Ah ja, als je door medicatie aan komt, moet je ook even goed kijken waarom dat is - ga je er bv meer van eten, of gaat je hele verbranding bv omlaag? Of ga je juist meer vocht vasthouden? Bij medicatie is het niet altijd ‘gewoon’ minder eten/meer bewegen. Ik heb zelf een tijdje een beta-blokker gebruikt en kwam toen ook aan, gedeeltelijk vocht en gedeeltelijk vertraagde stofwisseling. Daar was niet echt tegenop te sporten. Eenmaal gestopt, gingen die kilo’s er ook weer af (vocht ging snel, daarna nog paar kg die langzamer gingen).
Ik vind dat helemaal niet zo extreem langzaam eigenlijk, is toch 26 kg in een jaar. Wat er bij jou vast niet af moet, maar vermoedelijk alleen een paar kg "voor de mooi".
Ja klopt! Ben daar inmiddels wel een ruime maand mee gestopt het gaat er helaas alleen niet zo magisch snel af als dat het eraan kwam. Net een lang gesprek met mijn man erover gehad. Naast die medicijnen ben ik nu ook al wat maanden gestopt met zware pijnstillers (opiaten) volgens hem ben ik daardoor mentaal juist beter geworden en at ik met die medicatie minder dan een gemiddelde kleuter. Hij denkt dat het aankomen vooral te maken heeft met het stoppen met de opiaten en dat ik daardoor weer eetlust heb gekregen. Ik eet namelijk nog steeds niet extreem veel maar nu eigenlijk normaal voor een volwassen vrouw. Ontbijt bakje skyr met fruit, tussendoor wat rauwkost, lunch 2 boterhammen met vleeswaren, tussendoor een stuk fruit of handje noten, avond eten normaal maar zeker geen vol bord en soms als toetje een ijsje.
Klopt ik zit qua bmi net nog op het randje gezond gewicht, 1 kg erbij en het is overgewicht. Ik word ouder dus moet niet te veel naar vroeger kijken maar voelde me altijd het fijnste bij 58 kg, nu ben ik al gelukkig als ik de 63 kg (6 kg eraf) haal. En dat is vooral omdat veel kleding gewoon niet meer lekker zit, net te strak bij mijn armen, taille en veels te strak bij billen en benen.
Ik zou je willen aanraden eens naar krachttraining te kijken. Dus ipv jezelf suf te sporten met cardio, echt aan "body recomposition" werken dmv krachttraining. Zeker als je niet veel hoeft af te vallen, kan dat heel veel verschil maken in hoe je lichaam eruit ziet. Plus: meer spieren is meer calorieën verbranden
0,5 kg per week is absoluut niet langzaam...en de kans dat het er ietsje langer afblijft is ook groter dan bij een crashdieet... Combi van gezond en voldoende eten en daarnaast voldoende bewegen werkt over het algemeen het beste en is ook vol te houden. Als er een wondermiddel had bestaan, dan waren er inderdaad geen mensen meer geweest met overgewicht.
Hou eens een tijdje bij wat je eet in MyFitnesspal. Dan heb je ook inzicht of je wel voldoende eet. En zie je makkelijk wat je eventueel kunt aanpassen
Hier werkte weight watchers, vooral om inzicht te krijgen. Daardoor 10kilo afgevallen in 7 maanden waarbij ik in de zomervakantie het niet echt bijhield. Maar in verhouding tot de jaren ervoor wel veel meer water gedronken ipv cola ofzo. Ipv 3 glazen cola 1x en 2 water. Abonnement liep af, niet verlengd maar nu wel in twijfel of ik het toch weer zal doen. Inmiddels weer paar kilo erbij.
Ik doe aan krachttraining samen met een personal trainer. Ik start wel altijd al voor de training met een half uurtje cardio en we sluiten het laatste kwartier af met kickboksen (wat ook grotendeels cardio is).
Letten op je voeding en voldoende beweging. Ik ben er 22 kilo mee afgevallen en het is er nog steeds af. Wel uitgesmeerd over pak hem beet een jaar. Al die crash dieten zijn leuk voor het korte termijn effect maar nadien kom je weer net zo hard aan.
Dit dus. Ik was een aantal jaren terug ook veel te zwaar omdat ik niet lekker in mijn vel zat. Altijd maar met de kinderen bezig en mezelf wegcijferen. Corona 2020 was voor mij echt het kantelpunt en dat betekende werken aan mezelf. Mezelf een gezond lichaam gunnen en mijn onvrede op een andere manier weg zien te krijgen ipv eten eten eten. Dat werd wandelen en tot op de dag van vandaag wandel ik nog zeker 5 dagen per week die 5 km, nu even op een lager pitje ivm de warmte. En ook niet denken van ik moet en zal 10 kilo verliezen voor die en die periode maar gun het de tijd en dan komt het wel. Wees lief voor jezelf en ga soms op je bek met een terugslag maar het is echt die mindset en die kan je alleen maken als je er in je hoofd helemaal klaar voor ben.
Oh dat klinkt alsof je niet veel moet minderen qua intake nee! Wel heel erg balen, dat aankomen door medicijnen. Ik ben zelf echt gigantisch aangekomen door gebruik van bepaalde medicatie (nu een BMI boven de 30). Maar ja, het heeft mij wel helpen overleven in een hele pittige periode. Ik heb maar geaccepteerd dat ik door langere tijd gezond te eten en voldoende te bewegen hopelijk weer op mijn normale gewicht terug kom. Al blijft het ook balen dat ik me nu in badpak bijvoorbeeld helemaal niet lekker voel. Ik snap je wel..
Ik heb mijn maaltijden voor morgen gepland en kom dan met tussendoortjes op 790 ckal uit. Zal het in te weinig voeding kunnen zitten? Dat ik dat met gezonde dingen moet gaan uitbreiden? verhouding is trouwens 8,34 vet 134,67 koolhydraten 40,59 eiwitten Volgens mij mogen die eiwitten wel omhoog!
lief! ❤️ En ook alle adviezen dat ik eerst het stukje mentaal aan moet gaan pakken. Diep van binnen weet ik dat wel maar wil zo graag en heb ergens (misschien valse) hoop dat lekker in mijn lichaam ook een goede stap zal zijn voor lekker in mijn hoofd. Maar eerst het een dan het ander. Ik ben gewoon het type alles of niets. Man remt me gelukkig al af! Mag niet meer dan 3x per week trainen voorlopig had al een schema voor 7x overdag en 3x in de avond gemaakt.
790 calorieën? Dat is echt veel te weinig, daarom val je niet af. Het enige dieet dat gaat werken is een dieëtist. Als je Sonja Bakker gaat doen, heb je zo'n 1000 caloeieën dieet ( ongeveer geloof ik). Een crashdieet dus. Eiwitten is net iets minder dan 1 gram per kilo lichaamsgewicht ( 0,8). Als ik kijk naar jouw voorbeeld van die ene dag, is dat dus heel weinig. Je lichaam houdt vast, omdat het te weinig krijgt. Nogmaals; zoek een dieëtist en ga samen aan de slag en eet meer. Zelf ben ik te zwaar, veel te zwaar. Ik weet waar mijn knelpunten liggen en als ik een crashdieet zou volgen, val ik af. Om daarna,weer dubbel aan te komen. Crashdieëten brengen schade aan aan je lichaam. Zoek maar eens op insulineresistentie. Sonja Bakker bedoelt het goed, maar zit bijvoorbeeld vol kunstmatige suikers. Een eierkoek als tussendoortje gaat nergens over. Ik weet niet wat ze nu allemaal gebruikt natuurlijk, maar in haar eerste boeken was het cup a soup ( suikers en zout), optimel en light producten. Als iets niet goed is voor je als standaard is het toegevoegd suiker of al die vervangers. Het lichaam ziet geen verschil. Kijk eens naar een andere leefstijl. Meer oer-voeding, gezonde vetten, geen ( toegevoegde) suikers, gezonde koolhydraten. Past veel beter bij het lijf, heeft een goed effect op o.a. je hersenen, hormonen, darmen etc. Verdieping kun je bijv. Vinden via namen als Marjolein Dubbers, Ralph Moorman, Richard de Leth. Bij mij heeft het een gunstig effect op mijn darmklachten, angstgevoelens, schommelingen in mijn bloedsuiker, bloeddruk en gewicht. Gestaag, maar effectief.