Afsluiten voor buren-geluiden, hoe doe je dat...

Discussie in 'De lounge' gestart door LadyKikker, 31 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. karlijn

karlijn Niet meer actief

Fijn. Herkenning.
    Ik heb geen tips voor je, helaas. Wij ervaren zelf ook overlast.
    Wij woonden in een flat en onder ons kwamen opeens "probleem" jongeren wonen. Via een begeleid wonen traject konden zij daar wonen om te oefenen, daarna moesten ze het zelf doen.
    Dat betekende dus: 16 jarigen met een flinke rugzak die om het half jaar dus "vervangen" werden. Altijd 2 man.
    Nou die dachten natuurlijk, lang leve de lol en lekker muziek aan, vrienden op bezoek, blowen op het balkon....
    Om de haverklap konden wij naar beneden en uitleggen dat we last van ze hadden en of ze zachter konden doen omdat het zo gehorig was.
    Uiteindelijk hebben we vanaf 2013 t/m 3 maanden geleden overlast gehad. We zijn verhuisd naar een hoekhuis.
    Nu komt het.... we hebben weer overlast. En nu is het zelfs zo erg, dat onze buren niet bereid zijn om rekening te houden (na 22u geen muziek meer) en zelfs bewust de muziek harder zetten omdat we er gisteren iets van gezegd hebben.
    Ze hadden een verjaardag, nu is dat normaal en dat een verjaardag druk en gezellig is, is normaal.
    Maar om 21u begonnen ze met een quad rondjes te rijden voor ons huis op een grasveldje terwijl onze dochter aan die kant slaapt.
    Vervolgens begonnen ze om 22u kei harde muziek te draaien in een auto met een muziek installatie waar je u tegen zegt. Gevolg... dochtertje werd wakker.
    Toen heeft m'n vriend heel netjes gevraagd, kan het misschien wat zachter? Mijn dochtertje wordt er wakker van.
    Toen kregen we serieus het antwoord: "nou en?". Hierna over en weer gepraat van Kom op, hou gewoon op en je zou dit zelf ook niet waarderen. Waarop we maar "koalo Nederlanders" waren en ze juist extra hard de muziek aan gingen zetten nu.
    Nou en dat deden ze, tot 22u. Want ze weten dat het niet tot later mag.
    Dus nu gaan we serieus opzoek naar een ander huis. Ik voel me niet meet veilig in dit huis en ik wil mijn kinderen hier niet groot brengen.
    Het is zelfs zo erg dat ik nu nog liever weer in de flat ga wonen. :(

2. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Wat mij even voorbij gaat in dit topic is waarom de nationaliteiten van de buren zo belangrijk zijn dat ze vermeld moeten worden?

nizzie86, Nescio en Banana vinden dit leuk.
  3. karlijn

karlijn Niet meer actief

Geloof dat dit 1 x gebeurd is?

4. Banana

Banana Fanatiek lid

29 jun 2014
    2.045
    621
    113
    Echt ja! Alle overlast is erg vervelend, maar het maakt toch niet uit of een nederlander of niet nederlander overlast maakt? Of is het erger dat een niet nederlander overlast maakt?

Mijn advies: leef en laat leven. Natuurlijk rekening houdend met je buren. Erover in gesprek gaan zonder gelijk met verwijten te gooien. Praten vanuit je ik-gevoel. Na zoveel gesprekken er niet uitkomen? In gesprek gaan met de woonvereniging (huur) en anders met de wijkpolitie (koop).

5. Banana

Banana Fanatiek lid

29 jun 2014
    2.045
    621
    113
    Pools, Roemeens, Litouwers, Buitenlandse Arbeiders, Italiaans, India en weer buitenlanders.
    En tot slot, jou stukje met: koalo Nederlanders, wat dus suggereert dat het zelf geen nederlanders zijn.

Nogmaals, super vervelend alle overlast. Maar net of het allemaal extra erg is omdat het niet nederlanders treft. Misschien niet zo bedoeld, maar zo komt het wel op mij over.
    Jammer.

iMoeder, jessy77 en Nescio vinden dit leuk.
  6. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.538
    14.057
    113
    Vrouw
    Omdat overlast in een vreemde taal misschien nog wel irritanter is dan in een taal die je niet verstaat?

Maar overigens heb ik nergens gelezen dat alle Polen (of welke nationaliteit dan ook) standaard geluidsoverlast geven.

7. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wat vreselijk!!!

Wij zijn vorig jaar uit een flat naar een hoekhuis verhuisd, oa vanwege het geluid. Ik heb kennisgemaakt met de buren na de bezichtiging, daarna gelijk gekocht. Er woont een echtpaar van 50+ naast ons, ze wonen er al 30 jaar, willen er nog 30 jaar blijven, ze houden niet van harde muziek en luidruchtige feesten maar wel van kinderen. Perfecter kan niet! We hebben gezegd dat ze bij herrie altijd mogen aanbellen. Zijn nu al een jaar blij met elkaar als buren en wat een mentale rust geeft het..
    Dus ja ik zou ook opnieuw op zoek gaan, hopelijk treffen jullie het beter!!!! Ik weet hoe slopend het is :(

8. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Waarom is het irritanter als je het niet verstaat?

9. karlijn

karlijn Niet meer actief

Oh nee overlast is overlast. Of dat nou door iemand is die hier geboren is of niet of iemand die geel, zwart, paars is dat doet er voor mij niet toe.

Mijn buren zijn overigens blank maar praten blijkbaar met die woorden.
    Ik suggereer dus niets.

10. karlijn

karlijn Niet meer actief

Omdat je niet met elkaar in gesprek kan lijkt mij?

11. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Oh? Dat ze thuis in hun eigen taal kabaal maken houdt automatisch in dat ze geen nederlands spreken?

Banana vindt dit leuk.
  12. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.037
    1.859
    113
    Provincie Groningen
    Om aan te geven dat er slecht met ze te communiceren valt.
    Het is ganden en voeten werk.
    Je kan ze niet goed uitleggen dat ik alles van ze kan horen...omdat er bij ons sommige buren bij waren die geen engels spraken.

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Plus dat een andere cultuur er vaak andere, latere slaaptijden en gewoonten op nahouden wellicht. Vaak gaan kinderen van de andere cultuur bijvoorbeeld ook vaak veel later naar bed volgens mij.

Persoonlijk begrijp ik nooit goed waarom we blijkbaar angstvallig de nationaliteit dienen te vermijden en het niet gezegd mag worden. In het geval van TS waren het nou eenmaal Polen. Dat betekent niet dat automatisch alle Polen lawaaischoppers zijn wat sommigen blijkbaar wel denken (generaliseren). Moeten we daarom de afkomst maar niet vermelden?

Dat terzijde. Hier ook af en toe last van onze jonge alleenstaande puur Hollandse (gaan we daar nu ook moeilijk over doen? ) buurjongen die soms plots om 03.00 uur ' s nachts keihard zijn stereo met bas voluit aan zet. Hij is dan zo dronken dat ie niet meer weer wat ie doet (heeft hij ons ook eerlijk verteld).

Jo79 vindt dit leuk.
  14. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Dat zal in sommige gevallen ongetwijfeld zo zijn maar ik had in dit topic slechte communicatie ivm de taalbarrière niet voorbij zien komen. Integendeel. Dus vandaar dat ik me afvroeg wat nationaliteit er dan mee te maken heeft.

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat is wel erg kort door de bocht. Wij wonen in een straat met ongeveer 30 nationaliteiten en je ziet hier geen kinderen tot laat op straat of mensen die lawaai maken. Hier is geen nationaliteit oververtegenwoordigd. Hier houdt iedereen gewoon rekening met elkaar. Er wordt Nederlands, Frans of Engels gesproken en als dat niet lukt, is er met wat goede wil ook wel wat van te maken.

En nee, ik vind het vermelden van de nationaliteit werkelijk geen meerwaarde hebben. Je kan bijv. wel melden dat er niet te communiceren valt als dat ook zo is. Maar waarom moet er dan bij gezegd worden uit welk land die mensen afkomstig zijn? Dat is nooit positief bedoeld.

Banana en jessy77 vinden dit leuk.
  16. karlijn

karlijn Niet meer actief

Fijn dat het bij jou allemaal zo goed gaat.
    Feit blijf gewoon dat het rete irritant is om overlast te ervaren en als je dan ook nog is niet in gesprek kunt omdat er een taal barriere is, dan is dit gewoon heel vervelend en met "goede wil" er niets van te maken.

Hoe zie jij het voor je dan? Om een Pools/Syrisch/Turks gezin duidelijk te maken dat je overlast ervaart? Ik zou niet weten hoe je overlast met handen en voeten moet uitbeelden.

Dus ja, ik begrijp wel dat de nationaliteit vermeldt wordt. Zo kan de lezer een beeld erbij creëren en voorstellen hoe frustrerend het voor degene is die overlast ervaart.

Ik benoem toch ook 16 jarigen die een rukzakje hadden en lang leve de lol leefden? Betekend niet dat iedere 16 jarige zo is. Dat zelfde geldt voor iedere pool, italiaan, Syriër of wat voor nationaliteit dan ook.

17. karlijn

karlijn Niet meer actief

En nog even off topic. Suggereer jij nu dat de mensen die een nationaliteit noemen misschien wel racistische bedoelingen hebben? Of dat nog niet eens, maar kwade bedoelingen? Het slecht praten van de nationaliteit?

*HELE DIEPE ZUCHT*

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wat maakt het nou uit of de overlast door een Pool, een Syriër of Italiaan veroorzaakt wordt? De overlast is toch hetzelfde? En het feit dat je er niet over kan communiceren blijft toch even irritant? Wat heeft het dan voor nut de nationaliteit erbij te zeggen, behalve dat je bij de lezer een 'tussen de regels door-verwijt' lanceert, a la: het zijn ook altijd dezelfden?

Als jij last hebt van je Nederlandse buren ga je er ook niet bij vermelden: o en het zijn Hollanders. Dat de ander kan denken: ja die zijn over het algemeen ook luid/irritant/asociaal.

Jongeren met een rugzakje noemen is iets totaal anders als iemands nationaliteit.

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen. Ik suggereer niets. Ik word er alleen heel erg moe van.

20. Nescio

Nescio Niet meer actief

O, en over je andere vraag: hoe zie jij het voor je, duidelijk maken dat je overlast ervaart?
    Het hangt natuurlijk af van je buren. Als ze niet van goede wil zijn heeft het weinig zin, maar anders:

zoek op Google Translate gangbare woorden op voor overlast, luide gesprekken, luide tv, luide kinderen. In de taal van je buren. Ga dan eens een 'gesprekje' aan. Laat die woorden eens vallen. Met mimiek en gebaren kom je echt wel een eind.

Deel Deze Pagina