Naar de kleuterschool....30 kindjes!!!

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mamavanjuul, Mar 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    We hebben nog even...maar in oktober gaan we er aan geloven, dan gaat onze kleine meid naar de kleuterschool.

Nu hoorden we dat er op de basisschool waar onze dochter naar toe gaat een kleuterjuf is ontslagen. De reden laten ze achterwege, waarom weten we dus niet.

Maar...ze zouden 5 kleuterklassen hebben, van 22 kleuters.
    Nu hebben ze ten kennen gegeven dat de stichting, waar deze school onder valt, geen budget beschikbaar stelt om een nieuwe onderwijzer aan te nemen. Ze gaan nu dus klassen samenvoegen.

Dit betekend dat er straks 30 kleuters in 1 klas zitten!

Oke...ik weet dat het nog lang is tot oktober, maar het zit me zo hoog dat ik dit typ met tranen in mijn ogen. Mijn kleine meisje, die nu bij de peuters zit met 12 kindjes, nog zoveel bevestiging nodig heeft en nog zo kwetsbaar is.....
    Ik ben zo bang dat ze verzuipt in zo'n grote groep!

Zijn er moeders waarvan de kindjes al bij de kleuters zitten, en dan in grote groepen? Hoe gaat dit?

Andere scholen hier in de buurt hebben op dit moment al van die grote klassen. Onze keuze was juist om het wat kleiner te hebben allemaal. Maar ja, vanwege de bezuinigingen wil de stichting ook alleen maar bezuinigen en blijven ze maar kindjes aannemen. Van een moeder begreep ik dat er al een werkgroep is opgericht om de stichting te laten stoppen met het aannemen van kinderen.

Pff.....

2. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Pfoee.. Persoonlijk vind ik het echt veel 30 kindjes in groep 1/2. Maar bij 'ons' op school zijn er dan ook 2 klasjes van 18 kids en dan beiden een juf, klassenassistent en vaak nog PABO-student (voor stage). Ben dus wat dat betreft verwend..

Misschien toch informeren bij de andere scholen of die groepen ook groot blijven? Misschien hebben die minder nieuwe aanmeldingen of meer doorstroming etc.? Of heb je al gevraagd naar hun verwachting voor komend schooljaar?

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Dochter zit in een kleuterklas met 34 kinderen. Mijn ervaring is dat het heel veel uitmaakt wie ervoor staat. Bij dochters klas staat er een heel ervaren juf voor en dat kan een groot verschil geven t.o.v. een klasje met maar 17 kinderen en een slechtere juf.

Ik moet wel zeggen dat ze 2 juffen hebben omdat ze dit jaar nog een 2de juf erbij hebben (2 dagen) (stopt na dit schooljaar) en een stagiere (ook 2 dagen). Daardoor kunnen ze met spreekbeurten (het is een jenaplanschool) de groep in 2en delen omdat het anders te lang duurt met 2 kinderen die allebei een spreekbeurt houden.

Is het bij jou een 1-2 groep of alleen 1? Want hier is het dus gemend en de oudste helpen de jongsten. Elk kind heeft een maatje die ze om hulp mogen vragen i.p.v. meteen naar de juf te lopen.

Ik verbaas me er elke keer over dat het er zo rustig en gestructureerd eraan toe gaat. Kinderen gaan ook heel gezellig met elkaar om. Juf leest voor tijdens de lunch zodat het dan rustig is en iedereen rustig zijn/haar boterhammen kan opeten.

4. hellie

hellie Fanatiek lid

Aug 27, 2009
    1,178
    1
    0
    Noord-Brabant
    Mijn zoontje zit inmiddels in groep 3 met 28 kindjes, maar is ingestroomd in een klasje van 20 kindjes (groep 0/1/2). Door het jaar heen stroomden er steeds meer kindjes in tot er uiteindelijk 30 kinderen in die klas zaten.
    Mijn zoon heeft er dus langzaam aan kunnen wennen dat er steeds meer kinderen in zijn klas kwamen. Hij heeft er verder gelukkig nooit last van gehad dat de klas zo groot was.
    Ik neem aan dat ze bij jullie ook niet meteen starten met 30 kinderen, anders kunnen de kinderen die in de loop van het jaar nog 4 worden toch niet meer terecht?

