Hoi dames Ik ben nu 14 wek en zwanger en vraag me even iets af. De laatste dagen ben ik wat drukker geweest dan normaal. Ik merkte toen ik naar de wc ging dat ik flink wat opgedroogde witte afscheiding in mijn onderbroek zag. Heel soms band het ook een klein beetje na het plassen maar dat is zo weer weg. Op zich is het allemaal niet zo erg maar vanochtend op stap geweest en nu is mijn hele onderbroek en spijkerbroek nat.. sorry voor de info. Komt dit vaker voor? En is een eventuele schimmelinfectie gevaarlijk of kan ik het gewoon even op zijn beloop laten mocht het dat zijn? Lees verschillende dingen.. X
Als je zelf twijfelt aan een schimmelinfectie is het wel verstandig dit zo snel mogelijk te laten onderzoeken. Zou het zeker niet afwachten. Dat je veel afscheiding hebt kan normaal zijn. Ik heb het al de hele zwangerschap helaas.
Veel afscheiding kan heel normaal zijn. Maar als je vermoed een schimmelinfectie te hebben, zou ik daar niet mee rond blijven lopen..
Het is wel normaal maar als het gaat jeuken of ruiken dan kan je een schimmelinfectie hebben. Dit is vervelend maar niet gevaarlijk. Het kan wel beter behandeld worden voor de bevalling omdat je kindje anders de infectie mee kan nemen en spruw kan krijgen. Ik had zelf ook een terugkerende schimmelinfectie en kreeg een recept van de huisarts. Na de bevalling geen last meer gehad dus hoort echt bij de zwschap
Hey meid Ik heb er ook al de hele zwangerschap last van hoor. Ik denk iedereen. Heb het eens opgezocht aan het begin van de zwangerschap en die witte afscheiding zou als functie hebben om slechte bacterieën naar buiten af te voeren ofzo. Het precieze weet ik er niet van, maar het heeft daar in ieder geval iets mee te maken. Als ik weg moet, leg ik altijd een inlegkruisje in m'n onderbroek. Ik weet dat dit niet altijd zo goed is, maar 't is toch beter dan een natte broek. Ik gebruik ook neutrale, niet geparfumeerde, dus minder kans op irritatie. Als ik thuis ben, dan loop ik snel naar de wc als ik het voel komen Enkel als je echt last hebt van jeuk en als de afscheiding sterk ruikt of verkleurd is, dan denk ik dat er sprake is van een schimmelinfectie. Is het meer witachtig en heb je geen jeuk, dan hoort het gewoon bij de zwangerschap.
Moet zeggen dat het niet jeukt oid. Het is puur soms wat branderig na het plassen. Hiervoor al bij de HAP geweest twee a drie weken geleden omdat ik dacht dat het een blaasontsteking was, maar zij legde uit dat dit wel vaker kan voorkomen in de zwangersxhap maar dat ik geen blaasontsteking had. Verder is het puur dat het allemaal zo nat is, het ruikt ook niet gek of sterk ofzo.. Misschien zijn het hele domme vragen hoor. Maar voor het eerst zwanger en ook nog nooit een schimmelinfectie gehad
thnx! Nee totaal geen jeuk. Alleen soms iets branderigs te vergelijken met blaasontsteking. Maar das zo weer weg als ik maar goed drink
Ehm, ik heb 2x een schimmelinfectie gehad daar beneden (toen ik nog niet zwanger was) enneh... dat voel je wel duidelijk. Jeukt als de ziekte!! Maar ik zou t toch voor de zekerheid laten onderzoeken. Als t branderig voelt, ff laten testen op blaasontsteking ook. Dat krijg je sneller als je zwanger bent en je schijnt het minder goed te voelen. Succes!
Ik heb een soort sluimerende schimmelinfectie gehad die niet echt jeukte, maar ik merkte aan alles dat het niet helemaal goed zat daar beneden. Recept van de dokter gehad voor zo'n inwendige pil en die hielp redelijk. Toch bleef het wat aanhouden. Dus toen heb ik zalf gekregen om 2 weken lang te smeren. Sindsdien is het over. En ja afscheiding herkenbaar. Nattigheid alom. Ik kan wel drie keer per dag een schone onderbroek aantrekken. Broeierig en zweterig gedoe daaronder
Nee hoor bij mij geen jeuk maar toch een schimmelinfectie helaas. Brandde alleen bij het plassen en dat werd steeds erger.
Als het niet jeukt of pijn doet, of de afscheiding niet vies ruikt, of bv groenig is, is een schimmelinfectie niet heel waarschijnlijk. Tijdens de zwangerschap kun je last hebben van veel afscheiding die bv ook heel dun kan zijn, bijna als water. Of juist van die lekkere slijmerige afschijding. Als je daarnaast geen klachten hebt (dus wat ik eerder al zei; jeuk/pijn, vieze, sterke geur, groenig...), hoort het er gewoon bij. Kijk uit met inlegkruisjes etc, dat kan gaan broeien waardoor het een ideale voedingsbodem vormt voor schimmels. Dus beter regelmatig schoon ondergoed aan van katoen. Als je twijfelt ivm dat branderige gevoel; even voorleggen aan de vk en/of huisarts.
Mijn vk heeft mij verteld dat schimmelinfectie bij zwangere vrouwen veel vaker voor komt door de hormoon veranderingen. Dus ja, het is normaal. En het hoeft niet altijd te jeuken! Ik wist zelf niet eens dat ik een infectie had maar toen ik wegens krampen in me onderbuik naar de dokter ging (vertelde ze me na onderzoek dat ik zwanger was en dat de krampen waarschijnlijk door de innesteling kwamen) ze had toen ook gelijk een inwendig onderzoek gedaan en ze zag een schimmel. Daar heb ik gelijk iets voor meegekregen wat niet gevaarlijk is voor de baby. Inwendige schimmel wat hoger in de vagina zit hoef je dus niet altijd te voelen. Maar als je het denkt te hebben adviseer ik je om een afspraak te maken bij de dokter of even de apotheek te bellen vragen of ze zonder recept iets kunnen voorschrijven. -
Bij mij jeukt het vooral als ik op de fiets zit. Voor de rest niet echt. Omdat ik gek werd van de afscheiding heb ik iets van de gyn gekregen wat Betadine (ofzoiets heet). Is een flacon en moet je dus betadine gemengd met water in je vagina spuiten en dat helpt echt. Heb nog steeds wel waterige afscheiding maar niet meer zo slijmerig. Onderbroek blijft nu iets schoner.
Betadine is een ontsmettingsmiddel. Héél handig om in huis te hebben als je kinderen hebt, want het prikt niet. Dus het ontsmetten van wondjes en vooral schaafwonden is dan niet meer zo'n groot drama Had er geen idee van trouwens dat ze dat ook gebruiken tegen schimmelinfecties, brrrr.... En dat er dus schimmelinfecties bestaan die niet jeuken... de eerste keer dat ik t had, herkende ik t natuurlijk niet meteen en ik heb één nacht huilend op de bank doorgebracht met een washandje met ijsblokjes steeds tegen mn doos en proberen niet te krabben... Wat voelde ik me ellendig! Tweede keer herkende ik gelukkig direct en na een telefoontje naar de assistente kon ik direct een kuurtje ophalen bij de apotheek, pfew! Bij een schimmelinfectie is je afscheiding trouwens waterig doorzichtig met witte vlokjes en geurloos.