Vlokkentest of vruchtwaterpunctie?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Morrighan, 26 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Morrighan

Morrighan Bekend lid

21 nov 2006
    611
    0
    0
    Utrecht
    Vanwege mijn chromosoon afwijking (gebalanceerde translocatie) wordt ons aangeraden om een vlokkentest of vruchtwater punctie te krijgen ivm verhoogde kans op een ernstig gehandicapt kindje.

maar... welke test is nou beter?

Bij een vlokkentest heb je relatief snel de uitslag, na 11 wk de test en dan binnen een week de uitslag, maar iet minder betrouwbaar en een grotere kans op een miskraam daarna. (1-2%)

Bij een vruchtwaterpunctie na 14 wk nog 2-3 weken wachten op de uitslag.
    Maar wel een betrouwbaardere uitslag en een kleinere kans op een miskraam. (0.5%)

Het voordeel van de vlokkentest is dat je vrij snel weet of het mis is en eerder de zwangerschap kan afbreken wat emotioneel wat minder zwaar is ten opzichte van de vruchtwater punctie die betrouwbaarder is, maar eer dat je de uitslag hebt zit je al op 16-18 weken...

heeft iemand anders voor deze keuze gestaan en wat hebben jullie gedaan? iemand nog ervaringen met deze tests?

2. MissV

MissV Actief lid

14 sep 2006
    149
    1
    0
    Almere
    Ik heb de vlokkentest gedaan.

Ik vond het belangrijk om vroeg in de zwangerschap zekerheid te hebben. Met 13 weken zwangerschap wist ik al dat ons kindje geen chromosoomafwijking heeft en kon ik gaan genieten. Persoonlijk zou ik het moeilijker vinden om te wachten tot week 18 of later voor je iets meer weet. Zelf begon ik al bewegingen te voelen bij week 17. Mocht je met week 18/19 horen dat het mis is, je wil de zwangerschap afbreken en je hebt al leven gevoeld, dan lijkt me dat erg zwaar.

De kans dat je een miskraam krijgt van de vlokkentest is inderdaad iets groter dan bij de vruchtwaterpunktie. Maar de cijfers verschillen ook nogal. Kijk 'ns op deze site, daar hebben ze het over een kans van 0,5 tegen 0,3 procent. En je vindt er meer info over de voors en tegens.

http://www.gynaecologie.nl/content/pndiag/inleiding.asp

3. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Heb je er ook bij stil gestaan dat het kan mislukken? Dat was bij ons zo.
    De VT mislukte dus en toen moesten we de keuze maken om alsnog een VP te doen.
    2x het risico lopen......
    Ik weet niet of de kans op mislukken bij alletwee even groot is, misschien iets om ook uit te zoeken en dat mee te laten wegen?

4. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Wij hebben een vruchtwater punctie laten doen. Na veel wikken en wegen hebben we hiertoe besloten omdat de kans op miskraam kleiner is en de uitslag (volgens mij) meer betrouwbaar, maar dat weet ik niet meer zeker (hoofd als een vergiet de laatste tijd :) )

De tijd van wachten op de uitslag vond ik wel heel lang duren, maar goed wat is nou 3 weken op een mensen leven ;) .

Ik vond het ook een heel emotionele gebeurtenis. Tijdens het prikken zag ik handje en voetje van de baby naar de naald toegaan en de schrik sprong me om het hart. Ik zei gelijk daarna:"dat doe ik nooit mee". Maar nu we een paar weken verder zijn denk ik dat ik het de volgende keer wel weer zou doen.

Veel succes met je beslissing.....

Liefs Merel

5. Morrighan

Morrighan Bekend lid

21 nov 2006
    611
    0
    0
    Utrecht
    Wij gaan denk ik voor de vlokkentest, in de brief van het ziekenhuis stond dat bij een vlokkentest 0.4% kans op een mk is en bij een vruchtw. punctie 0.3% kans op een mk.

pfff wel een hele moeilijke beslissing om te maken hoor.

6. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Ik heb bewust niet naar t schermpje gekeken. Wilde die naald niet bij mn kleintje zien. Ik was bang dat ik dan een onverwachte beweging zou doen, of harder gaan ademhalen. En dat moet je dan juist NIET doen.

7. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Dat had ik me ook voorgenomen van te voren, alleen bleef het scherm zo trekken dat ik mijn ogen er niet van kon afwenden ;) .

8. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Zijn die testen pijnlijk?

9. Buitenhuisje

7 jan 2007
    66
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi Morrighan,

mag ik vragen wat jullie heeft doen besluiten om voor de vlokkentest te gaan ?
    Wij zitten namelijk in hetzelfde schuitje en voornamelijk ik twijfel heel erg welke test te doen (mede door mijn MK van afgelopen januari).
    Gaan jullie trouwens ook voor een nekplooimeting/bloedtest ?
    Ik hoor graag van je !

Groetjes, Natascha.

10. jennifer70

jennifer70 Bekend lid

17 apr 2007
    688
    0
    0
    't Gooi
    Hola! wij hebben twee weken geleden een vruchtwaterpunctie laten doen in het amc. het ging heel snel en het voelde een beetje zoals bloedprikken. we stonden met 10 minuutjes alweer buiten. de dag erna de honden naar de oppas gebracht en lekker rustig aan gedaan. Ik voelde een klien beetje steken in mijn buik, verder niets! Mijn schoonzusje die in Madrid woont moest de hele dag op bed blijven na de punctie, maar ik heb wel stiekum de ramen gelapt, ik voeld eme gewoon super! Ik doe mee aan een onderzoek naar de punctie via het AMC en alles gaat prima, volgende week de uitslag! Wij hebben voor de vruchtwaterpunctie gekozen omdat dat het enige is waarbij je 100% uitsluitsel krijgt en dus maar 1 keer een test te doen, geen metingen of kansberekingen etc. gewoon 1 test, thats it! Ook weinig kans op miskraam, met mijn leeftijd en 15 weken zwanger is kans op miskraam 15%, punctie 0,3%...als het mis is moet je bevallen in het ziekenhuis, en dat moet je echt bespreken samen en zeker weten allemaal, verder raad ik het iedereen aan, in ALLE landen om ons heen krijgen vrouwen een punctie, ongeacht leeftijd...succes met de beslissing en sorry dat dit zo;n lang verhaal is geworden!

11. jennifer70

jennifer70 Bekend lid

17 apr 2007
    688
    0
    0
    't Gooi
    Oh ja! Kijk niet naar het scherm, maar laat je man of moeder of vriendin die mee is naar het schermpje kijken! scheelt weer onnodig zorgen maken en je bent super relaxed. het prikken zelf duurde maar 30 seconden ofzo...geen centje pijn! sterkte...

12. Buitenhuisje

7 jan 2007
    66
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi Jennifer,

bedankt voor je uitgebreide antwoord. Hier kan ik iets mee.
    Na veel nadenken en erover praten met mijn moeder en man gaan we toch hoogstwaarschijnlijk voor een punctie, mede door de 100% betrouwbaarheid en iets minder kans op miskraam. Ik ben dan weliswaar verder in de zwangerschap en heb waarschijnlijk al leven gevoeld, maar in beide gevallen zal het vreselijk moeilijk zijn om de zwangerschap af te breken als het mis blijkt te zijn. We hebben tenslotte heel bewust voor dit kindje gekozen en het is dus meer dan welkom, zeker nog na mijn miskraam.
    Begin juni gaan we 2 weken met vakantie en dan zou de punctie in de week daarvoor kunnen plaatsvinden. Dan hebben we even lekker de tijd om bij te komen van alles en als we weer thuis zijn is het ook niet lang meer wachten op de uitslag (hoop ik).
    Het stelt me ook heel erg gerust dat het zo voor elkaar was en bedankt voor de tip om de ander naar het scherm te laten kijken, want het schijnt niet zo'n leuk gezicht te zijn om die naald in je buik te zien gaan....

Nogmaals heel erg bedankt voor je antwoord en ik duim voor jullie voor een positieve uitslag en een prachtige mooie en gezonde baby !

Groetjes, Natascha.

13. jennifer70

jennifer70 Bekend lid

17 apr 2007
    688
    0
    0
    't Gooi
    hoi natas,

Graag gedaan! heel fijn dat jullie erna even weg gaan met zijn tweetjes, de laatste week is het echt wachten geblazen, de eerste twee weken gingen snel om. Ik voel nu ook al leven in mijn buik, het blijft raar, en je kan alleen maar hopen op het beste, maar het is heel fijn om uitsluitsel te hebben, no matter what happens! Mijn man hield mijn hand vast tijdens het prikje en ik keek naar zijn ogen die op het scherm gericht waren, het was echt zo voorbij en iedereen is aardig en lief, maak je geen zorgen! ook het beste gewenst en dat alles maar supergezond mag zijn! Als je vragen hebt dan hoor ik het wel! je kunt ook altijd het AMC bellen, zij hebben goede folders erover. Kijk ook op google onder AMC...

