Vorige week bij de VK geweest en deze gaf me mee dat ik de Kraamzorg kon gaan regelen. Graag wilde wij een ZZP'er, maar na wat aanmeldingen blijken de meeste tot nu toe allemaal vol te zitten en zijn we dus te laat met aanmelden. Dus ben toch de foldertjes van de VK aan het doorbladeren. Nu klinkt het me allemaal goed in de oren en zien de websites er prima uit. Dus ben ik op zoek naar dames die ervaring hebben met de volgende organisaties: * Kraamzorg de Waarden * Naviva Kraamzorg * De Kraamvogel Heb je ervaring met één van bovenstaande organisaties, hoor ik graag je ervaring, goed en slecht uiteraard
Wij hebben drie keer de kraanvogel gehad. Echt super kraamverzorgster. Nu bij laatste Naviva. Als ik weer moest kiezen ging ik toch liever voor kraanvogel. Maar kan ook aan de persoon liggen die wij in huis hadden en niet perse aan de organisatie. Kleine verschillen waren aandacht andere kinderen. Bij Naviva lieten ze mij steeds alleen koffie drinken deden nooit samen met de kraamzorg. Hun deden beneden. Terwijl de kraanvogel even gezellig samen deden. Ook nadat ik steeds vroeg van komen jullie boven drinken. Ik mocht namelijk geen traplopen dus kon ook niet naar beneden. En zo waren meer kleine dingen waar ik wel wat van zei maar hun gewoon anders deden.
3x de waarden gehad en heel tevreden. Goed contact, leuke meiden. Veel aandacht voor de andere gezinsleden. we hebben nu weer voor hun gekozen.
Geen idee hoe het zit met de bovenstaande partijen, maar wij hebben onze ZZP-er via kraamzorg1op1. Daar staan een hele hoop ZZP kraamzorgen op door heel het land. Momenteel hebben kraamzorg bureaus het erg druk en in veel regio’s wordt de kraamzorg gekort, bij ons zelfs met de helft van de uren: dit is niet het geval bij ZZP. Ik zou voor de zekerheid dus nagaan bij de bureaus hoe ze het beleid inschatten rond jouw uitgerekende termijn!
Naviva, was rommelig geregeld. Kregen de planning niet rond dus kon kiezen uit elke dag een andere kraamhulp of 'maar' 1 keer een wissel. Vond dit erg vervelend. Kwam door vakantie + drukte.
Ik heb inmiddels zo’n 10 zzp’ers via een organisatie gesproken welke bij ons in de regio kraamzorg leveren en allemaal zitten ze vol. Dit omdat ze maar een beperkt aantal cliënten kunnen aannemen. Ben inmiddels al een week bezig en heb het dus nog steeds niet geregeld. Daarom dan toch maar een groter bureau. Nu willen wij zelf minimaal kraamzorg (indien mogelijk en er geen keizersnede aan te pas hoeft te komen oid). We hebben geen andere kinderen en mijn man is 2 weken thuis en deze wil zelf het huishouden, boodschappen, etc. doen en koken. Dus ze komen alleen voor de baby en mij. Daar hoeven ze denk ik geen hele dag voor te komen. Dus uiteindelijk dan toch een groter bureau met minder uren vinden wij niet zo heel erg omdat we dat eigenlijk al in gedachten hadden.
Hier kraamzorg de waarden gehad. Lieve vrouw en heeft onze ruimte goed weten te respecteren. Ook wij deden alles zelf. Uiteindelijk hebben we 2 uurtjes per dag gehad.