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Vroeg me idd ook af of de klas direct al begint met 30 kindjes of dat ze dat aan het einde van het schooljaar hebben?
    Want dat laatste komt wel vaker voor en dan zullen er in oktober echt nog geen 30 kindjes zijn.

Mijn dochter komt er in februari bij en dan zijn de klassen vaak wel al groter (hier gaan ze tot 32). Dus snap je gevoel ;)
    Nu ook psz met 12 kindjes en 2 juffen.

Maar ik kijk er persoonlijk wel al een beetje naar uit (en zij zeker, al weet ze niet wat het inhoudt natuurlijk :p)

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier waren het er met kerst 25.
    Maar 1 van de redenen dat we deze school kozen is de rust die er heerst terwijl de leerlingen niet continu regels opgelegd krijgen.
    Het vaste stramien biedt blijkbaar veel ruimte voor ieder zonder dat het druk en chaotisch wordt.

Onze dochter heeft wat extra aandacht nodig.. Geen probleem dus.

Hier 1 vaste juf die 4 dagen voor de klas staat.
    1 leerkracht in opleiding die 1 dag alleen staat en 3 dagen samen met juf. (1 terugkomdag op de pabo)
    En allerlei ondersteunend personeel zoals iemand die een muziekjuf, een echte gymleraar en iemand die toetsen en werkbladen doet met de kinderen.

Maar denk dat het wel belangrijk is inderdaad of die 30 aan einde van het jaar is of juist aan het begin.
    En als er geen budget is voor een nieuwe juf.. Dan was dat waarschijnlijk er ook niet meer voor de oude juf.

7. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Mijn zoontje zit in een klas van 34 kindjes :(

Wat ik merk en wat ze zelf ook toegeven is dat de leerkrachten niet meer iedereen even goed kunnen helpen met school als dat ze voorheen deden. Vaak zijn de kindjes die al goed voor zichzelf kunnen leren enzo de kindjes die het minst aandacht krijgen. Hier op school geven ze de bezuinigingen de schuld.

Ik vind het ook een slechte zaak maar goed, het is niet anders met al die bezuinigingen.. Ik snap dan ook niet dat een minister niet een belletje hoort rinkelen, bedoel er zijn zoveel scholen met dit probleem..

8. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Ja, dat van dat budget snap ik ook niet helemaal.

Ik ga inderdaad even vragen of die 30 kinderen er al aan het begin zitten, want ik vind dat echt te veel.

Ik ben bang dat mijn dochter straks de aandacht niet durft te vragen die ze misschien wel nodig heeft. En misschien zie ik ook wel beren op de weg hoor. Maar dat hoort denk ik ook een beetje bij het loslaten.
    Het idee dat ze straks naar school gaat bezorgd me wel een beetje buikpijn.

Maar goed heb nog even om aan het idee te wennen, maar het valt me nu al zwaar hoor!

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Zal ik ze een mail sturen met mijn zorgen?

Wat zouden jullie doen?
    Als het antwoord niet bevalt, dan heb ik nog even om een andere school te zoeken...

10. Saskia78

@kippiekip: daarom kozen wij dus speciaal voor een school met kleinere klassen/minder probleemkinderen.. Maar ipv de beloofde 22 zitten ze nu toch met 25!
    (waarvan maar 7 groep2-ers.. De rest is van dit schooljaar)
    Maar bij ons zijn ze dus van 4 klassen naar 5 klassen gegaan kortgeleden. Dus er komt nu echt niks meer bij.

Grote school hier vlakbij gaat met wat pech sluiten na dit schooljaar... Die kinderen moeten dan ook ergens heen...
    Ben benieuwd.

Maar hier ook een stille vlotte dame die gewoon opgaat in de massa.
    Nouja die verdient ook aandacht lijkt me en butler aan laten modderen omdat ze zichzelf wel redt.

11. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Toen wij deze school kozen toen waren de klassen ook kleiner ( een jaar geleden ) maar inmiddels zijn de klassen dus veel groter :( .. Heb ook al in de omgeving gekeken naar andere school maar ze hebben er hier niet zo heel veel en hebben bijna allemaal het zelfde probleem, er was er 1 met kleine klasjes maar later bleek wel waarom, ze hadden een hele slechte naam wat betreft het leerschema :(
    Ik denk dat het binnenkort wel een probleem zal worden op heel veel scholen in nederland.

Maar als jij een mail wilt sturen dan moet je dat gewoon doen hoor, ik bedoel het is wel een belangrijke keus die je nu moet maken dus als je twijfelt gewoon allemaal vragen aan ze stellen. Succes !

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Tja, daarom hebben wij dus ook gekozen voor deze school!
    5-6 kleuterklassen met max 22 kindjes. Maar ja, als er geen budget is voor leraren en er worden wel steeds kindjes aangenomen dan worden de klassen steeds groter.

13. Saskia78

mja net sneue vind ik dat kinderen die het niet perse nodig hebben geen (ok, minder) aandacht krijgen

die hebben ook aandacht nodig!

en de school kan er ook weinig aan doen dat ze geen geld krijgen om leerkrachten te betalen... maar ze kunnen wel zeggen "we nemen voorlopig geen kinderen aan".

14. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Ik heb mijn dochter ook op moeten geven een paar weken geleden. Daarna volgde een brief van de school dat ze nu al kunnen zeggen dat er de eerste maanden wellicht geen mogelijkheid is om haar al hele dagen naar school te laten gaan ivm de groei aan leerlingen. Belachelijk! Maar ja, de andere school bij ons in het dorp meld hetzelfde. EN ook hier zijn klassen van ruim 30 kinderen heel normaal.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Maar ja, waar moeten al die kinderen naartoe dan?

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Bij mijn jochie begonnen ze met een klas van 24, maar inmiddels zitten ze op 30. En er komen nog een paar bij aan instroom.. Dat is dan een 0-1-2 groep..
    En dat is al met een extra kleuterklas, ze hebben opeens veel meer instroom.
    Maar in de klas gaat het prima. De juf kan het heel goed aan, en heeft 2 dagen een stagiair. Ons jochie is rustig en had ook de angst dat hij onder zou sneeuwen. Maar de juf krijgt het voor elkaar om de rustige kindjes ook genoeg aandacht te geven, door de drukke kindjes heel gericht aan te pakken, ipv maar aan te modderen met hen... Dan is er voor iedereen evenveel tijd..

17. Bri

Bri Niet meer actief

Onze jongen gaat over 2 weken beginnen. Zijn groep bestaat uit 27 kinderen. We zullen wel zien hoe het gaat... Hij is een peutergroep met 14 kindjes gewend, dat maakt de overstap vast iets kleiner dan voor een kind dat vanaf thuis of een gastouder komt.

Overigens doen ze hier alleen de dag beginnen en eindigen met de eigen groep. Daarna gaan ze wat meer hun eigen gang, en mengen ze ook met andere groepen. De ene keer zitten ze dan in een klein groepje, de andere keer alleen, en nog een andere keer juist met een heel grote groep.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,510
    36,471
    113
    Ja, dat zou leuk zijn, maar zo werkt het dus niet. Ze moeten bezuinigen, dus er moeten sowieso al leraren weg en als er dan ook nog minder kindjes komen, moeten er dus nog meer leraren weg.

19. Bri

Bri Niet meer actief

Scholen die nog niet 'vol' zitten en dan toch kindjes gaan afwijzen komen in grote financiƫle problemen.
    Een openbare school zou het sowieso wettelijk niet mogen. Misschien dat een particuliere school het wel mag, maar dan zal vermoedelijk gaan gelden: hoe kleiner de klas, hoe hoger de ouderbijdrage.

20. Saskia78

maar ook een openbare school kan op een zeker moment gewoon echt vol zitten.. en dan hoeven ze niet perse kindjes aan te nemen volgens mij.

waar die grens ligt.. en wie dat bepaalt daarentegen weet ik niet precies.

Share This Page