gastouder

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Lycke, Jul 29, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lycke

Lycke Lid

Jul 30, 2009
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik ben nu twee weken aan het werk en het bevalt best goed.
    Het kolven gaat goed en mijn dochtertje is ook tevreden met haar opa's en oma's. Nu is het zo dat mijn ouders vanaf eind augustus niet meer op kunnen passen ivm met werk en mijn schoonmoeder maar 1 dag in de week oppast.

We hebben een gastouder gevonden die erg lief is, maar ik zie het op de een of andere manier niet zitten.
    Ze past naast mijn dochter nog op twee kinderen op onder de vier jaar en een meisje van 4 jaar.
    En uit school ( na 15:15 uur ) zijn er dus drie oppaskindjes, haar zoontje van drie en twee dochters van 6 en 7 jaar en dan nog mijn dochtertje.

Mijn dochter is dan 4,5 maand en ik vind het erg druk. Ze moet dus ook twee of drie keer heen en weer naar de peuterspeelzaal. Twee peuters gaan ''s morgens en een 's middags. Dus ze moet twee keer halen en 1 keer brengen.

Mijn man vindt dat ik zeur, maar het voelt gewoon niet goed. Het is niet makkelijk om een geschikte gastouder te vinden en ik vind deze gastouder wel heel lief, maar het lijkt me erg druk voor een baby'tje.

Wat is jullie mening hierover? Vinden jullie het ook te druk of moet ik me niet zo aan stellen?

Ik hoor graag naar jullie mening.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes Lycke

2. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Mijn kinderen zitten ook bij een gastouder waar gemiddeld 4-5 kinderen per dag zijn. Ik heb dit nooit als probleem ervaren en er was altijd voldoende rust in huis. Wel zat zij niet met halen en brengen van kinderen naar school/psz. Dit heeft als voordeel dat kinderen daar wel hun eigen ritme konden vasthouden. Nadeel voor mij is dat ik nu mijn oudste dadelijk vier wordt een andere oplossing voor de opvang moet gaan zoeken omdat zij dit niet meer doet. Dit betekent dus dadelijk een dubbele verandering: en opvang en school anders/nieuw.
    Anderzijds heeft een vriendin van mij haar kindje wel bij een gastouder die kinderen van en naar school moet halen/brengen en dat gaat eigenlijk ook altijd goed. Soms slaapt haar kindje in de kinderwagen. Het ritme van haar kindjes is wel anders op dagen dat zij thuis is of als zij bij de gastouder is.
    Als het maar om 1 dag in de week gaat zou ik er denk ik geen problemen mee hebben. De leuke kant er van is ook weer dat er als je kindje dadelijk iets ouder is met meer kinderen in huis juist ook weer aanspraak is en kindjes leren op termijn ook dat ze even geduld moeten hebben etc. wat anders is als je kindje alleen is met een gastouder. en als je straks zelf wilt dat je kindje naar een psz gaat of zo dan zal ze jouw kindje straks ook wel willen halen/brengen en dat kan wel eens heel fijn zijn.

3. Lycke

Lycke Lid

Jul 30, 2009
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie.

Deze gastouder heeft 7 kinderen inclusief mijn dochter en eigen kinderen.
    Waarvan er drie naar de basisschool gaan en 3 naar de peuterspeelzaal.
    Die naar de basisschool gaan hoeft ze niet op te halen.
    Er gaan twee 's morgens naar de peuterspeelzaal en een 's middags, dus ze moet drie keer op en neer. Dit doet ze met een fietskar, niet met een kinderwagen en tussen de middag hebben ze een uurtje om te eten en dan moet ze dus weer een kindje weg brengen naar de peuterspeelzaal en rond 15:00 uur ook weer ophalen.
    Ik vind dit erg veel gedoe.
    En 4-5 kinderen is wel weer een verschil met 7 kinderen inclusief een baby, Toch?

En qua aanspraak hoeft het niet. Mijn dochtertje heeft een grote broer en is dus wel gewend aan kinderen om zich heen.

Ik wilde eigenlijk een gastouder die maximaal drie kindertjes opving en die niet iedere keer heen en weer moet.
    Een keer heen en weer vind ik prima. Dat moet ik zelf ook.

4. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    dat klinkt inderdaad anders. officieel mag een gastouder ook max 6 kinderen opvangen inclusief eigen kinderen. Misschien is het dan toch verstandig verder te zoeken naar een andere gastouder?

5. Loesje13

Loesje13 Actief lid

Apr 3, 2009
    397
    0
    0
    gastouder
    Kop van Noord Holland
    Als je je er niet prettig bij voelt, moet je dat aankaarten bij het gastouderbureau, zodat zij een nieuwe match kunnen maken voor je. Het belangrijkste is dat jij je kindje met een gerust hart achterlaat.
    Zeven kinderen in totaal is overigens niet toegestaan, er zitten allemaal eisen aan vast qua aantallen en leeftijden....

6. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

Oct 22, 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Als je je niet prettig voelt bij deze situatie moet je het gewoon niet doen en op zoek gaan naar een andere gastouder. Ik zou het zelf ook geen fijn idee vinden dat mijn gastouder naast mijn dochter, nog de zorg zou hebben over 6 andere kinderen. Lijkt me ook wel veel voor 1 persoon.
    Onze gastouder heeft naast onze dochter op 1 dag nog 2 kinderen van 7 jaar (onze dochter is 14 maand) en op 1 dag een meisje van 4. Op die dagen moet ze deze kinderen wel van school halen, maar dat is voor mij geen probleem. Zou ze net als jouw gastouder 3x op een dag heen en weer moeten, dan zou ik dat ook niet fijn vinden. Zoe me dan afvragen of mijn kindje wel aan de benodigde rust toekomt.

Als ik jou was zou ik gewoon contact opnemen met het gastouderbureau en kijken of er nog andere gastouders beschikbaar zijn.

Share This Page