Ik heb als vk ervaring met alledrie (privé toevallig een andere) maar naar mijn mening alledrie prima organisaties en weinig echte verschillen. Uiteindelijk gaat het er vooral om welke kraamzorg bij je thuis komt en daarvoor geldt dat bij alle organisaties (dus ook deze 3) er fantastische vrouwen werken maar er helaas ook exemplaren tussen zitten die je liever kwijt dan rijk bent. En dat kan ook zeer persoonlijk zijn, of iemand matcht met jouw karakter en verwachtingen of dat je je, ondanks wellicht goede bedoelingen, kapot ergert of niet op je gemak voelt. De beste tip die ik je kan geven: wacht rustig af wie er komt maar geef het echt aan bij de organisatie als ze niet matcht in jullie gezin. Laat dan gewoon je man of de vk naar de organisatie bellen en vraag om iemand anders. En dan hoeft er absoluut geen sprake te zijn van grove misstanden of dat ze haar werk niet goed doet. Gun jezelf gewoon iemand met wie het wel klikt. Snappen alle organisaties ook prima.
Ervaring met de waarden. Ik had totaal geen klik met de verzorgster en achteraf gezien had ik dat toen moeten aangeven maar eerlijk gezegd ik lag behoorlijk in de kreukels en was aan het overleven. Heb een traumatische bevalling en ook kraamperiode gehad waar totaal geen aandacht voor was. Geen schouder om me heen, geen gesprek erover, geen tips en vooral geen aandacht voor als de kraamperiode was afgelopen. Voelde me heel erg eenzaam en aan mijn lot overgelaten. Ze was heel onpersoonlijk en kwam voor mijn gevoel me alleen maar de hele dag door vertellen waar ik allemaal op moest letten en de grafiekjes invullen. Buiten stofzuigen en de was deed ze niks waardoor mijn man vervolgens om 21.00u s’avonds nog stond te koken of ze zette mijn man zelf aan het werk terwijl ze de hele middag op haar telefoon zat. Deze keer ga ik echt mondig zijn en precies aangeven wat mijn behoeftes zijn dat heb ik nu geleerd en als er geen klik is jammer dan, vraag ik voor een nieuwe verzorgster. Je kunt het treffen of niet. Het is altijd afwachten wie er aan je deur verschijnt.
Ervaring met naviva. Beide keren prima en volledige kraamzorg gehad (8 dagen). 1e keer begin Juli en alle dagen dezelfde gehad. 2e keer afgelopen mei vlak voor Pinksteren. Toen was al aangegeven dat vanwege de feestdagen er een wissel kon plaatsen vinden. Dit gebeurde ook deels, we hadden er 2. 1 werkte op therapeutische basis en die bleef alle dagen. Wel de laatste keer pech gehad dat we geen klik hadden met een van de twee kraamverzorgende. De ander was wel heel leuk, ondernam ook dingen met de oudste zoals knutselen etc. Mocht er een derde komen dan zou ik weer voor naviva kiezen. Organisatorisch was het goed geregeld.
Ik vond Naviva niet fantastisch. Ik vond dat ze vooral heel veel dingen beloofden die totaal niet werden nagekomen (Natuurlijke Kraamzorg, e.d.). Verder kregen wij iemand die zelf geen kinderen had kunnen krijgen en haar hele verhaal daarover uit de doeken deed tegenover mij in de kraamweek, terwijl wij zelf twee jaar op onze dochter hadden moeten wachten en ik daar juist heel graag over wilde vertellen, over wat voor wonder zij was, en over hoe mooi en fijn mijn zwangerschap was geweest, en ik wilde bovendien non-stop praten over mijn prachtige bevalling, maar ik kreeg dus al op dag één het gevoel dat dat niet kon bij haar omdat zij zoiets tragisch had meegemaakt als een onvervulde kinderwens, en nou ja, ik was daar gewoon niet blij om. Nog los van dat haar verhaal mij heel erg aangreep en ik daar heel hard om heb moeten huilen. Ook niet echt wenselijk in de kraamweek. Verder stond ik op een gegeven moment koffie voor háár te zetten in plaats van zij voor mij. Ik bedoel, ik voelde me fit en goed en deed op dag drie na de bevalling alweer zelf boodschappen op de fiets, maar een beetje vertroeteld worden had me wel leuk geleken. Misschien was het gewoon geen match met de kraamverzorgende, maar ik zou bij een hopelijk volgende keer niet weer heel gauw voor Naviva kiezen.
