak reflux en geen buikkrampen. Omdat hij verstopt lijkt te zitten, zou dat ook en een logische zijn: de voeding stoomt minder goed door, waardoor de maag voller blijft en voeding gemakkelijker omhoog komt. Nou kan hij van verstopping evengoed pijn hebben, maar je hebt nu meerdere mogelijkheden: *pepti is niet voldoende sterk verknipt en de verstopping komt daardoor. Sterkere voeding is dan de oplossing. *verstopping staat los van de KMA en wordt dan niet opgelost met sterkere voeding. Dan heb je een middel nodig dat hem helpt met de ontlasting. Welk middel dat moet zijn, ligt weer aan hoe de ontlasting nu is. *probleem is ook een refluxprobleem en daarvoor medicatie nodig, waardoor het huilen zal afnemen. Omdat je wat complexer zit nu dus, zou ik echt naar de kinderarts willen: die kan goed met jullie samen gaan kijken wat de beste weg is nu. Zou dat dus vooral bij je huisarts neerleggen.
Wij hebben ook bij ons zoontje geprovoceerd, en hij kreeg na het 4e keer innemen heftige reactie. Ze hebben hem gelijk een medicijn toegediend en het verdween binnen een uur. Maar ik heb het idee dat de pepti niet goed werkt voor de ontlasting.. Succes met het onderzoek!
Je zit 3 weken aan de pepti en in die tijd heb je ook al moeten provoceren? Dan zou ik het voor de darmpjes nog wel even wat tijd geven. Die hebben dan nog weer even een stoot te verduren gehad en dat zou ik dan eerder linken aan de provocatie die je alweer gedaan hebt, dan aan de pepti...
Ik begrijp die dokters toch niet... Het is algemeen geweten dat baby's een week of 2 nodig hebben om te wennen aan nieuwe voeding, en dat ze zo'n periode ook nodig hebben om de koemelkeiwitten in hun lijfje kwijt te raken. Waar halen ze het dan toch om zo snel alweer te gaan provoceren? Gun die kindjes toch even rust...