29 wkn zwanger en solliciteren

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Bibi82, 27 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bibi82

Bibi82 Bekend lid

30 mrt 2011
    506
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op dit moment ben ik ruim 29 wkn zwanger. Ik werk parttime en ben er helemaal klaar mee op mijn werk. Geen ruzies o.i.d. maar ik zit daar nu 4,5 jaar en heb een vast contract, maar ik voel me er niet meer op mijn plek. Komt door wat dingen die gebeurd en gezegd zijn en collega's die veel roddelen enzo, over iedereen doen ze dat dus niet alleen over mij. Anyway, ik wil dus graag een andere baan, liefst dichterbij huis ook nog. Ik moet nog 2 weken werken en dan heb ik eerst vakantie met aansluitend verlof. Ik zou weer per 31 okt. moeten beginnen bij mijn huidige baan.

Nu houd ik de vacatures wel in de gaten alleen als ik een leuke zie weet ik niet of ik daarop moet reageren. Ik kan wel een brief schrijven en dan is het afwachten of ik wordt uitgenodigd op gesprek. Zo ja, wat dan? Dan kom ik daar hoogzwanger binnen ... of zodra ik wordt uitgenodigd voor een gesprek even contact opnemen en dan melden dat ik (hoog)zwanger ben?
    Wat zouden jullie doen? Gewoon solliciteren of wachten tot na de bevalling?

2. kiki1986

kiki1986 Bekend lid

27 mrt 2011
    629
    1
    16
    omg. rotterdam
    het blijft altijd een moeilijk onderwerp vind ik zwanger en solliciteren ik vind het moeilijk om te zeggen wat je het beste kan doen maar ik heb dus ook gesolliciteerd toen ik 25 weken zwanger was en ze zeiden dat het hun niet uitmaakte dat ik zwanger (werd tot 2 x toe gezegt in het sollicitatiegesprek) was uiteindelijk ben ik het niet geworden en melden ze er nogmaals bij dat het echt niet aan mijn zwangerschap lag :( nou als dit mij zovaak word gezegt dan geloof ik het dus niet meer en ook de manier waarop ze het zeiden dus iniedergeval mijn ervaring is dat ik het maar niks vind solliciteren als zwangere uiteraard zullen er wel vrouwen zijn die zwanger aangenomen zijn maar naar mijn idee zijn dat er niet veel

3. angela87

angela87 Actief lid

13 mei 2011
    138
    0
    0
    thuis mama
    Deventer
    je kunt ook naar verschillende bedrijven die jou aan spreken een open slollicitatie broef sturen dat je per 1 nov beschrikbaar bent
    wie weet is er tegen die tijd wel een plekje voor je en word je uit genodigd omdat je lef hebt getoond in je zwangerschap om naar die tijd bij een andere baas aan de slag te gaan

ik zou als werkgever ook geen zwangere vrouw aan nemen dat gaat me geld kosten en daar zou ik dan ook geen behoefte aan hebben
    gelukkig heb ik geen eigen bedrijf!

4. Bibi82

Bibi82 Bekend lid

30 mrt 2011
    506
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja een open sollicitatie sturen kan ook, maar hoe stel ik die op? Ik bedoel, ik schrijf erin dat ik per 1 november op zoek ben naar een nieuwe baan, maar moet ik erbij vermelden dat ik niet eerder kan wegens zwangerschapsverlof?
    Ik heb niet veel ervaring met open sollicitatiebrieven ... hebben jullie tips, een voorbeeld, openingszinnen bijvoorbeeld?

5. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

30 dec 2010
    1.585
    1
    0
    Den Haag
    Gewoon jezelf voorstellen en dat je per november opzoek bent naar een nieuwe baan (waarom per 1 nov hoef je niet te vermelden kan zijn toch dat je contract verloopt per die datum) waarom je opzoek bent naar een nieuwe uitdaging en waarom het bedrijf waar je solliciteert je aanspreekt en jij een aanvulling zou zijn voor het bedrijf.

Ik heb als openingszin allemaal steekwoorden van karaktereigenschappen die bij mij passen en dan kies ik natuurlijk wel eigenschappen uit die ook goed passen bij het werk wat ik doe.
    Heb ik vaak leuke reacties op gehad tijdens gesprek.

6. Bibi82

Bibi82 Bekend lid

30 mrt 2011
    506
    0
    0
    NULL
    NULL
    @gaab27: bedankt hoor :)

7. angela87

angela87 Actief lid

13 mei 2011
    138
    0
    0
    thuis mama
    Deventer
    bedrijven zijn er niet echt van als je der in zet ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging hier worden ze mee dood gegooit in sollicitaties

je kunt het beter is anders verwoorden
    een sollicitatiebrief schrijven ik ook niet mijn sterkste punt dus daar kan ik je verder niet mee helpen.

hopelijk heb je snel suc6 en een leuke andere baan!

8. Simba

Simba Fanatiek lid

21 jun 2006
    1.129
    19
    38
    Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap gesolliciteerd, in mijn zwangerschapsverlof. Ik heb gewoon in de brief gezet dat ik zwanger was en na mijn zwangerschapsverlof heel graag bij hun in dienst wilde komen. Ik werd uitgenodigd en aangenomen (sollicitatiegesprek 3 dagen voor bevalling, hihi). Ze hadden er geen moeite mee. De duur van het zwangerschapsverlof was tenslotte niet zoveel langer dan een redelijk normale opzegtermijn waar andere werknemers mee te maken hebben. Ik kan me echter wel voorstellen dat een werkgever (nog) niet zit te wachten op een werknemer die aangeeft pas over 6 maanden ofzo te kunnen beginnen.

9. Locusta

Locusta Niet meer actief

Ik zou me door een eventuele zwangerschap niet laten weerhouden om te solliciteren op leuke vacatures. Gewoon open kaart spelen :) Nee heb je, ja kun je krijgen :) Om er maar even een cliché tegenaan te gooien :p

10. goofychick

goofychick VIP lid

31 dec 2007
    12.116
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik sluit me aan, zou gewoon solliciteren en eerlijk zijn, want je kan het toch niet verbergen. Wie weet is het geen probleem en willen ze je heel graag hebben dan willen ze ook wel wachten. Maar heel vaak wordt je niet eens uitgenodigd, wie niet waagt.....en anders is er nog niks verloren toch??

11. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Waarom zou je in een brief al vermelden dat je zwanger bent? Ik denk dat dit je kansen voor een uitnodiging verkleint. Je kunt het niet ontkennen als je eenmaal op gesprek gevraagd wordt en dan is het vroeg genoeg om open kaart te spelen. Als ze je dan vragen waarom je dit niet in de brief aangegeven hebt kun je altijd de vraag terugkaatsen met een wedervraag of je dan wel op gesprek gevraagd was als het in de brief had gestaan en dat je graag uitgenodigd wilt worden op je capaciteiten en niet of je wel of niet zwanger bent.
    Succes met solliciteren.

Deel Deze Pagina