Vanaf wanneer zwangerschap tellen ?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by vruchtje24, Aug 2, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,206
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Hoi meiden,

Even een vraagje. Wordt een zwangerschap berekend vanaf de 1e dag van de laatste menstruatie of van de innestelingsperiode? Ik krijg namelijk met 7 weken een echo, als ze 1e dag van laatste menstruatie tellen zou ik 9 zijn snap het niet helemaal?

bedankt alvast

groetjes,
    vruchtje

2. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    vanaf dag 1 van je menstruatie.

3. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Als je precies weet wanneer je eisprong was (bij IVF/ICSI is dat de dag van de punctie, bij IUI de dag van de inseminatie), dan tel je terug tot je eisprong en dan tel je er twee weken bij op. Dat is dan je zwangerschapsduur. Maar omdat de meeste mensen niet de dag van de eisprong weten, wordt er vanaf de eerste dag van laatste menstruatie geteld. Mbv een termijnecho wordt dan rond de 10-12 weken de precieze zwangerschapsduur berekend.

4. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    jippie, wat een ontzettend mooi en uitgebreid antwoord! ;)

5. Niet meer actief

Valt me op dat deze vragen erg vaak terugkomen op het forum laatste tijd.

Een zwangerschap wordt ALTIJD geteld vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie

6. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Vruchtje Ik zie in je onderschrift dat je de 2e IUI op donderdag 17 juli had. Dit moet je nemen als de dag van de eisprong. Dan twee weken terugtellen en dat is als het ware je eerste dag van de cyclus (ookal was dat in het echt niet zo...). Vrijdag 4 juli is dan de eerste cyclusdag, en dan ben je vandaag 4w1d zwanger. Nog gefeliciteerd trouwens!

7. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,206
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Super bedankt Jippie (andere meiden ook natuurlijk) voor de duidelijke uitleg. Nu heb ik tenminste duidelijkheid.

liefs vruchtje

Share This Page