Afspraken afzeggen

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebloem92, 24 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DQueen

DQueen Niet meer actief

Nee als ik een afspraak afzeg dan doe ik dat omdat ik niet kan / me niet goed voel. Dan ga ik die dag niets anders doen en lig ik vaak ook plat. Vroeger zou ik dus met pijn wel de afspraak nakomen want afspraak is afspraak met als gevolg nog meer pijn maar daar ben ik nu makkelijk in geworden. Ik ga mezelf niet meer slechter voelen dan ik al doe omdat ik anders iemand misschien teleurstel.

Manana, Gewooniemand, Aries en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Maar dat is niet te vergelijken met iets afzeggen omdat er iets op je pad komt wat in je beleving leuker is.
    Als ik een migraine aanval heb zeg ik een evt afspraak ook af en lig vervolgens de hele dag in bed.

Salentein, Gewooniemand en DQueen vinden dit leuk.
  3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Helemaal met je eens. Afspraak is afspraak.
    Ik begrijp je compromis met je man. Ik zou het zelf en als tante niet leuk gevonden hebben. Het zegt namelijk ook iets over je interesse naar de ander en hoe belangrijk je het vind dat die persoon komt.

4. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Nee ik zou ook niet afzeggen. Je compromis lijkt me prima.
    Ik moet wel bekennen dat ik nu ik zwanger ben wel wat makkelijker wat doorschuif of afzeg. Als ik aan het einde van de week kapot ben door het enorme slechte slapen, werken en de dagelijkse dingen, dan bel ik op en leg ik het uit. Maar dat doe ik dat omdat ik lichamelijk merk dat ik die rust nodig heb, niet omdat er wat anders op mijn pad komt!

5. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik geef je groot gelijk.
    Afspraak is afspraak.

6. Salentein

Salentein Niet meer actief

Dit! Afspraak is afspraak is vrij heilig bij mij!

7. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Afspraak is afspraak (uitzonderingen daargelaten) dus nee, die tante hoort gewoon te komen én je man hoort thuis te blijven.
    Zeker zo last minute vind ik het echt not done om af te zeggen.
    Dat je man af wil zeggen alleen maar omdat er iets anders -in zijn ogen leukers- op zn pad komt vind ik nou ook niet bepaald passen bij een volwassen man... :|
    Wat ie nog wel zou kunnen doen is zelf je tante opbellen en eerlijk uitleggen hoe de situatie is en dan vragen of zij het oké vindt om de afspraak te verzetten. Maar (ondanks dat ik je man niet ken) vraag me wel af of ie daar ballen genoeg voor heeft ;)
    Trouwens.. ik vind niet alleen het willen afzeggen 'om een leukere reden' behoorlijk respectloos, maar dat je tante voor JULLIE op kraamvisite komt, lijkt me reden genoeg voor je man om thuis te blijven.

Ik vind je aardig coulant dat je een voorstel doet zodat je man alsnog onder de afspraak uit kan komen.
    Ik had me niet laten bepiepelen haha :p

Gewooniemand, Indiana, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Afspraak is afspraak. Je tante toont interesse en komt voor jullie en jullie kleine langs. Dan kan je niet afzeggen omdat je iets anders leuker vindt.
    Ik vind de oplossing die je bedacht hebt dan ook nog erg soepel om je man wel te laten gaan. Je tante komt toch ook voor hem.. hij heeft gewoon pech en ik vind dat hij ook thuis hoort te blijven.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.159
    23.239
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou als tante echt not amused zijn als ik afgezegd zou worden daarom. Ik kom voor jullie en de baby en dan afgezegd worden omdat er iets zgn leukers gedaan zou kunnen worden? Dan kom ik echt gewoon helemaal niet meer.

10. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Nee niet afzeggen. Zou man en andere kinderen ook niet hebben laten gaan. Komt redelijk ongeinteresseerd over richting het bezoek.

Je tante kan zich misschien ook wat leukers bedenken vandaag met dit mooie weer dan op bezoek gaan (sorry niet rot bedoelt). Wat zou je man zeggen als er geen sprake was geweest van dat vakantiehuis en hij vandaag gewoon thuis zou zijn en je tante afzegt omdat ze liever naar het strand gaat?

En ook je ouders zouden beter moeten weten.

hummeltje5 en Gewooniemand vinden dit leuk.
  11. Lappies

Lappies Actief lid

21 aug 2018
    278
    167
    43
    Dit vind ik ook. Vroeger was ik wel wat rechtlijniger in afspraak is afspraak maar ik kies de laatste jaren wel wat vaker voor waar ik zelf zin in heb ipv het iedereen altijd maar naar de zin te willen maken. Wel afhankelijk van de afspraak, met wie en waarom etc.
    Omdat je zelf ook liever thuis blijft is dat prima tussenweg zo toch?

