Ik weet niet of je zelf go wil worden...de grootte maakt niet per se uit, maar de GGD stelt wel een aantal eisen aan een woning. Aantal kamers (ivm rustig slapen van de kinderen) en een buitenruimte bv.
Moet eerlijk zeggen dat dat bij mij ook zeker meespeelde bij de keuze van een nieuwe gastouder. We hadden een go met aparte ruimte in huis voor de opvang van de kinderen. Ideaal voor de kinderen en ook voor haar. Zij stopte er helaas mee en we moesten op zoek naar een andere gastouder. Bij diverse go's geweest, maar de kleine woonkamers benauwden me een soort van. Nu toch gekozen voor een kleinschalig KDV. Maar wat ik ook belangrijk vond/vind is bv. hygiëne, waar slapen de kinderen, is er een vast dagritme, gaan de kinderen regelmatig naar buiten etc. Maar het allerbelangrijkste: is er een klik!
Mijn zoontje en straks zn broertje ook, gaat naar een gastouder. Wat ik vooral.belangrijk vind, is de hygiene en de veiligheid. Zo zijn we ergens wezen kijken waar in de kamer waar zoontje zou gaan slapen, geen fatsoenlijke lamp hing, maar alleen een peertje. Terwijl ik daar naar keek, zag ik op t plafond ook wel wat spinnenrag hangen. Dat kan ook in mn eigen huis voorkomen maar zie het liever niet bij een potentiele gastouder. Rest van huis oogde ook niet echt fris, zij is het dan ook niet geworden. De grootte is opzich niet van heel erg belang. Maar als ik kan kiezen tussen een appartement met balkon of woning met tuin, kies ik toch het huis met de tuin. Verder voelde ik altijd wel verschil tussen gastouders die gastouder zijn geworden om een inkomen te hebben en gastouders die echt graag met kinderen werken..
Wij hebben een gastouder voor ons zoontje. Werk zelf op een kinderdagverblijf. Maar dat is nogal druk soms Ik vind het prettiger dat hij in een kleinschalige/huiselijke omgeving word opgevangen. Ik vind hygiëne, aandacht en activiteiten erg belangrijk. Mijn gastouder heeft bijvoorbeeld ook een bolderkar en bakfiets. Helemaal geweldig voor uitstapjes en boodschappen. Verder moet er een goede klik zijn natuurlijk. Die heb ik, want ze is een oud klasgenoot/vriendin.
Ik vond de grootte van de woning wel belangrijk. En of ze naar buiten konden, de hygiëne in huis, wat ze met de Kids deed, of ze onze manier van opvoeden respecteerde en flexibel was.
Hier is gevoel en veiligheid het allerbelangrijkste. Een gastouder die onze manier van opvoeden respecteert en het er het liefste ook redelijk zo instaat, veel dingen onderneemt met de kinderen en bijv ook lekker naar buiten gaat met ze, een aparte kamer waar ze eventueel zouden kunnen slapen e.d. Maar het allerliefste zou ik eigenlijk altijd kiezen voor een gastouder bij ons thuis. Dan zijn ze gewoon lekker in hun eigen omgeving met hun eigen spulletjes.
Gevoel, veiligheid, gezelligheid, meer kindjes, maar praktisch ook: go ook kindjes van 4-12 jr ivm oovang voor en na school.