Waspinator ervaringen?

Discussie in 'De lounge' gestart door MadeInUSA, 18 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.698
    113
    Onze appelbomen geven best lekkere appels. Maar helaas zijn we niet de enige die dat vinden. Wespen zijn er ook dol op. En ze zullen niet 1 appel verschalken met zn allen, maar vreten elke appel een beetje aan.

Ze hoeven echt niet dood, maar ik heb wel graag dat ze mijn appeltjes met rust laten. Liefst terwijl die net wat verder doorrijpen om extra zoet te worden :thumup:

Nou las ik op internet over een nep wespennest dat ervoor zorgt dat wespen niet dichtbij komen uit angst voor een vijandige aanval. Geen slachtoffers, geen rare geurtjes, klinkt perfect. Maar ook wel mensen die aangeven geen effect te merken.

Dus: wie heeft goede of slechte ervaringen met zo'n fopnest? Werkt het echt om ze bij hun zeer verleidelijke favoriete maaltje weg te houden?

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Wij hebben zo'n nep wespennest geprobeerd, maar helaas werkte dat totaal niet. Dus wat mij betreft is het geen aanrader.

3. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Wij zitten momenteel op een vakantiepark waar ze ook hangen en ook hier geven ze aan dat het niet werkt. Blijkbaar moet je zo'n nep nest ook al in het voorjaar ophangen, voordat de wespen uitkomen.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn schoonouders hebben zo'n ding. Niet om ze bij fruitbomen weg te houden, maar zodat ze zelf geen last hebben van die beesten.
    Moet je idd ophangen vanaf dat de wespen kunnen komen en bij hen werkt het perfect.

5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Mijn buren hebben dat in hun mispel-boom, werkt hier wel goed heb ik het idee.

6. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.240
    4.195
    113
    Vrouw
    Hier ook goede ervaringen, niet met fruitbomen maar onder ons afdak: 2 jaar op rij wespennest gehad. Nu zo’n nep-nest opgehangen en dit jaar niet onder het afdak gehad, kan toeval zijn maar het proberen waard

7. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Vorig jaar gezien in een speeltuin aan bosrand en besefte ineens na 2,5 daar gezeten te hebben maar 1 wesp gezien te hebben.
    In maart zelf deze in onze tuin opgehangen
    En ja het weer was er niet voor maar tot nu toe geen wesp gezien bij een bbq oid. Dus het werkt als je het op tijd gebruikt zodat koninginnen denken dat ze dus binnen een bepaalde afstand van dat nep nest geen eigen nest kunnen maken.

8. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.698
    113
    Ok wisselende ervaringen dus. Ik denk er nog even over na. De oogst gaat sowieso tegenvallen lijkt het, dus ik denk dat we nog een keer naar een plukdag in de regio gaan.

9. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Voor nu helpt het niet meer
    Maar je moet ze in maart ophangen voordat de koningin haar nest gaat maken

10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011