Oppas zwart of via gastouderbureau

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by red88, Jul 29, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Morgen komt er hier iemand langs die mogelijk onze oppas wordt. Een vrouw van 54 jaar, woont hier in het dorp, past ook op bij de buren, 1 dag per week en de buren zijn erg tevreden over haar.
    Ze is erg flexibel en dat is voor ons een must omdat ik in de kraamzorg werk.
    Ik ga steeds 8 dagen werken en ben dan 6 dagen vrij. Ik probeer steeds van woensdag t/m woensdag te werken zodat de kleine maar steeds 3 dagen naar de oppas moet.
    Nu zit ik alleen met het volgende probleem. Zij vraagt 2,50 per uur. Ik heb ongeveer 96 uur per 4 wk oppas nodig, dat komt dan op 240 euro uit. Als we het via een gastouderbureau laten lopen, kost het me 90 euro per maand. Dat scheelt een hoop en 240 euro is eigenlijk meer dan we kunnen missen.
    Alleen geeft de oppas aan dat ze liever geen scholing meer volgt e.d. Daar vindt ze zichzelf wat te oud voor en die behoefte heeft ze niet meer. Daar kan ik me wel inkomen en voor mij hoeft dat niet perse. Als ze maar goed is met kinderen en we op 1 lijn kunnen komen met het maken van afspraken wat betreft opvoeding e.d.
    Alleen eist een gastouderbureau dat wel van haar? Of zit daar verschil in per bureau? mijn zusje heeft ook als gastouder gewerkt bij mensen thuis en volgens mij regelde zij het via een online bureau.
    Heb haar verder niet over scholing of dergelijke gehoord. Ze is momenteel op vakantie dus kan het haar niet vragen.

Hebben jullie misschien tips?

2. mila2008

mila2008 Bekend lid

Jun 12, 2009
    628
    0
    0
    ik zou het niet zwart doen in ieder geval toch zonde van je geld?? is het niet bij elk gastouder bureau verschillend?

3. mila2008

mila2008 Bekend lid

Jun 12, 2009
    628
    0
    0
    k heb het even gegoogled en kwam deze eisen tegen:
    . Algemeen

- Een minimum leeftijdsgrens van 21 jaar;
    - Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
    - Een WA-verzekering (verplicht);
    - Een mede-inzittendenverzekering (bij gebruik van auto);
    - Een Verklaring Omtrent het Gedrag;
    - Goede beheersing van de Nederlandse taal;
    - Verlenen van medewerking aan de risico-inventarisaties veiligheid en gezondheid;
    - Kennis hebben van EHBO voor kinderen;
    - Goed telefonisch bereikbaar;
    - Regelmatig en gedurende minimaal een half jaar beschikbaar zijn voor opvang; en
    - Bij het niet nakomen van het aantal overeengekomen opvanguren wordt het contract ontbonden.
    staan geen diploma s bij

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

mijn gastouderbureau heeft aangegeven dat vanaf 1 januari iedere gastouder wel degelijk diploma's moet hebben. volgens mij is dat ook in het nieuws geweest.

5. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Zoiets staat mij ook bij. Lastig dan.. naja ik zal het wel eerlijk met haar bespreken. Ze komt vanmiddag. Zwart is voor mij geen optie omdat dat gewoon te duur is. Dan zou ik naar een ander op zoek moeten.
    We wachten 't wel af.

Wat voor diploma's worden er gevraagd? EHBO?

6. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Lees op internet ook iets over een ervaringstoets en als je zelf kinderen opgevoed hebt dat je die zonder moeite moet kunnen halen.

7. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

Oct 22, 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Vanaf januari 2010 moet een gastouder minimaal beschikken over een diploma op niveau 2 (helpende).
    Daarnaast zijn zij verplicht tot het volgen van een EHBO-cursus (mn gericht op EHBO voor kinderen).
    En bij ons gastouderbureau moeten ook jaarlijks een aantal modules gemaakt worden via e-learning ( is via internet). Dit gaat bijv. over de ontwikkeling van kinderen, speelgoed e.d.
    Wanneer een gastouder hier niet aan voldoet, worden de kosten niet meer vergoed door de belastingdienst.

Ik zou persoonlijk niet voor een 'zwarte' oppas gaan. Ik vind het juist prettig dat ik weet dat mijn gastouder geschoold is en jaarlijks bijgeschoold wordt. Daarnaast vind het zonde van mijn geld. IK vind 240 euro zwart of 90 wit toch wel een groot verschil.

8. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ja ik wil ook voor wit gaan. Ook t idee vind ik prettiger.
    Scholing vind ik opzich geen must aangezien om 't een oudere en ervaren vrouw gaat.
    Ze is net geweest en 't klikte goed en kunnen samen vast wel afspraken maken over de dingen wat wij belangrijk vinden.
    Financieel is een gastouderbureau een must. Heb gekeken bij 4kids en daar houdt zij er ook nog 3,18 per uur over.
    Andere buurvrouw waar zij ook op de kleine past, wil dan ook meedoen, dus denk dat 't wel goedkomt.

9. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    EHBO wilde ze sowieso wel doen. En wat leren via internet was ook geen probleem. Volgens mij gaat ze wel overstag ;)

Share This Page