Afstand tot school

Discussie in 'De lounge' gestart door Jo86, 20 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo86

Jo86 Bekend lid

16 apr 2009
    658
    0
    0
    Hoihoi,

Ik vroeg me af hoever jullie ´reizen´ met je kind voor een basisschool. Ik ben met aan het (her)oriënteren en er is nu een jenaplanschool op 3 km fietsen waar ik volgende week ga kijken. De andere school waar mijn dochter al staat ingeschreven (en waar ze in principe heen zou gaan) is straks max 1 km van onze huis, echt loopafstand.

Beide hebben continue rooster, dus ik hoef tussen de middag niet met m´n andere kinderen heen.

Maar stel, die jenaplan school spreekt mij toch veel meer aan (wat het nu op basis van de website, schoolgids en info over jenaplan toch wel doet). Zou jij zo ver fietsen voor een school of is dat te ver om nog met kindjes uit de klas te kunnen afspreken e.d.?

Het is wel in het zelfde dorp hoor, alleen ander gedeelte.

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Persoonlijk zou ik het net te ver vinden. Maar als dat nu de school is die beter bij jullie en jullie kindje past zou ik er zeker voor kiezen. Liever verder fietsen en een school die beter 'past' in plaats van een school dichterbij die 'minder' lijkt voor jullie. Uiteindelijk zit ze er toch heel wat jaar op en moet het wel goed voelen.

Wij hebben de school op loopafstand. Bewust voor gekozen met betrekking tot halen en brengen tussen de middag (jij geen 'last' van ;)), vriendjes in de buurt op loopafstand, maar ook met het zelf van en naar school gaan wat ze nu al prima kan en doet. Als ze zelf zou moeten fietsen 3km vind ik dat te ver. In groep 7/8 is dat weer een ander verhaal natuurlijk, maar dat had nu voorlopig absoluut nog niet gekund hier (maar ligt ook weer aan hoe de school gesitueerd is natuurlijk).

3. kikker1

kikker1 Fanatiek lid

22 jan 2011
    2.078
    879
    113
    Vrouw
    Ik heb gekozen voor een school op ruim 2 km afstand.
    We hebben 2 andere scholen in de buurt, eentje op 100 meter en de andere op een 500 meter.
    Omdat deze school ons veel meer aanspreekt en wij ons hier veel prettiger voelde hebben we deze keuze gemaakt.
    Uiteindelijk is het elke dag een klein stukje fietsen maar eigenlijk vind ik dit wel erg lekker(en gezond)
    Met vriendjes afspreken gaat eenvoudig dus daar zie ik al helemaal geen probleem.

Wij hadden echt geen betere keuze kunnen maken.

4. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Wij fietsen ook drie kilometer. ik vind het prima te doen.

5. Evientje

Evientje Niet meer actief

Ik vond bij mijn school keuze het gevoel bij de school belangrijker dan de afstand. Zoon zit op de basisschool in een andere wijk, ben ongeveer 10 min met de auto onderweg. Maar school stond beter aangeschreven en had ik een beter gevoel bij. Voordeel is dat opa en oma in de buurt wonen. Af en toe geeft het wel wat problemen met afspreken, maar dat komt ook omdat ik 40 uur werk, zoon 3 dagen naar de opvang gaat. De andere 2 dagen is hij overdag bij opa en oma. Geen ideale situatie en heeft niet mijn voorkeur maar moet het nog 1 jaar volhouden en dan hoop ik ook naar de wijk van de basisschool te verhuizen...
    Zou op je gevoel afgaan ipv afstand. Maar dat is mijn mening.

6. rums

rums Niet meer actief

Wat is nou 3 km! Ja, ik zou wel voor die school kiezen als je daar een beter gevoel bij hebt.

7. Chaii

Chaii Niet meer actief

De basis scholen hier zitten op 10-15 minuten lopen van ons huis.
    Langer had ik niet gewilt want ik wil ook graag naar hun school kunnen lopen als dit nodig is en dat geld ook voor mijn kinderen.

8. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    4 minuten lopen van huis.

9. Minerva

Minerva Niet meer actief

Tja. Wij hebben beide scholen op ongeveer 2 minuten loopafstand. Ik kan me wel voorstellen dat je een stukje wilt fietsen, maar ik zou niet te ver weg willen. Uiteindelijk ligt het eraan wat je er zelf van vindt, want ik hoef het niet te fietsen ;) Misschien zou je het eens kunnen fietsen om te ervaren hoe het is?

10. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik zou 3km wel te doen vinden als mij het echt een fijne school zou lijken. Wij hebben in onze omgeving maar twee scholen en van die twee kozen wij ook voor degene die verder bij ons vandaan ligt. We wonen nu alsnog heel dicht bij school (paar honderd meter), maar er waren serieus veel mensen verbaasd dat we niet voor de andere school kozen.

11. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier zit maar 1 School in het dorp en die spreekt me echt niet aan.een dorp verder wel en dat is zo'n 4 km.hier duurt die keuze gelukkig nog ff maar ik zou toch liever op gevoel afgaan,want je moet er nog 8 jaar heen.als het nou 10 km was zou ik er langer over na moeten denken.

12. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.656
    1.414
    113
    Hier gaat zoonlief ook verder weg naar school, toevallig ook jenaplan, wij moeten ongeveer 10-15 minuten met de scoot rijden, denk ongeveer 4 km. En afspreken is geen probleem er wonen maar weinig kinderen op loopafstand van school het merendeel woont door de hele stad heen, speelafspraakjes worden dan ook in de ochtend al gemaakt zodat 1 mama niet hoeft te komen halen en kinderen worden bij vriendje weer opgehaald of weg gebracht. Dus als de scholl goed voelt zou ik het doen :)

13. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Wij hebben voor ver weg gekozen dat was toch echt de school waar het gevoel het beste bij was.
    Het is 20 km lopen vanaf huis. Maar ook dat is te doen

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

ook mijn dochter gaat straks naar een school die 4 km verderop ligt, terwijl ik op 300 meter een basisschool heb liggen. Maar dit is een PC school, met ontzettend omhooggevallen hoogopgeleide ouders, bijna allemaal uit onze straat/wijk, terwijl de school waar zij straks naartoe gaat een Katholieke basisschool is, die dus qua geloof als mentaliteit beter bij ons past.

Ik ben nl bang dat onze dochter op de PC school geen of weinig aansluiting zal vinden met andere kinderen omdat de meeste ouders van die hockey-types zijn die niet met het "mindere volk" om willen gaan. Niet dat ik me minder voel, wij wonen tenslotte in dezelfde straat/wijk, maar omdat ik niet wil dat onze kinderen deze mentaliteit overnemen.

En 4 km? Dan nog kunnen kinderen bij elkaar spelen, toch? zover is dat niet.

15. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Hier op nog geen 100 meter zit een basisschool maar daar wil ik mijn dochter niet op hebben en dus gaat mijn voorkeur uit naar een school die een km verder zit dus ja ik zou zeker verder fietsen voor de school van mijn keuze.

16. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    3 km is toch niks?
    Als je buiten de stad woont, zit je héél snel aan die afstand hoor.

Dat kwartiertje (maximum) fietsen voor een school die je 100 % aanstaat zou ik er wel voor over hebben.

Ik woonde toevallig zowat om de hoek van de basisschool, omdat ik in 't centrum van 't dorp woonde. Maar zowat drie kwart van mijn klas woonde ergens tussen de 1 à 4 km van school, hoor.

17. Ik denk dat het er ook echt van afhangt wat voor persoon je bent. Wat vind je momenteel van fietsen? Doe je het graag en veel of laat je je fiets het liefst in de schuur staan? Voor Damiën's school moeten we zo'n 10 minuten lopen, maar ik zou dolgraag dichterbij willen wonen. Als ik 's morgens het rolgordijn omhoog trek en het is weer eens slecht weer, baal ik er zoooo van dat we daar weer 10 minuten doorheen moeten lopen (en ik 20, want ik moet ook nog terug).

Aan de andere kant is je gevoel natuurlijk ook heel belangrijk. Hoe graag ik ook dichterbij school zou willen wonen; we wonen tegenover een school (als in, 10 meter vanaf de voordeur) maar daar zou ik Damiën voor geen goud heen laten gaan. Dan ga ik toch liever 4 keer per dag 20 minuten door de regen/wind/sneeuw!

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

3 kilometer is een kippeneindje, toch? Het gaat toch echt om de kwaliteit en overtuigingn van de school en niet om de afstand, wat mij betreft. Wij hebben hier drie basisscholen letterlijk om de hoek op 1 minuut loopafstand maar we kiezen toch voor een basisschool op 10 minuten fietsen, ook 2 a 3 kilometer verder weg, puur omdat die veel beter aansluit bij wat wij voor ogen hebben. Ik moest vroeger ook altijd 10 minuten fietsen naar school, ik weet niet beter. Met vriendjes enzo maakt echt niets uit, bovendien zullen er ook heus wel kinderen uit andere buurten op die school zitten.

19. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Even als aanvulling nog..

Maakt ergens ook een verschil wat je gewend bent natuurlijk. Zowel ikzelf als mijn man woonden binnen een kleine 10 en zelfs 5 minuten van school. Alle vriendjes woonden in de buurt van onze huizen en zaten op dezelfde school. Alles is hier binnen 'hand'bereik. Wij denken dus bij 3km al snel: pfoe.. Niet zozeer om de afstand, maar meer vanuit onze eigen ervaring waarbij alles echt zo enorm dichtbij was ;)

20. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Mijn oudste heeft een tijdje 20km van school gewoond, daarna in het zelfde dorp, dus maar een minuut of 10 lopen. Ik vind 3 km geen belemmering, zeker niet als de school je aanspreekt.

Deel Deze Pagina