Whoopy en Beausecret vinden dit leuk.
  12. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.477
    6.089
    113
    Vrouw
    Als dat vakantiehuis, in dit voorbeeld, niet kan wachten en je dat heel leuk lijkt dan zou ik de andere afspraak verplaatsen. Vind dat eigenlijk niet egoïstisch en de persoon waarmee ik de afspraak heb zou dat begrijpen. Ik andersom ook als ze bij mij afbellen met deze reden..

Ik til daar allemaal niet zo zwaar aan om eerlijk te zijn. Jammer als er wordt afgezegd, maar dan is daar vast een goede reden voor, wat die ook mag zijn. Ik heb liever een afspraak samen waarin je je beide goed voelt en niet het gevoel: shit had ik maar.. daar is het leven te kort voor.

Palmpje en Whoopy vinden dit leuk.
  13. Aries

Aries Niet meer actief

Je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk kunnen er goede redenen zijn om een afspraak te verzetten, bijvoorbeeld als je je niet goed voelt of omdat er iets heel belangrijks tussendoor komt wat echt niet kan wachten. Maar ik heb er verder echt een hekel aan als mensen ineens afspraken afzeggen terwijl ik die datum heb vrijgehouden, alsof mijn plannen er niet toe doen.

hummeltje5 en Nellie4 vinden dit leuk.
  14. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.477
    6.089
    113
    Vrouw
    Precies. Maar het is ook duidelijk dat TS wel graag haar tante ziet en haar man liever naar het vakantiehuis vertrekt. Dan heb je 2 kampen. Maar stel dat TS wel veel zin gehad in het vakantiehuis dan had ze er misschien ook weer anders aan gedacht. Je gaat jezelf toch niet
    ‘kwellen’ vanwege afspraak = afspraak? Dat is belangrijk bij zakelijke afspraken (alhoewel ik daar ook nog soms bij denk.. mwah) in alles is goede communicatie erover het allerbelangrijkst. Dus geen smoesjes, gewoon uitspreken wat je wilt, vragen wat de ander erover denkt: compromis.

En als je allebei even leuk vindt, kun je inderdaad je morele kompas erbij halen. Maar als er duidelijk 1 afspraak voorkeur heeft zou ik daar altijd voor kiezen. Uitzonderingen daargelaten. Ik zou vb een vriendin in nood niet laten zitten, of als je hebt afgesproken om te helpen klussen oid.

Palmpje, Lappies en Whoopy vinden dit leuk.
  15. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

19 mei 2017
    3.604
    4.019
    113
    Vrouw
    Ik zou wel afzeggen als de band met je tante echt zo goed is. Bij mensen wat verder weg zou ik dat niet doen, maar als je elkaar toch regelmatig ziet (dat versta ik onder 'een goede band'), dan zou ik het wel verzetten in dit geval.

Whoopy vindt dit leuk.
  16. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.477
    6.089
    113
    Vrouw
    Hmm ja als je het zo schetst komt het inderdaad vrij kort door de bocht over en niet oké!

Dan lijkt het alsof je totaal niet belangrijk bent voor die persoon.

17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit is voor mij de reden om dit soort bezoekjes/afspraken nooit ver van te voren te maken.

Weet ik veel of ik over 2 weken zin heb in bezoek op dat moment, of dat ik liever iets anders doe.
    Dat zien we dan weer wel, de bezoeker en wijzelf.

En ook bijzonder dat zelfs een naaste familielid waar je close mee bent zolang van te voren tijd moet zoeken voor een kort kraambezoekje.

Maar als antwoord op je vraag: tegen mijn tantes kan ik alles zeggen. Ook dat ik op dat moment liever even er op uit ga, iedereen snapt hoop ik dat een heel dagje weg voor kinderen leuker is dan te wachten op iemand die een uurtje binnenkomt. De bezoeker ook.

Palmpje vindt dit leuk.
  18. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Vind het niet netjes om je tante daarvoor af te zeggen.
    Zij maakt ook tijd vrij om langs te komen en haar dan last minute afzeggen voor een dagje op een vakantiepark...
    Het zou niet eens in mij op komen.

Lynx vindt dit leuk.
  19. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Zo denk ik er ook over.
    Het is NU schitterend weer en naar dat vakantiehuisje gaan kan ook niet wekelijks, neem ik aan.
    Misschien vindt tante het ook helemaal niet erg om op zo'n warme, zonnige dag iets anders te gaan doen dan een kraambezoekje brengen.
    Ik zou het andersom ook echt niet erg vinden als het afgezegd zou worden.

Palmpje, Beausecret en amdaa vinden dit leuk.
  20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit inderdaad.

Elkaar verplichten om op een dag met 32graden koffie te leuten thuis enkel omdat we dat een tijdje geleden hebben geroepen om te doen is in mijn ogen echt geen teken van 'onderling goede band'.
    Zoiets vind ik puur voor zakelijke afspraken.

Ik zou vandaag ook met een vriendin gaan shoppen. Is echter veel warmer dan we vrijdag dachten (toen tegen elkaar geroepen). En om nu samen te lopen zweten door de winkelstraat snakkend naar verkoeling alleen maar om 'afspraak=afspraak'?

Whoopy en Beausecret vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina