Pff nu weet ik weer wat ik zo vreselijk vond aan mn eerdere zwangerschappen....obstipatie. Mijn HA raadde me, ivm spastische darm, aan om Volcolon te gebruiken. Maar nu werkt t gewoon niet meer. Ik ga normaliter al 1x in de week, dat is al erg weinig maar de laatste tijd heb ik echt een flinke buikpijn en als ik moet komt t er niet uit. Net was t zo erg dat ik zelfs tijdens het erge persen geen gevoel meer had in mn benen, ze waren daarna aan het prikken. Mn dochtertje van 6 lag in bed en hoorde me Dus ze roept en komt bij mn deur mama waarom huil en gil je Pff lastig. Ik drink al wel veel, eet vezelrijk, mn groeten en fruit... Mn HA zei dat Duphalac niet mag in een zwangerschap maar mijn vk vond dat ik absoluut dit moest bespreken en toch een laxeermiddel moest nemen. Maarja...wat als mn HA weigert? Want ze zegt steeds dat dat slecht is voor de baby etc. Iemand ervaring met laxermiddelen in een zwangerschap? (bij mn oudste heb ik wel duphalac gebruikt maar schijnbaar is t weer veranderd allemaal).
Ik heb (met tussenpozen) hetzelfde als jij...verschrikkelijk! Het doet inderdaad onwijs veel pijn, en ik ben vaak hele dagen bezig met naar het toilet gaan, waarna het uiteindelijk pas 's avonds komt. Ik krijg dan steeds aandrang, maar zodra ik ga zitten komt er niks Het zweet breekt me dan echt uit. Ik gebruik nu de volgende middeltjes naast elkaar: - zakjes lactulose poeder dat je moet oplossen in water - roosvicee laxo (ca. 3 glazen per dag) - veel fruit en vezels - na elke maaltijd een glas lauw water drinken - en als het dan toch weer helemaal vastzit: een tubetje microlax (= klysma). Dan even gaan liggen, en daarna gaat het meestal wel. Laxeermiddelen durf ik niet te gebruiken...zowel mijn vk, de ha als de apotheker hebben mij gezegd dat ik die niet mag nemen nu.
Bedankt voor de tips! Lactulosepoeder? Nog nooit van gehoord, is dat zoiets als die vezelzakjes? Kun je dat kopen bij de apotheek? Mss moet ik dan idd maar een een combi nemen van meerdere dingen!
Volgens mij kan je ze alleen op recept krijgen. Ik moest ervoor naar de huisarts in ieder geval... Ik weet niet of het hetzelfde is als vezelzakjes. Oh ja, ik heb ook al meerdere malen de tip gekregen om gebroken lijnzaad door mijn yoghurt of pap te mengen. Is gewoon te koop bij de supermarkt. Maar ik vind het er heel vies uitzien
Lactulosesiroop is weer wat anders dan die vezelzakjes (Metamucil). Je kunt gewoon een fles bij de apotheek halen. Ik heb het een paar keer aan mijn dochtertje gegeven, werkt best snel.
Oh, ik had niet goed gelezen, wist niet dat er ook lactulosepoeder bestaat. En die lactulosesiroop heb ik toen op recept gekregen, maar volgens mij is het ook zonder recept verkrijgbaar.
Even gegoogeld, en lactulosepoeder is kennelijk toch wel zonder recept te krijgen. Ik zie trouwens staan dat er van het merk dat jij noemde, Duphalac, ook lactulosepoeder en stroop te koop is. Zou jouw HA dan bedoelen dat je geen lactulose mag gebruiken...? Ik heb volgens mij op de bijsluiter gelezen dat je het als zwangere gewoon kan gebruiken, en mijn HA zei dat ook. Vreemd :-k
Ik heb nu Volcolon staan, de andere veilige variant van Metamucil. Lijnzaad, ja ik ken het...brrr vind t eruit zien als kanarievoer Ik ga maandag wel even bellen naar de dok, weet nu iig dat er meer te doen is dan laxeer...stelt me weer gerust want wil idd geen onveilige dingen nemen die schadelijk kunnen zijn of kunnen leiden tot een vroeggeboorte (aangezien ik er min of meer kans op heb).
Ik denk dat je het beste even goed met je huisarts kan overleggen. Zeg hem/haar dan ook dat de verloskundige eigenlijk vind dat je wel iets zou moeten gebruiken. Ik heb op het moment lactulose en microlax. Maar dat heb ik al jaren.....soms word de lactulose weer movicolon. En soms neem ik het niet, want heb toch niet het idee dat het werkt. Mijn darmen werken namelijk niet zoals het zou moeten. Ik heb al in geen jaren zelf ontlasting gehad zonder eerst een of twee microlax(jes) te doen. Maar ik zou het dus echt even gaan overleggen met je huisarts. Als die echt niet wil, kan je misschien even met je verloskundige/gynaecoloog overleggen of zij even met je huisarts wil overleggen en zo nog iets voor je kan doen.
Voor alle laxeermiddelen die in dit topic worden genoemd, geldt: "Dit middel kan voor zover bekend tijdens de zwangerschap zonder bezwaar volgens voorschrift worden gebruikt". DE reden dat een huisarts geen laxeermiddelen voor wil schrijven, kan komen doordat teveel laxeren natuurlijk niet goed is tijdens de zwangerschap, maar als je maar 1x per week naar het toilet kan dan is er natuurlijk geen sprake van overlaxering, als de ha je kent dan weet hij/zij dat ook wel lijkt mij! Ik zou overigens niet zelf gaan dokteren en combinaties gaan maken van (zelfzorg)laxeermiddelen. Veiliger is wel dat je ha het voorschrijft, misschien gewoon nog eens vragen? Sterkte!
Ik gebruik de pakjes Stimulance van Nutricia. Kun je gewoon in de supermarkt kopen (staat bij de zonnatura spullen). Elke dag een pakje opdrinken (smaakt gewoon naar sinaasappelsap). Werkt bij mij prima, maar nou heb ik er niet zoveel last van als jij. Voor de rest heb ik in het boek "veilig zwanger" van Beatrijs Smulders gelezen dat je papperige goedjes moet eten. Dan krijg je (net als bij gewoon drinken) ook heel veel vocht binnen, maar omdat het gecombineerd wordt met vezels, stroomt het niet direct je lijf weer uit, maar zet het je darmen aan het werk. Ben zelf niet zo'n pap-eter, maar heb het toch een paar keer geprobeerd. Helpt als een tierelier! Hoop dat je er iets aan hebt.
Maar als je niet misselijk bent, kan je beter op een dikke volkoren-/meergranenboterham kauwen, daar zitten immers ook een hoop vezels in en kauwen is goed voor de spijsvertering, bakje rauwkost erbij. Bij mensen die alleen nog maar zacht voedsel eten is de stoelgang een stuk minder, de darmperistaltiek neemt af, de darmen worden lui zeg maar.
De Stimulance werkt helaas niet, heeft ook niet gewerkt bij mn meiden, evenals Activia wat ik geprobeerd heb. Ik drink 2 glazen lauw water, meestal op de nuchtere maag, kiwi op nuchtere maag ook geprobeerd. Ik probeer zoveel mogelijk water te drinken maar t lijkt niet te helpen momenteel pff.
Ja, daar zitten inderdaad wel de vezels in die je nodig hebt, maar niet het vocht. En het schijnt dat als je gewoon vocht drinkt, dat dit door een speciaal gootje in de maag vrij snel wordt afgevoerd naar de darmen en dan in het bloed wordt opgenomen. Het kan dan dus niet worden opgenomen door drogere voeding die in de darmen terecht komt. Met pap e.d. heb je dus zowel de vezels als het vocht in je darmen. Je moet natuurlijk niet volledig op een pap-dieet gaan leven, maar gelukkig blijven er nog genoeg andere dingen over om op te kauwen
Vocht is vocht; of dat nu pap is of een glas drinken. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een "speciaal gootje in de maag"! Vezels nemen veel vocht op, drink je te weinig, dan zullen de vezels het vocht uit je lichaam ontrekken; je lichaamscellen krijgen daarmee een tekort en functioneren vervolgens niet meer optimaal. Tevens zorgt het voor harde ontlasting. Zeker twee liter caloriearm vocht drinken, is daarom aan te raden!