Wij hebben vandaag uitslag gehad van de semenanalyse van mijn vriend. De dokterassistent van zijn huisarts die wist niet wat het inhield. Wist wel te vertellen dat het iets verlaagd was maar niet zorgwekkend. Heb morgen een afspraak bij mijn huisarts gesprek over de uitslag en doorverwijzing. Maar ben nu wel erg benieuwd of deze waarden goed zijn? En wat het allemaal inhoudt? Wie kan mij hier meer over vertellen? volume sperma - 4,5 sperma vcm waarde - 53,5 ph waarde - 7,5 Viscositeit sperma - staat niks achter opmerking 1 sperma -Geen sperma percentage imm - 44 sperma perc niet progre - 15 sperma perc progressie - 41 spermatozoën levende % - 56 macroscopie/aspect spe - grijswit spermatozoën agglutina - geen spermatozoën aantal/ml - 29
VCM is Volume * Concentratie * Motiliteit (beweeglijkheid). En is bij jullie 53,3 (miljoen). Dat betekend dat er biij deze zaadlozing 53 miljoen goede zaadjes vrij zijn gekomen. Bij minder dan 20 miljoen ben je verminderd vruchtbaar en bij minder dan 3 miljoen sterk verminderd vruchtbaar. 53 is dus niet heel hoog maar volgens mij wel prima. Mijn man had een VCM van 10 en wij zijn voor een tijdje naar huis gestuurd omdat onze kansen natuurlijk goed genoeg waren om nog niet aan iui te beginnen.
Een VCM van 53,3 is goed! Alles boven de 20 wordt gezien als gezond Tussen de 10 en 20 is verminderd vruchtbaar, maar kun je ook zonder hulp zwanger worden. Tussen de 3 en de 10 is het zonder hulp moeilijker om zwanger te worden en wordt vaak IUI uitgevoerd. En onder de 3 is IVF, en onder de 1 is vaak ICSI. Dus hier geen zorgen om gaan maken!
Wat een mooie VCM hebben jullie! Wij hebben steeds een VCM tussen de 2 en de 7, de laatste keer zelfs 0 omdat er niet één zaadje progressief zwom (er waren er wel 28 miljoen, maar 98% dood en 2% zwom rondjes).
bedankt voor de reactie's dames, Dus ik hoef mij geen zorgen te maken! Maar die andere waardes dan? Is dat ook allemaal goed? Doktersassistent zei dat t iets verlaagd was en wist voor de rest niet wat het allemaal inhield. Heb morgen afspraak bij mijn eigen arts. moest dan de waardes meenemen. hopelijk kan zij mij meer vertellen. En word ik door verwezen. Spikkeltje dankjewel! Jeetje dat is rot bericht als je op 0 zit.
Om nog even terug te komen op dit topic Wij zijn 2 weken geleden bij de gyn geweest. En heb gevraagd hoe het zit met mijn vriend zijn zaad? Omdat zijn arts zei dat het iets verlaagd was. En ik het ook graag wilde horen van iemand die er verstand van heeft. Maar er is helemaal niks mis met zijn zaad. Die is juist op en top goed! Nu Donderdag weer een gesprek over uitslag van mijn bloed afname. Spannend!!