Doen jullie veel samen als gezin met (beginnende) puber??

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door vruchtje24, 22 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.195
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi allemaal,

Even nieuwsgierig of jullie nog veel doen met het hele gezin en evt wat?

Onze zoon is 14 jaar en dochter 11 jaar en ik merk dat ze steeds meer hun eigen gang willen gaan. Van met vrienden/vriendinnen afspreken en blijven eet vragen tot logeren. Doordat mijn man wisseldiensten heeft en afwisselend of soms tegelijk kinderen afspraken hebben komen dingen als gezin doen met elkaar steeds minder voor en merk dat ik dat mis :(.

Benieuwd hoe dat bij andere gaat?

Groetjes

2. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Onze pubers zijn iets ouder (17 en 15) en wij doen steeds minder met het hele gezin. Alleen nog af en toe in de vakantie. Ze hebben allebei een bijbaantje en spreken graag af met vrienden. Sinds corona doen we wel iets vaker thuis wat uitgebreider eten (gourmetten/pizzarette/bbq) dat plannen we dan wel als iedereen vrij is.

3. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Twee pubers van 15 en 12.
    De oudste gaat nog wel regelmatig mee als we ergens heen gaan.
    Zij vindt dat gezellig en sport ook met haar vader.
    Helaas heeft ze momenteel niet echt een vriendengroep meer, want de groep is uit elkaar gevallen
    Door verschillende klassen, interesses en ruzies. Ze zit ons juist iets te veel thuis, maar heeft het wel thuis naar haar zin. Vaak kijken we een film of doen we een spelletje.
    De jongste is een ander verhaal, hij sport, is de hort op met zijn vrienden of wil niet mee.
    Thuis verveelt hij zich snel. Wil ook nooit mee doen met spelletjes waar zijn zus wel aan mee doet.

Monique1985 vindt dit leuk.
  4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Heel herkenbaar. De oudste (bijna 14) gaat sowieso grotendeels haar eigen gang. De jongste (11) ook steeds meer. Ze eten en slapen tot nog toe wel meestal thuis, het is eerder dat er naar de ouders van hun vriendinnetjes blijven-eet-vragen en logeer-vragen gaan. :D

Hoort erbij, denk ik. Ik probeer vooral aan te sluiten bij wat zij leuk vinden om toch nog af en toe dingen met hen samen te kunnen doen: de oudste kijkt graag films en series en shopt graag en de jongste sport vrij veel. Dus kijk ik met de oudste af en toe een film of een serie en gaan we af en toe samen shoppen en met de jongste ga ik mee naar trainingen en wedstrijden ed.

5. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.900
    5.861
    113
    Vrouw
    Hier 2 huismussen van 12 en 15. Dochter van 12 gaat wel eens naar een vriendin. Maar we kijken op vrijdagavond altijd samen een film, samen met dochter van 8 en op zaterdag kijkt man iets wat spannender is met de 2 oudste en dan ga ik iets bakken met dochter van 8. Peuter ligt dan op bed.
    We doen sowieso niet altijd wat buitenshuis omdat de leeftijden zo ver uit elkaar liggen dat dat lastiger is. Vaker 1 op 1 iets, of met de 2 meiden samen. Maar de 2 oudste gaan dan graag mee. Ik werk ook om de week op zaterdag, dus dan zijn ze ook gewoon thuis.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ze gaan steeds meer hun eigen gang, dus ja minder dingen met ons, daar tegenover staan dat mijn man en ik meer tijd met elkaar doorbrengen.

Wat wij wel doen is om de zoveel tijd iets doen wat hun ook erg aanspreekt waardoor ze echt mee willen. ( museum/ dierentuin/ ruben robijn)

En tot onze verbazing vonden ze het een geweldig idee om voor de zomervakantie een natuurhuisje te boeken. Dus geen druk vakantiepark maar ergens in een klein dorp met veel natuur. Zoon wil gaan vissen en dochter de zonsondergang fotograferen.

Saartje33 en NiekeKris vinden dit leuk.
  7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.295
    113
    Nederland
    Deels wel herkenbaar, maar wel met vlagen. De oudste (11) blijft steeds vaker thuis als wij even ergens heen willen, maar heeft ook periodes dan wil hij wel mee.

Nu doen we wel met regelmaat 1 op 1 dingen met hem die hij leuk vindt om te doen.

8. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Met zijn allen alleen als we op vakantie gaan en soms een dagje in een vakantie. Op zaterdagen nooit meer. Oudste 2 zijn 14 en bijna 12, vooral de oudste zit niet te wachten op op zaterdag met zijn allen weggaan.
    Sowieso liggen de leeftijden bij ons best ver uiteen, dus iets doen wat iedereen leuk vindt valt niet mee.
    We hebben wel sinds kort een camper en het plan is daar mee op pad te gaan tijdens lange weekenden als het mooi weer is. En in de zomer 3 weken. Dat zijn de momenten dat we met ons zessen weggaan. En die koester ik :)
    Maar wij zijn nooit veel weggeweest met zijn allen op zaterdagen bijvoorbeeld, omdat mijn man of werkt of er is van alles te doen in de tuin, in huis, in de schuur. We hebben de tijd niet om zomaar een zaterdag op pad te gaan. Dus we missen het ook niet echt merk ik.

Saartje33 vindt dit leuk.
  9. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.694
    18.775
    113
    Vrouw
    Dat is wisselend.

-Bowlen is met het gezin.
    -Karten is dan bijvoorbeeld man met de pubers en ik met de jongste supporteren.
    -Cinema is ofwel een gezinsfilm of de pubers naar een film en wij met de jongste naar een andere film en erna spreken we dan af aan de auto.
    -Jumpsky is man in de cafetaria en dan ik met de jongste en de 2.pubers mee (we komen elkaar dan wel eens tegen).
    - Schaatsen is met het gezin.

Kinderboerderij, binnenspeeltuin, speeltuin, wandelen is enkel met de jongste.
    Tenzij op vakantie.

De echte actieve zaken is dus nog met het gezin.
    Ter plekke spiltsen we dan mss wel wat op maar ze gaan voorlopig nog naar redelijk wat zaken mee.
    We stemmen wel af op hun agenda :D en er mogen ook wel vrienden mee.

10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.273
    25.745
    113
    Ze krijgen steeds meer hun eigen leven en eigen plannen. Dus gaan ze ook steeds minder mee. Zo ging oudste dochter de afgelopen 2 jr al niet meer mee op vakantie of bv ons jaarslijkse midweek met vrienden weg. Inmiddels woont ze voor een jaar in het buitenland dus trekt ze helemaal haar eigen plan.
    Middelste dochter heeft het vaak druk met school (examenjaar), sport, bijbaantje, vriendinnen etc. en dus minder tijd voor gezinsuitjes.

11. ClaireDeLune

ClaireDeLune Fanatiek lid

12 okt 2021
    1.156
    1.963
    113
    Nederland
    Herkenbaar, maar we proberen wel elke maand iets leuks te doen.
    Naar Pathé, een attractiepark, of zwemmen in centerparcs zoiets.
    Hoort ook bij het loslaten uiteindelijk. Ze krijgen hun eindelijk leven, gelukkig maar.

Saartje33 en Neuzeke vinden dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

De oudste is heel graag thuis. Gaat vooral met haar vriendinnen op school om. Spreekt af en toe af, maar is vooral thuis.
    Mee gaan wordt wel minder, naar verjaardagen gaat ze bijna nooit mee, alleen naar familie, dat moet van ons.
    Met uitjes ligt het er net aan of ze zin heeft.

13. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn 12 jarige is een echte huismus en hij wil ook nog heel graag bij ons zijn en dingen met ons doen. Aan de ene kant probeer ik daar van te genieten, aan de andere kant vind ik het ook een beetje jammer en had ik ook graag gezien dat hij veel met vrienden afsprak (dat is in het hele schooljaar nu 3x gebeurt).

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.112
    113
    De oudste sport met z’n vader en m’n dochter vind het heerlijk om te bakken enzo, dus dat wordt ook vaak samen gedaan met wisselende samenstelling. Verjaardagen alleen familie is ‘verplicht’. Uitjes gaat soms de oudste niet mee, m’n dochter wil altijd nog mee. :)
    Maar vind het juist leuk dat ze met vrienden meer gaan doen. Al scheelt het misschien dat ik nog 2 kleintjes heb;)

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier wordt het ook wel minder. Deels doordat we verhuisd zijn en de zaterdagen en vakanties vaak in en om het huis bezig zijn. Vaak komt het er dan al niet eens van om iets te ondernemen. Ze sporten ook op zaterdag dus dat gaat ook vaak een groot deel van de dag mee heen.
    Oudste is 16 en heeft een bijbaantje. Dus dat is al lastig in het weekend. De middelste is 14 en vindt de dingen die wij doen vaak niet leuk. De jongste is 10en wil of moet vaak nog wel mee.
    Vorige week ben ik toevallig nog een paar uurtjes met twee kinderen naar de stad geweest. Dat vinden ze dan wel weer leuk zo samen.

In de vakantie gaat iedereen nog wel gewoon mee.

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Vakanties doen we samen, soms een dagje weg of citytrip. Soms ergens wandelen o.i.d. Bowlen, naar de film of naar een klimbos is ook een goed idee om weer eens te doen als gezin, vindt iedereen gezellig.

17. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.195
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Leuk om te lezen en toch wel normaal dat dingen met elkaar doen wat afneemt

Neuzeke vindt dit leuk.
  18. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Het wordt steeds minder, maar het is lastig uitjes te verzinnen die beide leuk vinden. Ergens lunchen is meestal wel goed, zwemmen en de bios ook (kan oudste ongegeneerd mee naar een tekenfilm die ze toch nog wel graag wil zien). Klimbos vinden de beide meiden ook erg leuk, museum soms al wil de oudste vaak niet mee.
    Als we op vakantie zijn eten we elke dag samen, en doen regelmatig uitjes met z’n allen, verder mogen ze hun gang gaan.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.985
    113
    Ze willen hier nog wel heel graag mee (15,13 en 10), maar doordat iedereen sport op zaterdag en zondag vaak huiswerk wordt gemaakt, maakt dat het alleen heel lastig om een moment te vinden.
    Ze vinden eigenlijk alles wel leuk moet ik zeggen.
    In maart ben ik naar Londen geweest met dochter en man is nu naar Barcelona met zoon. Zulke momenten zijn ook wel heel waardevol merk ik.
    De jongste gaat nog met een van ons naar Parijs.
    Samen vakantie vind ik ook heel belangrijk nu iedereen nog meegaat.

20. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.875
    5.163
    113
    Home
    Oudste van 10 blijft vaak alleen thuis
    Maar wat hij wel leuk vind is
    Schaatsen
    Bios
    Zwemmen
    Klimpark
    Jumppark
    Museum

kinderboerderij en monkey Town ga ik met de jongste en middelste dan is de oudste vaak bij vrienden

Deel Deze Pagina