Hoi, Ik ben sinds mei 2015 gestopt met de pil(bijna 15 jaar geslikt) . Sindsdien elke maand keurig om de 28 dagen een menstruatie. 5 dagen. Dacht ik. Toen we ongeveer een half jaar geleden besloten dat wel graag een kindje zouden willen pas begonnen met hen letter op mn cyclus. Ik kwam hier terecht en leerde steeds meer over wat een cyclus inhield. Ondertussen werden mijn menstruaties steeds langer. Elke maand wel een dagje erbij. Iedereen had het wel over dat de menstruatie pas begint bij rood verlies en daarna ook roodharige blijft doorzetten voor tenminste 2dagen. Sinds 5 maanden kwam er idd rood verlies. Ervoor was het altijd heel donkerrood of zwart bijna, maar wel veel. Op het moment dat ik rood verlies kreeg, kreeg ik daarvoor dagen bruin verlies icm zwarte stolseltjes en droge zwarte korreltjes/poeder. (alleen tot aan doet middaguur) doordat het bruinverlies overging in de daadwerkelijke menstruaties zag ik het als 1 lange menstruatie. Dus zat elke maand met een gevoel van 10 dagen menstruatie, het bruinverlies begint altijd op dezelfde dag op te uur nauwkeurig dus ik dacht haast geen kans te hebben voor mn luteale fase. Vorige maand besefte ik dat het spottend was dat toevallig overging in de menstruatie. Maar ik vind de spotlight wel veel, heb wel bijna een maandverband nodig, dat is toch teveel voor spotting? Nu 3 maanden een stabiele cyclus zoals net beschreven. 4 dagen bruin/zwart verlies en aansluitend 5 dagen de menstruatie. Ik dacht ik ga ovulatietesten doen. Maar 3 dagen voor het gemiddelde verwachte eisprong 2 vrij lichte maar duidelijke streepjes. Zondag en maandag. Dinsdag al bijna niks meer, ben 2 testen per dag gaan doen maar sindsdien helemaal wit. Voor die streepjes ook. En om het nog ingewikkelder te. Mn bruin verlies is 3 dagen te vroeg begonnen. En als ik druk zet op het toilet, wat waterig rood/roze.... Ik vraag mij af, ben ik nou nog steeds aan het ontpillen? Heb ik geen ovulatie gehad, of is mijn lh piek misschien. Ik niet hoog genoeg voor een knaltest? Wat kan ik doen om inzicht te krijgen in mn cyclus en ben ik wel normaal? Alvast be voor het lezen... Hoop dat het te begrijpen is. Probeer het zo beknopt mogelijk te beschrijven, maar dat lukt niet echt.. Sorry
Hoi Perdiz, je bent in ieder geval 'normaal', want je hebt in ieder geval een cyclus. Hij is misschien wat onregelmatig qua bloedverlies, maar je het wel degelijk een cyclus. Bij een menstruatie die met bruinverlies begint, is het verstandig om een vruchtbare periode in gedachten te houden. Dus 2 weken nadat je eerste bruinverlies komt tot 2 weken (en een paar dagen voor de zekerheid) nadat je rood bent gaan vloeien. Maar het kan ook zijn dat jouw eisprong iets eerder n je cyclus is. Probeer rond die periode i.i.g. om de dag gemeenschap te hebben. Elke dag hoeft echt niet per se. Dan heb je de meeste kans op een zwangerschap. Het klinkt niet meer ontpillen, dat duurt ongeveer een half jaar; jij bent 9 maanden verder en hebt een redelijk regelmatige cyclus opgebouwd. Er is dan wel niet de klok op gelijk te zetten, maar dat is niet bij heel veel mensen. Je zou je temperatuur eens een paar maanden bij kunnen houden icm ovulatietesten. Niets is heilig natuurlijk, maar wellicht helpt het je meer overzicht te krijgen. Groetjes Brigitte
Hoi Brigitte, Bedankt voor je snelle antwoord. Ik ben nu aardig gerustgesteld over dat ik wel "normaal" ben. En die hoeveelheid bruinvelies is niet teveel en behoort niet tot de menstruatie? Cd 1 is pas als het rood verlies begint toch? En heeft het bruinvelies met een te weinig aan de juiste hormonen te maken. Vanaf morgen ga ik m'n temperatuur bij houden. Want ik twijfel of ik wel ovuleer? Te weinig juiste hormonen? Vandaar die vage ovulatietesten? Maakt het voor het meten nog uit dat als de wekker op 7 uit staat, maar ik om 6 uur al half wakker word omdat ik eigenlijk naar het toilet moet? Moet ik dan om 6 uit tempen of mag ik blijven liggen en om 7 uur pas tempen? Groetjes, Perdiz
Hoi Perdiz, voor het temperaturen is het belangrijk dit op eenzelfde tijdstip te doen, 7 uur is prima. Het beginnen van je menstruatie met bruinverlies heeft niets te maken met de hoeveelheid hormonen. Heel veel vrouwen beginnen zo aan hun menstruatie. Er wordt inderdaad gezegd dat je moet tellen vanaf de eerste dag rood bloedverlies, maar in de praktijk zien we toch ook regelmatig dat het stiekem toch de dag was van het eerste bruinverlies. Vandaar mijn advies een vruchtbare periode in te gedachten te houden. Probeer jezelf niet gek te maken hoor, ik lees nu nog niets aparts! Als je over het jaar kinderwens komt, is het prima om eens verder te kijken. tot die tijd; niet bij de pakken neerzitten. (en daarna eigenlijk ook niet!) Groetjes Brigitte