afspraken met ouders over oppassen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door winniethepoeh, 3 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik heb geen afspraken gemaakt met mijn moeder. Zolang ze maar op tijd hun eten krijgen en slapen als ze moe zijn. Verder vind ik alles prima. Ze gaat ook geregeld lekker aan de wandel met ze, ene keer even de stad in andere keer naar de eendjes etc. Moet ze allemaal zelf weten. Ik denk maar zo: We hebben het geluk dat ze wil oppassen ( scheelt ons veel geld) en ik ga niet haar dag inplannen hoe ze alles moet doen. Ze weet wanneer ze moeten eten en slapen en daarom heen qua tijd deelt ze maar zelf in.

2. kimv

kimv Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.055
    0
    0
    Gewoon zeggen anders blijf je er tegenaan hikken en "boos" worden ze toch wel. Ik moet het elke keer weer horen hoe slecht het wel niet is. Maar ja breng wel mijn kereltje met een gerust hart weg en hij heeft het gelukkig super naar zijn zin. Nu valt het mee maar van de zomer zitten ze op zo'n huisjeskamp en daar passen er wel meer op en heb ook echt het idee dat ze op willen passen om te laten zien dat zij dat ook doen. Dus niet! Wij zijn ook niet van die weggaanders dus opassen zit er gewoon niet in. Of er moet echt een noodgeval zijn. Denk dat als ie 18 is er wel een keertje mag logeren;);)

succes met vertellen
    groetjes kim

3. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

mijn kind mijn regels en als je er nu al aan twijfelt of dat ze zich daaraan zouden houden dan zou ik vor 3 dgn kdv gaan dan weet je tenminste echt dat ze niks mogen doen zonder jouw toestemming.

4. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Zowel mijn moeder als schoonmoeder passen op (en ook nog een dag kdv). In het begin had ik wel een schema, wanneer slapen, wanneer eten, hoeveel etc. Nu is dat gelukkig niet meer nodig. Ze passen bij ons thuis op, dat is voor onze zoon een vertrouwde omgeving. We hebben weleens dingetjes gehad hoor, dat ze het anders doen. Maar op een gegeven moment moet je soms ook accepteren dat iemand het niet precies zoals jij doet, maar dat dat niet wil zeggen dat het dan slecht gaat. Op het kdv gaat het vast ook niet allemaal op jouw manier. Ik vind het wel heel mooi om te zien dat door het vele oppassen mijn zoon een hele hechte band heeft met zijn oma, vooral met mijn schoonmoeder want die past het meest op.

5. Belly34

Belly34 Actief lid

29 jan 2010
    355
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb beiden ouders een brief gegeven met daarin wat wij willen en wat niet, en hoe wij de opvoeding en ritme en regelmaat hebben, en dat ze zich daaraan moeten houden. En ook heb ik erin gezet dat ik het eerst aankijk en als het niet naar mijn zin gaat of mijn dochter is steeds bv overstuur dan heb ik gezegt dat ik een andere oplossing ga zoeken, dus ze weten hoe of wat en ze hebben gezegt het zo te doen als wij willen, nouja niet alleen wij maar ook onze dochter is dit gewent en het is haar eigen ritme en daar heb ik me op aangepast en dat werkt prima.
    Dus ik vind het ook heel spannend maar ben wel heel duidelijk geweest, en als ze dat niet respecteren dan laat ik ze gewoon niet meer oppassen. Maar ik wil niet van te voren al negatief gaan denken, want als je kind de aandacht, eten en slapen en schone luier dan is een kind al tevreden. De ouders hebben er meer moeite mee zei het Cb dan het kind want kinderen zijn flexibel.

6. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Leuk topic, hmm, mijn moeder heeft net zomaar zelf mijn zusje gevraagd haar te een paar uurtjes te vervangen op haar eerste (!!!!) volle oppasdag?! Schrok er enorm van, wij bepalen wel wat er gebeurt als zij niet kan ajb. En vond de reden dat ze ineens niet kon ook niet zo eigenlijk.

Ze heeft ook al een paar keer gezegd dat ze wel "haar eigen routine" wil gaan doen/krijgen. Heb ik steeds een beetje weggewimpeld, maar het zit me dwars en ik wil liever duidelijk hebben wat ze eigenlijk anders wil dan wat ik doe. RR is hier momenteel erg belangrijk, ik heb de overdagslaapjes met veel moeite kunnen verlengen bijvoorbeeld, wil wel dat dat zo blijft! DL gaat ook al twee dagen naar kdv, ben daar al erg bang voor haar slaap, en ze is nog zo klein dat ze dat erg nodig heeft. Hier geen mogelijkheid zomaar extra naar kdv te gaan trouwens ivm wachtlijsten. Oma is dan ook enige alternatief en voel me erg afhankelijk!

