afspraak gemaakt met de vk

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door smurf, 7 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. smurf

smurf Lid

5 okt 2007
    21
    0
    0
    cateringmedewerker
    venray
    ja vandaag maar alvast gebeld met de vk. ivm waneer daarna toe, en ja jullie hadden gelijk 9 of tien weken, ik moet er met 9 weken naar toe, 11 december. toch weer spannend he die eerste keer weer. ondanks dat je alleen een vragenlijst mag beantwoorden.
    ze vroeg me ook of ik eventueel of ik een onderzoek wou doen nou ben ik de naam alleen kwijt. onderzoek of er een verhoogde kans is op downsyndroom. (geloof dat het onderzoek krimpnek heet!) er word dan bloed afgenomen en een echo.

2. stampertje

stampertje Niet meer actief

bedoel je niet een nekplooimeting? volgens mijn kan dat met een echo

Liefs

3. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.289
    263
    83
    patiëntenzorg Verloskunde
    Nekplooimeting

Wat is een nekplooimeting?

Een nekplooimeting is een echoscopisch onderzoek. Bij een zwangerschapsduur tussen 11 en 14 weken is bij elke foetus een klein ''schilletje'' vocht onder de huid in de nek aanwezig. De breedte van dit schilletje wordt gemeten tot op 0.1 mm nauwkeurig. Doorgaans is deze breedte minder dan 3 mm. Tijdens het echoscopisch onderzoek wordt ook gekeken of er geen afwijkingen te zien zijn aan de foetus, voorzover dit te beoordelen is bij deze jonge zwangerschapsduur.

De uitslag.

Bij een dikkere nekplooi is de kans groter dat de foetus een afwijking heeft. Er kan dan sprake zijn van een chromosoomafwijking zoals het syndroom van Down. Ook bij bepaalde aangeboren afwijkingen, zoals hartafwijkingen, is er soms een verdikte nekplooi. Het is mogelijk een kansberekening uit te voeren waarbij nekplooidikte, grootte van de foetus en leeftijd van de moeder gebruikt worden. BIj een verdikte nekplooi (risico op het syndroom van Down bij kansberekening hoger dan 1 op 175) wordt met U de mogelijkheid van een vlokkentest of vruchtwaterpunctie besproken. In het vruchtwater of in de vlokjes worden dan de chromosomen van de foetus onderzocht. Bij een verdikte nekplooi wordt ook uitgebreid echoscopisch onderzoek bij een zwangerschapsduur van 18-20 weken verricht.

De betrouwbaarheid van deze test.

Een verdikte nekplooi komt ook bij gezonde kinderen voor. Het kan dus zijn dat er onterechte ongerustheid ontstaat. Echter hoe breder de nekplooi, hoe groter de kans is dat er iets aan de hand is. Het is echter ook mogelijk dat U ten onrechte gerustgesteld wordt, zelfs als de nekplooimeting verricht wordt door een echoscopist die met dit onderzoek veel ervaring heeft. Slechts 70% van de kinderen met het syndroom van Down heeft een verdikte nekplooi, 30% van de kinderen met het syndroom van Down kunnen dus niet door middel van deze test worden opgespoord.

Welke rol speelt de leeftijd?

Net als bij de tripletest (bloedonderzoek bij de moeder bij 16 weken) wordt ook bij de nekplooimeting de leeftijd van de moeder meegenomen in de berekeing van het risico op het syndroom van Down. Chromosoomafwijkingen komen op hogere leeftijd immers meer voor

4. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Hahaha krimpennek, sorry vind het een leuke benoeming!
    Moet je gewoon aan meedoen, is niks schadelijks! Hoewel bij mijn nicht hadden ze het verkeerd gemeten, dus bij haar was er zogenaamd verhoogd kans op een downsyndroom of hartaandoening, dus de hele medische molen door + een hoop onzekerheden en toen bleek dat ze het verkeerd gedaan hadden!
    Nee zij heeft niet kunnen genieten in het begin!

Hee maar ff een opfrisser voor mij, krijg je nou eerst een echo en dan naar de vk, of is het andersom?

5. amber1978

amber1978 VIP lid

7 mei 2007
    5.956
    0
    0
    docente Biologie
    Somewhere
    of de combinatie test

dat is een echo en bloedonderzoek

6. Niet meer actief

Nou ik zat met 6 weken al bij een vk hoor :)

7. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Ik denk dat het de combinatie test is, ik heb nl ook gebeld voor de eerste afspraak en toen zei de assistente dat ze een week vantevoren ofzo papieren voor dat onzerzoek zouden opsturen.

zodat je al wat kon doorlezen en erover na kon denken zodat het niet koud op je dak zou vallen als ze er daar over begonnen

Ik mag 3 december trouwens en krijg dan direct een echo, en met 12 weken de intake
    (word er helemaal ongeduldig van :) )

Deel Deze Pagina