Hoi dames, Vandaag kreeg mijn zoontje zijn 2e rapport in groep 2. Goed rapport. Ook de uitslag van de Cito zit erbij maar ik weet niet hoe ik deze moet lezen. Kan iemand me vertellen wat de uitslag is of hoe ik het moet lezen? Bedankt!
Rekenen was eind groep 1 een II, midden groep 2 een hoge IV Taal is beide keren een I Dus taal scoort hij hoog. Rekenen was gemiddeld, nu net iets onder gemiddeld.
Dank je. De juf vindt juist dat hij erg goed is in rekenen dus ik snap dan niet helemaal dat dat minder is geworden en dat de taal veel beter is. Maar goed, het is een mooi rapport en een prima score.
Ja je hebt gelijk. Maar het is dus steeds lager dan de taal terwijl hij volgens de juf beter is in rekenen. Wel opvallend toch?
Ik vind, zowel als moeder als als (bovenbouw-)juf de CITO toetsen voor kleuters erg weinig zeggen. Sterker nog... ik heb er een beetje een hekel aan. Ik heb bepaalde ideeën wat kleuters zouden 'moeten' leren op school. En CITO toets daar maar zo'n klein deel van. Het vertelt me niks over de motorische ontwikkeling van een kleuter, sociaal emotionele ontwikkeling, concentratie etc. Wat betreft woordenschat en rekenen/ordenen ben ik van mening dat je dat ook prima op andere manieren kunt 'meten', zonder dat het zo'n momentopname is. Hoe ver kan een kind tellen? Kent het voldoende woorden? (denk aan kleuren, dagen van de week, begrippen als meer / minder e.d.) Herkent het kind al letters / cijfers of kan het al enkele woorden lezen? Dat kan een kleuterjuf prima observeren of bij een kind navragen. Ik zou dus weinig waarde hechten op een stel stippen op papier. Mocht jij er weel waarde aan hechten, dan lees ik het volgende af: - Je zoon scoort heel goed op taal en blijft op dat gebied (vergeleken met de vorige toets) 'in zijn eigen lijntje' doorgroeien. Sterker nog, er is iets meer groei zichtbaar dan hoeft. - Je zoon is op het gebied van rekenen / ordenen niet vooruitgegaan. En onder het motto 'stilstand is achteruitgang', betekent dit dat hij van een voldoende / ruim voldoende niveau naar een matig is gegaan. De juf is blijkbaar van mening dat rekenen beter is dan taal. Je zou in een vervolggesprek eens kunnen navragen wat zij dan ziet, aangezien het op CITO duidelijk andersom is. Daar zou ik op zich wel nieuwsgierig naar zijn.
Dank je tupp. Dat ga ik ook zeker vragen. Z'n score in z'n rapport is bij gecijferdheid allemaal ruim voldoende of goed. Dus bijv tellen tot 40, terug tellen van 20 naar 0, hoeveelheidsbegrip en ruimtelijk inzicht. Ik hecht er ook niet zo veel waarde aan, het viel me op en ik vroeg me af of ik de uitslag wel goed las.