Dan zal ik je even vertellen waarom ik er zo 'moeilijk' over doe. Ik zag ergens iemand een groot luidruchtig Italiaans gezin vermelden. Hoewel diegene er verder geen last van heeft en ik best weet dat ze er niets mee bedoeld stoort het me ergens wel dat er even gemeld moest worden dat het om Italianen ging. Alsof dát verklaart waarom er zo hard muziek gedraaid wordt, luidruchtig wordt gecommuniceerd en er met deuren geknald wordt. Als Italiaanse erger ik me daar aan want ik voel me er op de een of andere manier door aangesoroken. Ik voel me daar niet prettig bij en merk dat ik in de verdediging schiet. Het zou net zo ergelijk zijn als wanneer nederlanders bv een gesprek zouden opvangen tussen mij en een Turkse vriendin waarin ik zou klagen over die Hollandse, buren van mij. Ik durf te wedden dat er een hoop zich dan ook zouden afvragen waarom ik zo nodig de nadruk moet leggen op de nationaliteit van mijn buren. En dat niet alleen. Moet jij eens zien hoeveel opmerkingen ik naar mijn hoofd zou krijgen in de trant van; als die Hollanders je niet bevallen dan ga je toch lekker terug? Wat ik duidelijk probeer te maken is dat wanneer er sprake is van slechte communicatie ivm taalbarrière ik echt wel snap dat de nationaliteit van iemand er bij wordt vermeld. Maar dat was in dit topic duidelijk NIET het geval. Integendeel, de communicatie ging prima, las ik in de openingspost van ts. Als de taalbarrière er dus verder helemaal niks mee te maken heeft en de communicatie gewoon goed gaat en de buren (zoals dat van ts) zich niet anders gedragen dan dat luidruchtige Nederlanders zouden doen dan snap ik idd niet waarom je nog de behoefte voelt om iemands zijn nationaliteit duidelijk te maken. Heb het dan gewoon over je buren en klaar.
Zo word ik er erg moe van dat je tegenwoordig nergens meer een nationaliteit kan noemen om een verhaal duidelijker en beeldender te maken zonder dat je commentaar krijgt, sterker nog je wordt nog net geen racist genoemd. Nergens in dit topic wordt gesuggereerd dat alle Polen (of welke nationaliteit dan ook) geluidsoverlast veroorzaken. Het gaat hier over geluidsoverlast en niet over een discussie of er wel of geen nationaliteiten genoemd mogen worden, laten we dit aub zo houden of open een ander topic?
Noem die nationaliteit als je dat zo graag wil, maar een ander kan zich daaraan storen en die mag dat ook gewoon zeggen lijkt me. Ik zie nog steeds het verband niet.
Jij moet vooral zelf weten of je nationaliteiten er bij wilt noemen of niet. Er is geen wet die dat verbiedt hoor. Ook ik heb nergens gezegd dat het niet mag. Ik heb enkel een vraag gesteld omdat ik me oprecht afvroeg waar een bepaalde behoefte vandaan komt aangezien ík ergens het verband niet van inzag. En nee, ik vind jou geen racist. Mijn defenitie van racisme gaat heel veel verder dan zoiets, geloof me, dus dat woord zal je mij niet snel horen zeggen, zien typen of zelfs maar insinueren. Dus je doet maar lekker wat je niet laten kan. Maar me dunkt dat ik dan ook zelf wel mag uitmaken of iets me een bepaald gevoel geeft of niet. En daar ga ik zeer zeker geen andere topic voor openen omdat jij van mening bent dat mijn gevoel hier niet hoort. Je kan er op in gaan of je kan het negeren, aan jouw de keus maar ik laat me niet de mond snoeren omdat jij er anders tegenaan kijkt. Dit topic gaat idd over geluidsoverlast maar er zijn nu eenmaal wat vragen ontstaan die de oorspronkelijkheid van het topic iets veranderen. Is dat verkeerd? Gebeurd in 9 van de 10 topics. Dat heet nou discussie voeren, iets wat mijns inziens prima thuis hoort op een forum.
Dus dat. Het gaat helemaal niet om racisme of dat iets wel of niet mag. Er wordt een discussie gevoerd en daar is dit forum voor toch?
Heb niet alles gelezen, maar ik zou het uitzendbureau bellen. Heb zelf ook op een uitzendbureau gewerkt en we hadden altijd een paar collega's die met dit soort dingen konden bemiddelen of tolken.
Maar Italianen zijn toch ook gewoon wat luidruchtiger. Ik vind Italiaanse mensen erg gepassioneerd en daardoor vaak wat luidruchtiger. mensen met een Turkse nationaliteit vind ik bijvoorbeeld heel erg gastvrij en over "Hollanders" wordt toch ook gezegd dat het "kniepers" zijn? Waarom voel je je daar aangevallen over en heb je het gevoel dat je je moet verdedigen? Dat is toch helemaal niet nodig?
Mijn italiaanse buurman is de enige die niet met deuren slaat alsof ze doormidden moeten Verder kan ik TS isolatie aanraden. Een voorzetwandje/voorzetraam doet wonderen. Als je het zelf kan maken kost het ook niet zoveel.
Mag je uiteraard vinden. Zoals ik nog steeds vind dat nationaliteit er in principe niet toe doet tenzij je het wel moet benoemen doordat bv de communicatie stroef verloopt omdat je je buren niet verstaat en andersom. Is daar verder geen sprake van en gebeurt er niks anders dan wat een Nederlands gezin ook zou kunnen doen dan ben ik van mening dat het helemaal niet uitmaakt of je nou Pakistanen, Surinamers, Turken, Polen of Hollanders naast je hebt wonen. Je hebt dan gewoon last van je buren en klaar. Waarom ik me dan aangesproken voel (en niet gediscrimineerd, laat dat wel even duidelijk zijn) heb ik hierboven al uitgelegd. En mijn opmerkingen zijn overigens niet bedoeld om 'moeilijk' te doen. Ik vind het gewoon een raar iets. En over dat Hollanders kniepers zijn, of alleen aardappels eten, of alles slopen in het buitenland krijg ik idd ook te horen wanneer ik op vakantie ben in Italië. En als half Hollander kan ik me daar ook gruwelijk aan storen ja. Misschien is dat gewoon mijn probleem en reageer ik daar te gevoelig op, kan, maar betekent niet dat ik maar mijn mond daarover moet houden of een andere topic moet openen omdat anderen vinden dat ik last van aanstelleritis heb.
Hooo, relaxed een beetje zeg! Het was een normale vraag... ik vind het juist iets heel erg moois dat je roots dan op zo'n manier tot uiting komt. Er zit in mijn ogen echt wel verschil of je Italiaans, Turks, Pools, whatever van oorsprong bent. Ik had een vriendin en zij was Turks, ik werd daar altijd zo gastvrij ontvangen met zoveel eten, terwijl ik bij mijn vriendin uit het boerengehucht 1 koekje kreeg ( bij wijze van ) beide absoluut niets mis mee, maar wel verklaarbaar door je roots. Je hoeft je daar toch niet aan te ergeren? Het hoort bij die persoon en is juist mooi.
Eehh ik geef gewoon netjes antwoord op je vraag hoor. Helaas kon ik er geen toon aan toevoegen maar neem maar van mij aan dat het iig niet zo bedoeld is als dat jij het blijkbaar opvat.
Je post komt nogal over alsof je zwaar in de verdediging zit, vandaar mijn reactie Maar goed. Begrijp dat het niet zo is, dus prima.
Ik heb echt allerlei buren gehad en kan je vertellen dat afkomst echt geen bal uitmaakt. Sommige mensen zijn lawaaiig en andere niet. Dat allochtonen luidruchtig zijn is een bekend vooroordeel. Ik had bijv in mijn vorige huis (appartement) 3 roomblanke studenten boven mij wonen. Altijd feest in het weekend, tot aan de politie toe. Ik werd daar gek van. Van mijn Hollandse buurvrouw die getikt was en op het balkon tegen zichzelf stond te schreeuwen ook. Maar ik werd ook gestoord van mijn Antilliaanse beneden buurman die alleen woonde en altijd hordes vrienden op bezoek had die schreeuwden en 's avonds overal aanbelden omdat ze dronken waren. Mijn Marokkaanse overburen had ik geen last van. Die hadden een rustig leventje, man werkte in ploegendiensten maar die deed gewoon zachtjes als hij thuis kwam. Andere woning woonde ik eerst naast Turken. Ook geen last van gehad, je hoorde ze niet. Toen kwam er een Hollands meisje wonen die zich nooit heeft voorgesteld. Ik weet nog steeds niet hoe ze heet. Die had ontzettend vaak een hele club vrienden en vriendinnen over de vloer. En dan zaten ze met z'n allen in de tuin te roken en in te drinken voor het uitgaan. Alleen al die sigaretten lucht die naar binnen komt drijven werd ik chagerijnig van. Laat staan dat continue hard praten, lol maken, muziek aan, achter elkaar aan rennen in de tuin. En dan had ze nog een vriendje waarmee het regelmatig schreeuwende ruzie was en het servies door de kamer vloog. Dat meisje is een paar maanden geleden vertrokken en nu wonen er, Bulgaren (?) denk ik. Op zich valt het mee qua herrie doordeweeks, maar ze zetten iedere dag de BBQ aan en dat stinkt wel. En in het weekend is het wel harde muziek etc. Dus ja, ben er niet heel blij mee. Aan de andere kant woon ik al 8 jaar naast een Marokkaans gezin met 6 kinderen. Maar daar heb ik nooit last van. Schatten van mensen zijn het. Een paar maanden geleden is hun oudste dochter getrouwd. Toen was het een enorm kabaal want ze gaven een feest. Maar toen hebben alle buren een cadeauzakje gekregen voor de overlast. Heel lief. Twee huizen verder allebei de kanten Nederlandse gezinnen waar ik goed mee overweg kan en geen last van heb. Kortom; het kan alle kanten op.
Goh.. ineens een discussie over het wel of niet vermelden van een nationaliteit. Vind t totaal niet van belang maar wil er toch op reageren. Tuurlijk hoef je de nationaliteit niet te benoemen.. ongeacht nationaliteit, overlast van buren is gewoon niet leuk. In mijn geval is de communicatie wel een struikelbok, omdat het lastig is om over een onderwerp als overlast te praten als dat niet in je eigen taal kan. Even gaan vragen of het wat zachter kan is geen probleem maar er even voor gaan zitten samen is een heel stuk lastiger. Daarbij komt dat het uitzendkrachten zijn, dus wisseling van buren. Contact opbouwen zal daardoor ook niet snel gebeuren. Geen leuk contact met buren betekend ook dat je irritatiegrens lager ligt. Tenminste, dat geld voor mij zo. Al met al zal dat waarschijnlijk, onbewust, een reden zijn om het te benoemen. Iedereen in zn waarden gelaten, nu weer on topic: Het ging eigenlijk best goed. Al even niets gehoord, alsof er niemand naast ons woont. Maar vanavond weer "feest". Om 23.00u ging de muziek zachter, dus prima. Maar ze praten natuurlijk nog wel en dat hoor je... Af en toe een uithaal. Mijn voelsprieten staan weer op scherp Vind het moeilijk voor mezelf te bepalen wanneer ik erheen kan lopen. Maar als het blijft zoals nu, ga ik niet de zeikerd zijn.
Ik denk dat het een hoop scheelt als je elkaar aardig vind. Of elkaar in ieder geval begrijpt. Kijk eens naar de uitzending op npo3 over Poolse medewerkers in een varkensslachterij. Dan heb je een indruk hoe het in zijn werk gaat, wat ze hier doen en gun je hen wat meer misschien?
Bij ons was het zo erg dat we geluiddempende muurtjes hebben geplaatst aan die kant van het huis, in iedere kamer. Maar bij ons liep het de spuigaten uit hoor. Midden in de nacht feesten, constant een wietlucht, naakte vrouwen in de achtertuin, etc. Ze waren Pools en konden geen Nederlands en/of Engels, dus we konden ook totaal geen gesprek aanknopen. Ik had uiteindelijk meer te doen met de verhuurders van de woning (onze oude buren die het niet verkocht kregen). Toen de uitzendkrachten terug naar Polen gingen bleek het huis volledig uitgewoond. Ze hebben alles, maar dan ook echt alles, opnieuw op moeten knappen om het huis verkoopbaar te krijgen.
Hier was het vanochtend om 5u weer raak. Onze nieuwe Poolse buren kwamen terug van het uitgaan. Ze bleven een tijd in de tuin staan roepen en schreeuwen en lallen en er werd meerdere malen in de tuin gekotst. Hierdoor was ons hele gezin wakker. Ik zal vanmiddag, als ze nuchter zijn eens een gesprekje met ze proberen te houden en aangeven dat dit echt niet gewenst is. Vorig weekend zijn deze nieuwe bewoners aangekomen in het huis. Ze kwamen om 23.30u aan met veel kabaal geroep en geschreeuw. Om 00.30u heb ik er 1 vanuit mijn slaapkamer raam al op moeten attenderen dat dat geen tijdstippen zijn voor luidruchtige telefoontjes in de tuin. Ik ga vandaag bovenstaande ook even vermelden aan de verhuurder. Dan is hij op de hoogte.