Dag! Vroeger hadden wij altijd honden en ik kan mij niet herinneren dat we ooit tanden hebben gepoetst of gedoe hadden... Nu met onze twee jarige hond moeten we of tanden poetsen of vreselijk dure speciale brokken. Herkenbaar? Heb het idee sowieso dat onze dierenarts heeeel graag aan ons wil verdienen... vaak moeten we terug komen omdat ze iets geks in zijn gewricht meende te voelen of angst voor beginnende hernia. We lopen echt leeg.... herkenbaar?
Onze hond van 10 hebben ze 2 weken geleden een aantal tanden moeten trekken vanwege die tandsteen....
Als je het gevoel hebt dat deze dierenarts jullie financieel leeg trekt.. waarom blijf je er dan nog bij? Had allang een andere dierenarts dan gezocht
Onze hond is drie jaar en die poets ik nooit zijn tanden. Mijn oudste dochter kreeg eens de kolder in haar hoofd om dit bij hem te gaan doen en hij vond het vreselijk. Kokhalzen en tegenstribbelen. Gelijk mee gestopt. Zijn gebit ziet er keurig uit. Dierenarts is dik tevreden over onze hond, is zijn favoriet. Hiervoor zaten we bij een andere dierenarts en die wilde ook allerlei dieetvoedingen aansmeren voor allergie. Hond had eens enorme jeuk maar dit bleek achteraf van een ab kuur te komen ivm kennelhoest. Nu is die wel allergische aangelegd en vooral nu in het voorjaar speelt het weer op en ja dit kunnen we testen en kost veel geld maar we kunnen hem in het voorjaar ook behandelen met een pillenkuur. Die kopen we dan groot in en daarmee komt hij de bloeiende lente periode bijna jeukvrij door. Ik zou eens kijken naar een andere dierenarts.
Ik heb nog nooit tanden gepoetst bij honden. Moet ik er wel bij zeggen dat ze vers vlees krijgen, men zegt dat dit al tandsteen verminderd. Krijgen ook geregeld wat te knagen, en dan is het iets 100% natuurlijks (kophuid, pens enz)
Ik heb t bij onze ene hond geprobeerd aan te leren als puppy. Maar het lukte niet hij vond het vreselijk. Helaas met vijf jaar heel wat tandjes moeten laten trekken. Is wel een ras dat bekend staat om tandbederf, Yorkshire terriër. Zou het dus wel een poging geven.
De dierenarts hier zegt dat het grootste gedeelte aanleg is. Dus dat de samenstelling van het speeksel ervoor zorgt dat je veel of weinig tandsteen krijgt.
Op zich valt er wat voor te zeggen dat ook de tanden van een hond goed onderhouden moeten worden. Er kunnen tenslotte bepaalde ziektes zich openbaren als het gebit niet goed onderhouden wordt. Echter is het wel de vraag of gewoon goede brokken, eventueel icm. kauwstaven, niet afdoende zijn om tandsteen tegen te gaan. Ik denk zelf echter dat dit aan het ras ligt. Het ene ras is namelijk vatbaarder voor problemen in de mond dan het andere. Om te weten of het ras van jouw hond hieronder valt loont gedegen onderzoek dus de moeite. Maar hoe dan ook: als je het gevoel krijgt dat deze DA er een slaatje uit wil slaan, zou ik eens verder kijken naar dierenartsen in de buurt.
Mijn hond bijna 13 jaar oud en serieus op geen enkel tand of kies aanslag oid. Gebit perfect recht en hagel wit. hij krijgt vers vlees, heeft heel lang barf gehad waardoor hij zelf z’n tanden poetste. Nu weer KVV ivm leeftijd veel te kluiven geven ( en geen dentastick want dat is hap slik weg) werkt het beste. En wellicht is een andere DA een optie
Tanden poetsen doen we hier ook niet aan hoor. Onze vorige hond hebben we vers gevoerd, tanden worden dan sowieso goed schoon. Ook nooit problemen gehad met zijn gebit. Onze huidige hond krijgt een goede brok en regelmatig een rawhide bot. Daarnaast ook wel eens zo'n dental kauwstaafje dat goed zou moeten zijn voor de tanden. Maar dat zo'n plakkerig hap slik weg staafje iets doet kan ik me niet voorstellen, geven we dan ook vooral als we de deur uit gaan bijvoorbeeld, voor de lekker. Maar goed, verder is het natuurlijk wel belangrijk vertrouwen te hebben in je dierenarts en dat lijkt me er niet te zijn. Misschien toch eens bij een ander kijken?
