10+5 zwanger en gesprek over contractverlenging

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Abos, 31 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Abos

Abos Actief lid

1 dec 2016
    228
    224
    43
    Vrouw
    Goedemorgen,

Ik zit in een lastige situatie. Aanstaande donderdag ben ik 10+5 zwanger. Ik heb dan 's morgens een gesprek met mijn werkgever over mijn contractverlenging en loonsverhoging nav mijn gestelde doelen. Deze afspraak schoten ze afgelopen zaterdag in. Mijn gevoel zegt dat ze met een jaarcontract gaan komen. Mijn contract loopt 30 november af en ik had eigenlijk al eerder een gesprek verwacht omdat dit een maand van tevoren moet (aangeven of het wordt verlengd).

De werkgever heeft een aantal weken terug al mondeling aangegeven dat ze zeer positief zijn en het contract sowieso verlengd gaat worden. De P&O medewerker bevestigde dit gisteren ook mondeling.

Echter is het een ouderwets bedrijf met bijna alleen maar mannelijke collega's, waarbij er volgens mij geen eerdere ervaring is met zwangere vrouwen. Ik heb geen idee of ze nog zo overtuigend willen verlengen als ze horen dat ik zwanger ben. Ze zijn erg gericht op de kosten.

Diezelfde dag, heb ik eind vd middag de termijnecho bij de verloskundige. We hebben het nu onze ouders, broers en zussen verteld, en 3 van onze beste vrienden. Verder weet nog niemand het, geen collega's geen ooms/tantes en rest van de vrienden groep. Ons idee was om dit iedereen te vertellen na de termijn echo.

Nu zit ik heel erg in dubio: donderdag ochtend wel of niet vertellen aan mijn werkgever dat ik zwanger ben? Aan de ene kant hoor je zoveel over zwangerschapsdiscriminatie, aan de andere kant is een arbeidsovereenkomst op basis van vertrouwen, en als ik het nu verzwijg en over een week of 2 vertel, kan ik me voorstellen dat dit vertrouwen is geschaad bij mijn werkgever.

2. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik zou het denk ik wel vertellen. Ik zou er echt een heel slecht gevoel over hebben het pas over 2 weken te vertellen, dan zou ik echt met een rot gevoel naar mijn werk gaan en dat zou ik zelf niet willen.

Je bent natuurlijk niet verplicht het te vertellen en als het voor jou beter voelt het niet te vertellen kun je het ook voor je houden. Daar is ook zeker niets mis mee.

3. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    Lastig dilemma... Je bent wettelijk gezien sowieso niet verplicht het te melden, maar ik denk dat het belangrijk is je gevoel hierin te volgen. Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten, maar dan met uitbreiding van uren op een vast contract. Voor mij voelde het uiteindelijk niet goed om te wachten met vertellen dat ik zwanger ben, dat gaf me te veel stress en heb ik er dus voor gekozen om het wel te vertellen.

Nog even inhakend op je opmerking over kosten... Je zwangerschapsverlof wordt betaald door de uwv, en dat geeft voor de werkgever dus geen kosten.

Succes met je beslissing! En gefeliciteerd met je zwangerschap natuurlijk :)

4. Anonise

Anonise Bekend lid

21 feb 2017
    588
    315
    63
    Het is dat het gesprek nu ingepland wordt, maar anders had je ook gewacht tot de 12 weken toch? Persoonlijk zou ik doen waar ik me het beste bij voel en als dat is de termijnecho afwachten, dan zou dat gesprek geen invloed hebben.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mee eens.
    Zou echt je gevoel volgen, je bent in ieder geval niet verplicht het nu al te vertellen.

6. Abos

Abos Actief lid

1 dec 2016
    228
    224
    43
    Vrouw
    @Anonise dat klopt, als ze het gesprek nu niet hadden ingepland had ik het ook nog niet verteld. Dan had ik echt gewacht op de termijn echo en het na 12 weken pas verteld. Maar ja, gaat de werkgever het ook zo oppakken... ;)

Ik vind het zo ontzettend lastig, zit er al sinds zaterdag mee in mn hoofd.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  7. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Zeker dit!

8. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Ik zou gewoon wachten en als verklaring geven dat je eerst de kritieke periode voorbij wilde zijn. Dat is toch helemaal niet gek. Er zijn vrouwen die zelfs nog langer wachten voordat ze het definitief vertellen.

