Mijn dochter van bijna twee wil 's middags niet meer slapen. Geen probleem, als ze het niet nodig had. Eens in de zoveel dagen doet ze het ineens wel. Ik heb de strijd een beetje opgegeven inmiddels. Ik leg haar in haar bedje, spreek af dat ze het gaat proberen en dan slaapt ze vervolgens niet. De ene keer begint het al met huilen en de andere keer kletst ze er vrolijk op los tot ze na een hele tijd begint te roepen dat ik haar moet komen halen. Ik geef haar ruim de tijd om in slaap te vallen, ga ook af en toe heen om te zeggen dat ze moet gaan slapen. Het maakt allemaal niet uit want mevrouw heeft er gewoon geen zin in. In het begin werd ik er een beetje zenuwachtig van, inmiddels heb ik dat dus wel losgelaten: als het niet lukt, dan slaapt ze gewoon niet. Dan heb ik mijn best gedaan, die strijd kan ik niet winnen. Mijn man dacht nog dat ik niet streng genoeg was en heeft het een paar keer geprobeerd op zijn vrije dagen maar ook bij hem geen succes. Ik wil er ook geen drama meer van maken elke middag. Maar nu is het inmiddels wel zover dat onze dochter echt heel erg moe is. Ze is aan het einde van de middag zo overstuur dat ze alleen maar huilt en bij het naar bed gaan 's avonds wil ze ook niet en raakt ze weer overstuur, om vervolgens vrijwel direct als een blok in slaap te vallen. Is het een fase? Gaat het vanzelf over? Of is het een overgangsperiode, is het gewoon voorbij met het middagdutje en moet ze daar aan wennen? Heeft er iemand tips of ervaringen?
Mijn oudste heeft ook zo'n fase gehad. Het duurde een paar weken en daarna sliep ze met gemak weer twee uur tussen de middag en hield ze dit vol tot ze bijna 3,5 was. Volgens mij komt dit op deze leeftijd wel vaker voor. Ik heb er maar gewoon aan toe gegeven. Na een week of drie merkte ik dat ik haar weer gewoon op bed kon leggen en hebben we de dutjes weer opgepakt.
Mn zoon heeft een periode ook niet geslapen overdag en toen weer tot ruim 3 wel. Hij sliep, en nog soms, dan overdag op de bank. Dochter echter sliep met 18mnd al niet meer, wereld van verschil die twee! Wel vroeg naar bed ja, 6 uur is geen uitzondering...
Hier is het wisselend. Ene keer slaapt ze wel, andere keer niet. Wanneer ze niet slaapt ligt ze vaak te zingen of te spelen. Wanneer ze begint te roepen of te huilen geef ik haar de keus; of in bed, of op haar kamer spelen (leest dan een boekje of speelt met knuffels). Vaak kiest ze dan voor kamer spelen. Zo is ze nog een uurtje zoet en komt ze ook wel tot rust. Nou red DL het prima zonder middagslaapje dus kan me er niet zo druk om maken
Duurde hier even en toen hebben we ingesteld dat ze ging uitrusten iov slapen. Boekje mee, knuf mee. Even uurtje uitrusten en niet uit bed. Ging veel beter dan verplicht proberen te slapen en regelmatig sliep ze dan toch nog eventjes en anders vermaakte ze zich ook wel en was toch beetje uitgerust en dus vrolijker.
Bij mijn oudste was het een fase. Na een paar weken (stuk of 10) werd het weer beter en sliep hij zo weer 2-3 uur aan een stuk in de middag.. Bij de jongste begon het rond de 1,5. Maar hij had er helemaal geen last van, hij was er gewoon klaar mee. Dus daar was het geen fase. Maar hij haalde ook makkelijk het avondeten en bedtijd, dus dan is het anders..
Bedankt voor jullie reacties dames! Hier is haar humeur wisselend, de ene dag lijkt ze het prima aan te kunnen en de andere dag is het echt drama. Een keer in de zoveel dagen valt ze toch in slaap. Misschien moet ik haar gewoon niet meer in bed leggen als ze zelf aangeeft niet te willen? Ik bedacht me nog dat ze misschien gewoon later op de middag moet slapeb, maar dan denk ik dat ze 's avonds pas weer heel laat naar bed gaat en ik wil haar ritme niet al te erg verstoren. Dus ik weet ook niet hoe handig dat is...