Naviva gehad bij de jongste. Was maar twee dagen ivm ziekenhuisopname. Wat mij erg stoorde was dat ze aan de telefoon zeiden dat er iemand om 09.00u zou komen terwijl ze rond 11.00u bij ons was. Ze gaf zelf aan pas om 10.00u gebeld te zijn dat ze bij ons moest zijn terwijl ik het kraambureau de dag voor ontslag had gesproken. Ze kwam ook van ver dus ik geloof haar ook echt. Maar buiten dat, het was een prima dame. Ik denk ook dat het vooral daaraan ligt. Niet zozeer de organisatie maar welke verzorgende je krijgt.
dit is indd het allerbelangrijkste. Bij een groot bureau weet je nooit wie er van tevoren komt en dus altijd zelf goed aangeven als je iets niet prettig vindt. Dan kunnen ze altijd een ander sturen. ik wilde ook de tip geven van kraamzorg 1 op 1, maar zag dat iemand anders dat al had gedaan. Daar zit soms nog wel een zzp’er bij die plek heeft. Ik ken toevallig iemand hier in jouw omgeving die een zzp’er vrij laat had geregeld (na 14 weken). Een hele lieve vrouw waar ze een fijne klik mee hadden. Stuur maar een PB als je wil dat ik haar info opvraag! wellicht dat zij nog plek heeft! Ik zag dat je graag minimale zorg wil voor kraamzorg. Iemand in mijn (zeer) directe omgeving is kraamverzorgster (toevallig ook een zzp’er) en zij is toch wel veel van haar uren kwijt aan de “basiszorg” voor moeder en kind. Juist en zeker bij een eerste kindje. Hier valt dan ook onder dat je huis hygiënisch en schoon is: badkamer en wc wordt dus schoongemaakt, er wordt gestofzuigd, eventueel een wasje opgevouwen en elke dag wordt je bed verschoont. Koken doet ze niet (maakt natuurlijk wel tussendoortjes klaar en bv de lunch) en boodschappen doet ze ook niet. Meer om aan te geven dat er soms meer uren dan gedacht in de ‘echte’ kraamzorg gaan zitten dan in de ‘extraatjes’. Geef je borstvoeding dan gaat hier vaak ook nog veel uitleg en tijd in zitten, geef je flesvoeding krijg je automatisch al iets minder uren kraamzorg. Maar uiteraard ben je altijd vrij om aan te geven dat je minder uren kraamzorg wil, dat is natuurlijk nooit erg succes in ieder geval! Hopelijk vind je een geschikt bureau
bij minimale kraamzorg doen ze alleen controles op moeder en kind , even in bad etc en doen ze normaal gesproken geen huishoudelijke taken behalve als daar nog tijd voor is. Ze doen wel elke dag de badkamer vloer en de toiletten. Ik had vorige keer minimale kraamzorg en de kraamverzorgster zat echt naar werk te zoeken in het laatste uurtje. Wij deden heel veel zelf (daarom ook minimale uren) en hebben haar vaak na 2 uur lekker naar huis gestuurd.
Mijn man is de hele dag thuis en zegt neemt graag de huishoudelijke taken voor zijn rekening, waaronder ook de toiletten afgelijnd schoonmaken. Dat soort dingen doen we nu ook gewoon. Dus voor ons zou de kraamzorg echt enkel zijn voor zorg voor de baby en mijzelf.
Ja precies, dat bedoel ik dus idd ook hele huis soppen hoort er dus niet bij. dan is dat prima toch je hebt er in ieder geval goed over nagedacht. Bedoelde met mijn post meer dat er soms bepaalde verwachtingen zijn van de kraamverzorgster die niet helemaal kloppen en zeker bij een eerste kindje toch vaak wat meer zorg nodig hebben dan verwacht. Zou zonde zijn als je achteraf denkt: had ik toch maar meer uren gevraagd. En idd vooral doen waar je jezelf prettig bij voelt. Dan kan een kraambureau prima zijn! Die zijn waarschijnlijk heel blij met een cliënt die van zichzelf niet de volledige aantal uren willen en goed van jezelf laten horen als het niet klikt, zodat je een fijne kraamweek tegemoet gaat!