En ja, ze kunnen natuurlijk denken dat je dat expres doet omdat je eerst je jaarcontract binnen wilde hebben. Maar dan kun je natuurlijk gewoon zeggen dat dat de reden niet is geweest omdat je al van tevoren te horen hebt gekregen dat ze sowieso wilden verlengen. Die zekerheid had je al. En dat zeg je met een stalen gezicht ;)

9. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Ik zou het in het gesprek vertellen nadat ze hebben aangekondigd dat je verlenging krijgt. Hier werd die eerlijkheid juist enorm gewaardeerd door de werkgever. Nog 1 week wachten tot 12 weken zou voor mij geen meerwaarde zijn maar hier altijd al eerder verteld aan de werkgever.

10. Popidepi

Popidepi Bekend lid

25 sep 2017
    672
    791
    93
    Ik zou het niet vertellen. Je hebt pas na het gesprek de termijn echo.
    Het is heel normaal hoor om met 12 weken je zwangerschap bekend te maken.
    Ik zou gewoon voor zekerheid gaan.

11. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ja, dat Is een goeie! Je speelt gewoon de onschuld zelve!

12. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Is het misschien nog een optie om de afspraak te verzetten? Bij mij op het werk komt er zo vaak iets tussen, dit soort gesprekken worden regelmatig verzet.

13. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Ik zou eerst je werkgever zijn zegje laten doen en dus niet direct beginnen met dat je zwanger bent.
    Als hij inderdaad met het goede nieuws komt dat je contract wordt verlengd, zou ik er op in haken dat je nog meer goed nieuws hebt.
    Persoonlijk zou ik niet wachten tot volgende week/over 2 weken, zou daar gewoon open in willen zijn.

Succes!

Zonnestralen vindt dit leuk.
  14. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Natuurlijk hoef je het niet te vertellen! Het is wettelijk verboden om je geen jaarcontract te geven, omdat je zwanger zou zijn. Aangezien ze eerder hebben verteld dat ze je contract gaan verlengen is dat al verder duidelijk.
    Dit zou ik echt als iets zakelijks zien hoor. Discrimineren op zwangerschap mag niet, punt!
    En gefeliciteerd!

15. Dubbelfriss

Dubbelfriss Bekend lid

14 jul 2017
    582
    130
    43
    Vrouw
    Ik zou sowieso eerst werkgever zijn verhaal laten doen, dit tevens ook opnemen via de telefoon. Ik zou kijken hoe het gesprek loopt en eventueel kiezen of je het dan verteld of later (na de echo). Beste is natuurlijk te wachten totdat je getekend hebt, maar als je het gesprek opneemt dan is terugkrabbelen eventueel ook moeilijk. Kijk waar je je goed bij voelt, maar denk vooral aan je zelf!!

16. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Hoihoi
    Hoe is het gesprek verlopen?

17. Abos

Abos Actief lid

1 dec 2016
    228
    224
    43
    Vrouw
    Hoi @Zara75 ,

Na al jullie reacties en veel wikken en wegen heb ik tijdens het gesprek besloten om het WEL te vertellen.

Het gesprek was sowieso al erg positief, ze wilden verlengen met een jaar en waren erg blij met het werk dat ik in de afgelopen periode heb verricht. Zelfs geen verbeterpunten!

Inmiddels kan ik ook zeggen dat ze het erg positief hebben opgevangen, vanmorgen stonden er leuke cadeautjes klaar in een tasje voor mij als aanstaande moeder, namens de werkgever (directeur) en zijn vrouw, met een kaartje er bij. En zojuist heb ik ook mijn jaarcontract getekend ontvangen.

Al met al ben ik erg blij dat ik het wel heb verteld, en ook super blij met hun reactie!

Rizzoli, gitaartje, sabagirl en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Wat fijn! Ik zat in dezelfde situatie als jij, alleen was ik nog maar net 5 weken toen mijn werkgever contract wou verlengen. Ik zag dat hij de afspraak voor gesprek had ingepland, dus ben naar hem toegestapt om te vertellen dat ik zwanger ben. Hij waardeerde die eerlijkheid enorm en ik heb een paar dagen later mn contract gekregen voor onbepaalde tijd.

Persoonlijk zou ik niet eerst mn verlenging kunnen afwachten en daarna de zwangerschap bekend maken. Dat voelt voor mij niet goed.

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Fijn dat het zo is uitgepakt!
    Helaas hier een andere ervaring (na mondelinge toezegging was het toen ik zwanger bleek ineens van tafel, waarbij ook letterlijk werd gezegd dat het door de zwangerschap kwam) , dus ik had waarschijnlijk geadviseerd je mond te houden. Gelukkig bestaan er ook fijne werkgevers, goed om te lezen :thumup:

Deel Deze Pagina