Dat denk ik. Hier bij beide dames ook zo'n periode gehad. Maar eens in de zoveel dagen willen slapen, maar wel elke dag supermoe zijn. Is inderdaad ook vanzelf weer over gegaan, in aanloop naar helemaal geen slaapje meer.
Hier ook een dochter die van 21 mnd niet meer overdag wilt slapen. In het begin van alles geprobeerd, maar op een gegeven moment dacht ik laat maar..haat humeur is ook prima de hele dag. Soms als ze echt moe is mag ze nu even tv kijken. Inmiddels is ze ruim 2,5 en trekt ze het prima. Ze slaapt 's nachts wel 12-13 uur aan 1 stuk!
Het is een fase en ze heeft het slaapje blijkbaar wel nog nodig. Mijn advies is nu even consequent zijn. Niet uit bed pakken. Dit weet ze daarom geeft ze ook niet op. Ze mag er uiteindelijk toch wel uit. Ze zijn echt slim hoor en zeker op deze leeftijd. Binnen een week was het afgelopen en sliep ze gewoon weer heerlijk tussen de middag. Dan is ze een stuk gezelliger. Voor mama leuker maar ook voor haar zelf veel leuker. Succes
Mijn middelste heeft een fase gehad (week of 8?) rond haar 2e verjaardag. Toen weer even geslapen in middag (1,5 uur) en met 2jr3mnd was het helemaal klaar met middagslaapje. Mijn jongste begon te spoken ook net voor haar 2e verjaardag. Ging slaapjes overslaan en was dan aan eind van dag een draakje . Bij haar duurde de overgangsfase beduidend langer, ze heeft een lange periode van wel/niet slapen overdag achter de rug, waarbij ze steeds minder vaak overdag sliep en minder drakerig werd . Nu is ze 2,5 jaar en echt klaar met middagslaapje. En eindelijk ook klaar met het gespook in de avond (kwam er tig keer uit). Misschien kun je een alternatief voor slapen bedenken? Als ik zag dat mijn jongste moe was (maar ik wist dat naar bed brengen echt niet zou gaan), dan zette ik haar op de bank onder een dekentje met knuffel erbij en dan filmpje opzetten. Soms viel ze dan als nog in slaap, soms was ze daarna toch weer wat meer uitgerust.
Hier zijn er af en toe ook van die fases, maar het gaat ook weer over. Wij houden haar gewoon in de ritme van slaapjes. Dus na de lunch op bed. Ze is 3,4 jaar, maar ze trekt het niet een hele dag en is gewoon compleet over de rooie 's avonds als ze niet heeft geslapen. We gaan wel eens een dagje weg, maar dan doet ze lekker een dutje in de auto. Ik zou het nog even volhouden. Slaapt ze niet, haal haar dan na een uurtje van bed.
Wij gaan samen slapen. Gaan in ons bed liggen (zij op paps plek en ik op mijn plek) eerst kort tv en vervolgens "samen" slapen. Duurt soms wel 20 minuten voor ze in slaap is en soms slaapt ze niet, maar dan verwacht ik wel dat ze op ons bed gaat rusten. Dus of slapen of tv kijken op bed. (Is nu 3jaar en 9maanden) Ze heeft ook echt wat rust nodig hoor anders had ze van mij wakker mogen blijven. Als ze naar school gaat wil ik haar tussen de middag ook laten rusten cq slapen
Hier wil ze ook niet slapen maar heeft het wel nodig. S is nu 2,9 jaar. Ze gaat rond 13.00/13.30 uur naar bed. We zeggen dat ze niet hoeft te slapen maar wel stil moet zijn( dus niet huilen en roepen). Ze krijgt een extra knuffel in bed. Meestal slaapt ze dan binnen 10 minuten. Ik maak haar na een uur wakker, anders valt ze 's avons heel moeilijk in slaap. Miss dat je niet de nadruk op het slapen maar op rusten. 'Je hoeft niet te slapen maar wel even rusten en stil zijn'
Mijn dochter slaapt vanaf 2 jaar ook niet meer in de middag. Is wel moe na dag kdv en als ik vrij heb ligt ze op de bank te tutten. maar slapen in bed wilt ze niet meer. Ze gaat hier om 1900uur naar bed en slaapt tot 07uur als we beide moeten werken, op vrije dagen slaapt ze tot 0830uur.