Heb normaal wel een goeie band met mijn moeder trouwens, maar dit is wel weer andere koek, voor je kindje zorgen.

7. Zomerbloem

Zomerbloem Niet meer actief

Hier precies hetzelfde!
    Als Isa bij m`n moeder is dan is het voor hun beide een feestje. M`n moeder weet dat ze niet mag snoepen, dus krijgt ze dat ook niet. Verder geen strenge regels, als ze maar op tijd eten en drinken krijgt en slaapt, dan is het voor mij goed. Ik ben al heel blij dat ze wil oppassen en zo ons kosten wordt bespaard.

8. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Mijn schoonmoeder werkt via een gastouderbureau dus we hebben gewoon een contract met haar. Ze krijgt ook betaald al is het wel een vriendenprijsje (en zet ze het meteen opzij om weer aan haar kleinkind uit te geven). Ze is dus wel gewend instructies van ouders op te volgen en ze weet wel dat er met mij niet te sollen valt (en met mijn man helemaal niet) dus ik ga ervanuit dat dit wel goedkomt. Dinsdag gaat ze voor het eerst, 2 dagen in de week. Ze gaat daarnaast nog 1 dag naar mijn schoonzusje, zelfde verhaal, ook allemaal via het bureau.

9. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

@ babel. dat is zeker niet netjes dat ze zonder jou te raadplegen je zusje vraagt om op te passen. Had ze toch wel ff met jou mogen overleggen, Nood breekt wetten, maar iets wat op voorhand bekend is dient ze toch echt met jullie te overleggen.

@ jada en lief: ik weet hier gewoon dat de beide moeders die ritme's niet gaan aanvoelen. Dat wordt kind in de auto en mee naar vriendinnen, volstoppen met snoep. Ik wil bijv. borstvoedign geven, maar ik weet zeker dat ze gaan bijvoeden onder het mom van: ja ze had nog honger. of ze pakte het zelf. Of als mijn neefje er is: Maar dat is dan niet eerlijk voor haar.
    Ik wil dat niet! en als ik daar niet op kan vertrouwen dat ze dat soort (voor mij heel erg!) belangrijke dingen niet gaan opvolgen, zie ik ze hier eerst niet oppassen, Dat kan dan ook wel als ze een jaar is.

10. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

@ mama van simone: Super dat jullie het zo goed hebben kunnen regelen! En lief dat je moeder het geld opzij zet voor haar kleinkind. Super!

11. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    In jouw geval zou ik het ook niet doen en dan voornamelijk om de afstand. Dat gaat je echt opbreken hoor, elke week dat stuk halen en brengen. Dat gaat nog wel als het eens een keertje is, maar structureel kost dat ontzettend veel tijd, energie en geld.

Over de regels, tja, ik moet zeggen dat ik daar in de loop van de tijd zelf makkelijker over ben geworden. Mijn moeder past nu al 4 jaar elke week 1 dag op. Ze doet lang niet alles zoals ik het zou willen, maar ik maak er maar geen drama van, zolang het niet echt kwaad kan. Zo krijgen de jongens daar leverworst, terwijl ik eigenlijk walg van het idee dat ze orgaanvlees eten. Nou ja, daar kan ik dan heel moeilijk over gaan doen, maar ze gaan er vast niet dood aan.

Succes als je de oma's moet vertellen dat ze niet mogen oppassen. Geen leuk bericht, zeker niet als ze er al op rekenen, maar als je het niet te persoonlijk maakt, dan komen ze er vast wel overheen.
    En dan heb je nog lekker extra opvang achter de hand voor als jullie eens tijd voor jezelf willen. Want daar durf ik mijn ouders vaak amper om te vragen, omdat ze al zo vaak oppassen.

12. Foxter

Foxter Niet meer actief

Lekker kdv doen, en de oma's voor de lol houden :)
    Mijn moeder heeft geen zin en tijd om een vaste dag op te passen, en daar ben ik wel blij mee :) Mijn dochter gaat 2 dagen naar het kdv en af en toe een dagje naar oma, die haar dan tot op het bot verwent en ze mag dan alles :D
    Als ze een vaste dag op zou passen zou dat toch anders zijn, omdat ze dan ook een beetje moet opvoeden.

Deel Deze Pagina