hoi allemaal, ik ben nu 4 weken zwanger en ik werk in de kinderopvang. nou zijn er 3 kids op mijn werk die de waterpokken hebben. nou begreep ik dat het gevaarlijk kan zijn voor de zwangerschap als ik nog niet de waterpokken of in mindere mate heb gehad. heb we waterpokken wel gehad toen ik jong was, maar in welke mate weet ik niet... wat kan ik het beste doen?
even bellen met de huisarts, deze hebben hiervoor een protocol liggen en vaak kunnen hun je daardoor meer vertellen.
Besmetting voor de 16e week van de zwangerschap: Als een zwangere voor het eerst waterpokken krijgt in de eerste zestien weken van haar zwangerschap dan kunnen er ernstige afwijkingen bij het kind ontstaan. Bekende afwijkingen door een eerste infectie met waterpokken zijn: te kleine ledematen, oogafwijkingen, klompvoeten, spierverschrompeling, hersenafwijkingen, groeiachterstand en zelfs vruchtdood. Als je voor de 16e week waterpokken krijgt, is het in ieder geval verstandig om tussen de 20 en 22 weken een uitgebreide echo te laten doen om te onderzoeken of de baby schade heeft ondervonden van de infectie.
Het gaat hier niet om een eerste besmetting, aangezien TS vroeger al eens waterpokken heeft gehad... Beter gewoon even info inwinnen bij HA of VK
Oké daar had ik overheen gelezen Maar als je ze al gehad hebt is het niet erg en maak je antistoffen aan voor jou en de baby! Maar de HA bellen kan natuurlijk nooit kwaad..succes!
hoi karlijn. ik werk ook in de kinderopvang en als je het al gehad hebt hoef je je geen zorgen te maken je hebt dan antistoffen. wel kun je het nog een keer krijgen als je het voor je 1ste levensjaar hebt gehad, als het goed is heb je op werk een ggd map met kinderziektes en daar kan je alles in lezen of iets schadelijk is. wel zou ik als ik jouw was even naar de huisarts gaan of een verloskundige bellen en vragen of je alvast getest kan worden op 5de ziekte (parvo) dit is namelijk wel schadelijk voor zwangere vrouwen in de eerste helft van de zwangerschap. vaak krijgen kinderen dit en weet niemand zeker of het 5de ziekte is. als je nog niet weet of je de 5de ziekte heb gehad en anti stoffen hebt is het belangrijk dat je meteen naar huis gaat als er een kindje op je kdv is die dit heeft. weet je dat je anto stoffen hebt kun je gewoon blijven en kan het geen kwaad. ook rode hond word je op getest al komt dit niet vaak meer voor. verder kun je dus bij alle kinderziektes gewoon blijven werken.
Als je vroeger al waterpokken hebt gehad hoef je je nu totaal geen zorgen te maken. Is niet gevaarlijk voor jou of je kindje.
Je hebt al antistoffen omdat je het vroeger zelf hebt gehad, geen zorgen dus. Laat anders ook checken of je anti stoffen tegen de 5e ziekte hebt. Dat is ook schadelijk tijdens de zwangerschap en vaak weten ouders niet meer of je dat ook als kind hebt gehad. Als je dat niet hebt gehad mag je de eerste zoveel weken niet op school/KDV werken
Klopt. En sterker.nog: als de 5e ziekte zichtbaar wordt is het kind al niet meer besmettelijk, dat issie in de 2 weken daarvoor. (en dan zie en merk je niets aan het kind). Daar zou ik me meer zorgen om maken dan om de waterpokken, die heb je immers al gehad.
ts, als je ze gehad hebt hoef je je geen zorgen te maken, je hebt dan antistoffen. daantje, dat klopt niet hoor...ze laten je niet preventief prikken als je in de kinderopvang ofzo werkt. Bij sommigen mag je zelfs niet zomaar thuis blijven.
Jawel hoor, als je in de kinderopvang werkt of basisonderwijs prikt de gyn en HA hier standaard of je al ooit 5e ziekte hebt gehad Volgens het RIVM moet je dan in een andere vestiging of andere werkzaamheden krijgen tot de 20 weken zijn geweken en de 5e ziekte minder gevaar oplevert. Hier op het KDC van mijn zoontje werken zwangeren ook niet tot de 20 weken die nooit 5e ziekte hebben gehad en worden hier ook standaard op geprikt omdat zij in een hoog risicogroep vallen aangezien er wel 1/2x per jaar een 5e ziekte uitbraak voorkomt onder peuters FAQ professionals - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu