Hallo, Op advies van mijn gynaecoloog moet ik halve dagen gaan werken. Ik heb ontzettend veel last van harde buiken tijdens en na het werken (ben leerkracht). Onze eerste is prematuur geboren en toen had ik ook dese klachten. Mijn werkgever doet een beetje moeilijk en wil een briefje van de gynaecoloog. Het ziekenhuis geeft aan dat dit nu de gebruikelijk gang van zaken is echt zegt dat het via de bedrijfsarts moet. Mijn werkgever weer gebeld en dat door gegeven. Ze blijft vaag doen. Als het goed is ga ik nu wel opgeroepen worden. Kunnen jullie mij uitleggen hoe dat in zijn werk hoort te gaan. Verlof begint nu dan dus over 5 weken al.
Hallo Meissie86, Wat rot dat je zoveel klachten van je zwangerschap hebt en dat je werkgever dan ook nog moeilijk doet! Je werkgever is geen medicus, dus die kan niet beoordelen of jij je werk wel of niet kunt doen. Hij mag dus niet om medische informatie vragen, en jij hoeft zijn vragen daarover zeker niet te beantwoorden. Daarbij maakt het niet uit of je klachten door je zwangerschap komen of door iets heel anders. Als je ziek bent, meld je dat bij je werkgever. Je werkgever mag wel vragen of je ander werk kunt doen, of wanneer je verwacht dat je weer beter bent, met het oog op je re-integratie. Twijfelt hij over je belastbaarheid? Dan kan hij dat laten beoordelen door de bedrijfsarts. De bedrijfsarts kan zelf een oordeel geven over de vraag of jij je werk kan doen met de klachten die je hebt. Of daar eventueel contact over zoeken met je gynaecoloog, met jouw toestemming. Als je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap, dan kan je werkgever je ziekmelding doorgeven aan UWV. Je hebt dan namelijk recht op een Ziektewet-uitkering. Die betalen wij aan je werkgever; je werkgever betaalt gewoon je loon door. Op onze website vind je actuele informatie over ziekte tijdens je zwangerschap en over re-integratie tijdens ziekte. Ik wens je sterkte met je gezondheid en alvast een fijn verlof! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team