Ik zou naar een andere dierenarts gaan. Je moet goed voor je hond zorgen, maar gezond is gezond. Ik laat mijn gewrichten ook niet checken zonder klachten. Tandenpoetsen doe ik ook niet. Wel vind ik een schoon gebit bij honden belangrijk, vooral op late leeftijd kunnen ze echt gaan drinken. Daarom iedere week kluiven en altijd van die speelronden in huis waar ze mee spelen. Ook zorg ik voor vers water en goede wat hardere brokken. Veel dierenartsen vooral in steden zijn echt alle nuchterheid verloren, kan me daar echt boos om maken. In de paardenwereld zie je het soms ook zo uit de hand lopen, mensen zijn honderden euro s per maand kwijt en het levert de dieren enkel stress op ieder bezoek.
Dank jullie wel! Jullie gaan wel allemaal 1x per jaar naar da voor vaccinaties (en standaard is de voorwaarde een gezondheidsckeck bij ons) ? Hier ook goede brokken van dierenwinkel. En een bot ligt er standaard en pakt hij ook dagelijks... met zo’n bot doet hij wel een maand denk ik...
Als je een goede broek voert, en weinig tot geen zacht voer hoef je enkel na een x aantal jaar tandsteen te laten verwijderen, hier duurde dat 7 jaar voor ze er aan toe waren. Doe je dat niet, dan is er een grote kans dat de tanden of kiezen uiteindelijk getrokken moeten worden omdat je hond (of kat) niet meer kan of wil eten vanwege verrotte tanden in z’n bek. Tandenpoetsen hoeft niet, maar voorkomt plaque en dat voorkomt weer tandsteen. Speciaal voer is niet nodig, harde brokken is afdoende. en vergeleken met vroeger is het niet anders. Alleen toen wisten we dit minder. En als je hond dan niet meer wou eten ging die uiteindelijk ‘gewoon’ dood. mee krijge. Steeds meer kennis. Ook op dit gebied.
Gebitsbehandeling is in principe altijd onder narcose. En wat voorgaande ook al zeggen. Een deel is aanleg een deel is voeding. Veel blikvoer zorgt ook voor meer aanslag. Als je echt het idee hebt dat je DA je alleen als melkkoe ziet dan zou ik op zoek gaan naar een andere.
Wij hebben onze hond uit het asiel, ze was 7 toen ze bij ons kwam. Toen had ze al een slecht gebit met veel tandsteen. Inmiddels heeft ze al twee operaties gehad (ze is nu 12), om rotte tanden te verwijderen. Geen goedkope operaties zijn dat. Ze heeft nog een paar tanden over. Verder is ze overigens hardstikke fit en gezond en we willen natuurlijk niet dat dit voor andere problemen gaat zorgen. Ons wordt ook geadviseerd om haar tanden te poetsen, maar ze weigert het. Het is moeilijk om een oude (en koppige) hond zoiets nog aan te leren. Wellicht bij een jonge hond wat gemakkelijker. Het kan dus wel echt een probleem worden op wat lagere leeftijd, maar dat hoeft natuurlijk bij alle honden zo te zijn.
Ik geef rawhide botten aan ons hondje. Bij onze vorige hond ook gedaan en die had totdat ze echt heel ziek werd (12, Cushing) een prachtig gebit. Poetsen wil ik best doen hoor. Als ik ooit een paar vingers minder wil, begin ik er gelijk aan
Maar jullie dus niet speciaal hele dure brokken die de da aanraadt? En wel jaarlijks op controle naar de da voor vaccinaties en lichamelijk onderzoek?