En inderdaad, laat je informeren wat ze allemaal doen. Ik stond er ook echt van te kijken hoe druk je die week bent eigenlijk. Om de dag komt de verloskundige, gehoortest wordt gedaan en de intake van het cb. Dan nog je kraam bezoek en dan tussendoor voedingen, badjes en zelf even slapen. Ik zag er ook tegen op maar vond het heel fijn dat er iemand was.
Ik vond het normale aantal uren ook fijn. Zeker met de tweede (toen kon hielp ze immers ook mee met verzorging en bezig houden van de oudste) maar ook bij mijn eerste kindje. Er gaat gewoon best veel tijd zitten in het goed opstarten van borstvoeding, helpen met badderen van de baby, douchen en evt hechtingen verzorgen van jezelf. En mijn man zag ook scheel van het slaapgebrek na een lange bevalling en de doorwaakte nachten, dus hij was blij dat hij niet zelf het toilet hoefde te poetsen, bedden verschonen en de was draaien. Hij was bovendien dan weer druk met boodschappen doen, een kolf huren, aangifte doen bij de gemeente, beschuitjes smeren voor bezoek. Als je echt heel graag minimale uren wil om wat voor reden dan ook is dat uiteraard prima, maar verkijk je er niet op dat een kraamweek als verse ouders gewoon echt heel druk is en veel van jullie beiden vraagt. En een kraamverzorgster (mits er een fijne klik is) is echt een héél welkome hulp in die periode. Moet eerlijk zeggen dat ik hier best vaak negatieve verhalen lees (logisch, want dat wil je van je af schrijven) maar dat de meeste kraamverzorgsters echt schatten zijn en hun gewicht in goud waard! En bedenk dat je altijd gemakkelijker tijdens de kraamweek de uren naar beneden bij kunt stellen en niet zo makkelijk naar boven.
Wij hadden een kraamverzorgster van naviva en ik ben erg tevreden. Heb gevraagd of ze nu ook weer kan komen. Anders dan de andere berichten was deze kraamverzorgster wel bezig met hetgeen naviva ook belooft; natuurlijke kraamverzorging (is overigens geen heel ding, maar meer hoe je beter kunt draaien, vasthouden etc), babymassage, babytaal. Van belang vond ik vooral iemand te ontvangen die ook gewend was om met oudere kinderen om te gaan en die er ook bij te betrekken. Daar heb ik specifiek om gevraagd. Het enige wat wel speelde is dat als een kraamverzorgster halve dagen komt, zij verplicht is om een andere halve dag elders te draaien en dan gaat het meestal zo dat ze de ochtend opstarten bij iemand met een eerste kindje, terwijl ik de kraamzorg in de ochtend juist heel fijn vond. wat ook al eerder gezegd is; de bureaus ontlopen elkaar niet zoveel, maar je moet gewoon een klik hebben met diegene die bij je thuis komt en als het niet klikt, zo snel mogelijk aangegeven, want die tijd is kort en je wilt daar niet met een negatief gevoel op terug kijken.
Dank je wel voor jullie ervaringen dames! Uiteindelijk hebben wij ons ingeschreven bij Kraamzorg De Waarden, voor volledige uren. Aangegeven dat we in overleg wellicht een halve dagen kraamzorg willen, maar dat dat afhangt van de bevalling en hoe het allemaal voelt daarna. Beide houden we niet van vreemde in ons huis die ook nog eens aan onze spullen zit dus man wil sowieso zelf het huishouden doen en de boodschappen. Wil de eerste dagen ook gewoon samen genieten en pas na een week oid visite ontvangen. Uiteraard mogen opa en oma natuurlijk wel alvast even komen spieken. Maar de rest even wat later.