14. Buitenhuisje

7 jan 2007
    66
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi Jennifer,

heb gisteren gelijk even op de site gekeken van het AMC.
    Het staat er inderdaad allemaal duidelijk en zorgvuldig uitgelegd.
    Bedankt weer voor deze tip !
    Laat je me even weten als je de uitslag hebt ?

Groetjes, Natascha.

15. Anne36

Anne36 Bekend lid

9 feb 2007
    506
    0
    0
    Field service enigeer
    Bergen op Zoom
    Ik lag al op de tafel voor een vlokketest, toen ik het verschil te horen kreeg en dus terplekke heb afgezien van de test. Ik krijg nu 1 mei een punctie, vond het risico niet opwegen tegen het eerder weten. Ik denk ook dat het weinig uitmaakt hoever je in de zwangerschap bent als het mis gaat het blijft altijd vreselijk.

16. Morrighan

Morrighan Bekend lid

21 nov 2006
    611
    0
    0
    Utrecht
    Nou het wordt voor ons waarscijnlijk toch een vruchwaterpunctie want het is niet eens zeker dat ze met een vlokkentest de informatie kunnen krijgen die ze nodig hebben!

Hoorde het vorige week pas. Deze week horen we definitief of een vlokkentest mogelijk is.

Wij gaan denk ik niet voor een nekplooimeting en bloedtest, al het een kindje met syndroom van down is willen we het laten zitten dus dan zijn die testen overbodig...

17. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Volgens de gynaecoloog waarmee ik een gesprek gehad heb, is het verschil in miskraamkans tussen vruchtwaterpunctie en vlokkentest (deels) te verklaren uit het feit, dat de vlokkentest eerder in de zwangerschap wordt gedaan. In die periode heb je dus sowieso nog een grotere kans op een spontane miskraam. Bij een vlokkentest is de kans dat het misgaat 5 op 1000. Bij een vruchtwaterpunctie is de kans 3 op 1000. Het scheelt dus maar 2 op de 1000. Pas bij een navelstrengpunctie (deze wordt zeer zelden gedaan, alleen in acute noodgevallen zoals in onze situatie) is de kans een stuk groter: 1 tot 2%.

Ik heb ook bewust niet naar het scherm gekeken toen ik geprikt werd, maar naar de muur en het plafond. Ik zou niet op het scherm kunnen kijken en ik vraag me zelfs af waarom ze toestaan dat de vrouw meekijkt. Je zou een schrikbeweging kunnen maken als je de naald op je kindje af ziet komen...

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Waarom zouden ze de benodigde informatie niet uit de vlokkentest kunnen krijgen? Ze krijgen dan toch ook genetisch materiaal van het kindje?

19. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nog een laatste aanvulling: het wordt wel degelijk aangeraden om na de vlokkentest of vruchtwaterpunctie rustig aan te doen. Je hoeft niet in bed te gaan liggen (mag wel) maar ramen lappen, nee dat zou ik zelf niet doen.
    Ik moest 1 dag rustig aan doen en mocht de 2 dagen na die 1e dag geen zware dingen tillen. Dus pas alsjeblieft op!

20. Morrighan

Morrighan Bekend lid

21 nov 2006
    611
    0
    0
    Utrecht
    Helemaal weet ik het niet zeker maar de arts van de klinisch genetica had het erover dat je bij het opsporen van een chromosoonafwijking meer kleurstoffen en materialen nodig hebt.

Toen mijn zusje vier jaar geleden zwanger was kon er nog geen vruchtwaterpunctie gedaan worden, dus het is vrij nieuw allemaal.

Ze hebben in het ziekenhuis al een proef gedaan en de resultaten daarvan waren niet betrouwbaar genoeg, ze doen nog een test en daarvan horen we deze week of die wel betrouwbaar genoeg is. Anders wordt het een vruchtwaterpunctie want daar kunnen ze zeker de informatie uit halen ( waarschijnlijk omdat het dan wat later is)

Deel Deze Pagina