Hooi, Mijn brugpieper en ik zitten constant in discussies over haar telefoongebruik... Hebben jullie daar regels voor? Of afspraken? En wat voor max tijd houden jullie aan als jullie dat hebben? Ik ben nooit zo van de regels, meer van overleg en dan het liefste vanuit intrinsieke motivatie bij haar maar bij telefoongebruik komen we er dus niet uit. Ze zit vooral op roblox en tiktok
Het is niet voor niets verslavend (zeker TikTok!); dat is vaak sterker dan hun eigen wil en motivatie e.d.. Hier wordt de schermtijd geregeld door een app (nu via de iPhone) (die ik natuurlijk instel ), scheelt een hoop discussie. De oudste begon in de eerste geloof ik met twee uur per dag, maar werd vrij snel meer, de jongste heeft sinds de eerste vier uur per dag. TikTok zit een extra limiet op van max. een uur (dis 1 uur TikTok en als dat op is kunnen alleen andere dingen).
Onze dochter van 14 heeft 2 uur overdag en daarna kan ze er alleen mee bellen en bijvoorbeeld foto's maken. In de avond zetten we hem wel "open" vaak rond een uurtje of 19.00 vraagt ze dat. Als ze eens extra tijd vraagt mag dat bijna altijd wel maar dat komt niet vaak voor.
Ik lees en hoor dat de korte filmpjes scrollen het slechtste zijn voor je, daar gaat hier een Max van 30 min op, ook bij mijzelf. Wat doet ze vooral op haar telefoon?
Ze doet vooral roblox en tiktok (kijken). Welke app gebruiken jullie om die appstore te blokkeren? Ik heb een Android en zij een iphone
Tiktok, insta, snap heeft ze 1,5 uur per dag voor. Soms met slecht weer of in het weekend krijgt ze een uurtje extra. Whatsapp onbeperkt. Ik vind YouTube ook een ding, omdat ze daar ook nutteloze dingen op kijken, maar ook geschiedenisfilmpjes etc. Mijn dochter heeft daarnaast ook een IPad en is niet echt een gamer, dus als ze af en toe Robloxed (meestal met vriendinnen of haar nichtjes) dan vind ik dat ook oke.
Hier geen schermtijd. Maar hij mag ook geen tiktok. Zolang het huiswerk klaar is en er niet alleen op de telefoon gezeten wordt, maak ik er niet echt een ding van.
Hier is dochter 13, max 1 uur social media per dag. Verder blokkeer ik ‘m als ze ‘s middags huiswerk moet maken, alleen de school-app is dan beschikbaar. Ze is er niet erg blij mee, maar ziet zelf ook wel dat als ze onbeperkt alles kan doen, ze zo tot diep in de nacht het ene na het andere onzinnige tiktok-filmpje kijkt. Ze wou eens een weekje laten zien dat ze er echt heel zelfstandig mee om kan gaan, dat viel dus extreem tegen… Ze accepteert het nu dus dat ik wel strenger ben dan bv ouders van veel klasgenoten. Jongste is bijna 11 en heeft geen telefoon, ze had een oude iphone om mee te kunnen bellen en whatsappen, maar meer kon hij ook niet aan - en inmiddels doet hij het alleen nog heeeeel sloom als hij aan de oplader hangt.
Welke app gebruiken jullie? Wamt als mijn dochter een max tijd instelt op haar telefoon, kan ze die ook negeren door tijd toe te voegen. Wel fijn dat de tijden die ik in mijn hoofd heb voor haar wel een beetje gelijk zijn met jullie tijden. Ze wilt zelf 3 uur op haar telefoon maar dat vind ik veel te veel. Want tv/laptop is er ook nog naast
Hier nu, eind groep 8 een uur Max op YouTube. Daarnaast nog Max 1 uur andere dingen zoals Roblox. Geen TikTok. Naast de telefoon wordt er ook nog gewoon tv gekeken en/ of op de PlayStation gegamed. Dit is denk ik max een uurtje per dag. En het is hier niet en, en, en. Er moeten ook nog andere dingen gebeuren zoals sporten, naar buiten, schoolwerk, gitaar spelen etc. Komend schooljaar wil ik hier niet enorm van af gaan wijken, zoals ik nu denk. Uiteraard zal de telefoon ook voor school gebruikt moeten worden, daar zit dan geen limiet aan, in de zin van checken wat je huiswerk is enzo. Wel als je iets gaat/ moet ‘opzoeken’, wat dan uitdraait op filmpjes op youtube kijken.. Ik vind dat er sowieso balans moet zijn tussen school, sport, leren, gamen/tv/ telefoon. Dat je meer tijd zonder scherm doorbrengt dan met. Wij hebben allemaal een IPhone en kunnen dus instellen hoe lang hij, evt per app, op zijn telefoon kan. Ook kunnen wij een periode blokkeren, bijv tussen 21:00-07:00, of wat je ook maar afspreekt.
Hoe doe je dat dan? Want ik heb bij mijn zoontje schermtijd toegevoegd voor bepaalde apps, maar die kan hij gewoon steeds negeren. Schiet dus helemaal niet op. Alleen als heel zn telefoon op slot gaat kan hij echt alleen verder door de code in te voeren. Hier niet echt afspraken. Ze mag geen tiktok, maar kijkt wel reels op youtube wat ik ook niet tof vind. Maar tijdens haar huiswerk staat geluid uit en ligt hij aan de kant, en savonds als ze naar bed gaat legt ze hem ook gelijk weg. Als t voor mn gevoel teveel is, zeg ik gewoon dat ze m weg moet leggen.
Wij doen dat op onze IPhone instellen, die is gekoppeld met die van hem. Hoe weet ik even niet, heeft mijn man gedaan.. . Maar daar heb je kopjes met apparaatvrije tijd, applimieten en altijd toestaan. Hier kun je dus dingen in aanpassen hoe je maar wilt. En dat hij bijvoorbeeld altijd moet kunnen bellen in geval van nood.
Ik heb het via familylink geregeld. WhatsApp en bellen is onbeperkt, de rest beperkt tot max. 1,5 uur per dag en in het weekend 2 uur per dag (maar nog geen brugpieper hier). Vind het vooral heel fijn dat ik niet mezelf de hele tijd hoor zeggen: leg je je scherm zo even weg? Op = op.
Wij hadden eerst ook FamilyLink. Ik meen alleen dat dat niet of niet goed werkte als de ouder android heeft en het kind een iphone? (Hier was het andersom, dat werkte prima.) En nu dus via de iphone/gezin en dan inderdaad apparaatvrije tijd en applimieten en dat ie blokkeert aan het einde van de limiet en bij apparaatvrije tijd.