Zwanger en ADHD/ADD

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door maartje88, 15 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje88

maartje88 Nieuw lid

15 aug 2011
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Momenteel zit ik mijn zesde week van mijn zwangerschap en heb ik uiteraard last van de gewone klachtjes zoals misselijkheid enz.
    Maar wat me nog het moeilijkst valt is dat ik nu geen ritalin mag slikken (wat ik overigens sowieso alleen maar deed indien nodig) maar dat mijn klachten (chaotisch, totaal geen raad weten met mezelf enz. enz.) juist erger lijken; ik ondervind er in ieder geval behoorlijk veel last van. Herkent iemand dit en heeft iemand tips?

2. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Ik ben bij mijn eerste zwangerschap ook moeten stoppen met de rittalin. Ik heb ook een lichte vorm van ADHD. Ondertussen heb ik geleerd het zelf onder controle te houden, maar dat kost heel veel werk en inspanning. Maar het kan!!!
    Besef dat rittalin echt heel erg schadelijk kan zijn voor je ongeboren kindje. Als je echt even heel erg onrustig ben, vraag eens aan de huisarts of je passiflora mag innemen. Dit is een homeopatische middel tegen stress en innelijke onrust. Verder heellaas alleen tanden op elkaar en je focussen op je kleine. Weet altijd waarvoor je het doet en dan kan je het zeker (al is het idd niet makkelijk;))
    Heel veel succes en sterkte

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Misschien dat het dan tijd is om eens te kijken of jij baat kunt hebben bij een dieet. Een tijd geleden is er op de universiteit in Amsterdam, (weet even niet of het de VU of de UvA was), namelijk een onderzoek afgerond waarin duidelijk werd dat ADHD of ADD erg vaak sterk gerelateerd blijkt aan voedsel. Het is als het ware een overgevoelige reactie op (een bepaald soort) voedsel.
    Niet iedereen reageert op dezelfde voedingsmiddelen, maar vanuit dit onderzoek is er een eliminatie- en provocatiedieet opgesteld, waarmee je dus kunt ontdekken wat voor jou de boosdoener is.
    In dit eerste onderzoek was het zo dat 80-90% van de volwassenen en kinderen die meededen, een klachtenvermindering van 80-90% ook had! Nogal succesvol dus, dus misschien de moeite waard om dat eens te gaan doen? Hoef je, bij succes, ook na je zwangerschap nooit meer de de ritalin.... :)
    Ik heb zo even geen link voor je, maar als je googelt kom je vast een eind :)

4. raspberry

5. Zonn

Zonn Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    Vervelend dat je nu geen medicatie mag gebruiken.
    Misschien kan je partner je helpen bij wat structuur in dingen aanbrengen?

Bijvoorbeeld een prikbord met daarop lijstje met klusjes die moeten gebeuren, welke schoonmaaktaak je per dag doet, boodschappenlijstje etc. Zodat je overzicht houdt en impulsiviteit tegen gaat.

Misschien neemt het chaos in je hoofd wat weg?

Dit tip an homeopathische rustgever lijkt me ook een goede, succes!

6. raspberry

O, en nog eentje, voor jezelf EN voor je kindje: visoliecapsules slikken! Je moet ze hebben waar omega3 omega6 en omega9 vetzuren inzitten.
    Daar zou je zelf baat bij moeten hebben EN het is bewezen dat het het ontstaan van ADHD kan voorkomen, als je tijdens je zwangerschap dit gebruikt, (ik doe het hier vanwege ADHD bij mijn man).

7. Unox

Unox Fanatiek lid

28 feb 2011
    1.205
    1
    38
    Gelderland
    Nog een tip: Kijk voor het boek 'Opgeruimd leven met ADHD' waarin je echt goeie tips kan vinden om je leven te structureren en om activiteiten af te ronden ipv van het een naar het ander te hollen.

Ik heb zelf een poosje ritalin geslikt en tegelijkertijd cognitieve therapie gevolgd. Die ritalin maakte het mogelijk om de therapie in het leven te gaan toepassen. Nu gebruik ik geen ritalin meer, ook geen behoefte meer aan.

8. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.916
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Nee dat is slim zeg!! Iemand die zwanger is en dus voedingsbehoeftes heeft (en zeker ook voor haar groeiende kleine nodig heeft) een dieet "aanpraten".

Ik ken het dieet en het is echt enorm zwaar en liggen de voedingswaardes ook heel laag!
    En daarentegen lijkt het mij zeer ongezond voor het ongeboren kindje!

9. raspberry

Dat ligt er maar net aan hoe je het dieet gaat toepassen.
    Je kunt alles tegelijk weghalen, maar je kunt ook 1-voor-1 en dan kun je voor een aantal basale dingen heel prima vervangers vinden.

Lijkt me iig stukken gezonder dan ritalin slikken...

10. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Fijn topic!

Hier ook ADHD en ritalin. Gelukkig voor mij in februari ritalin al afgebouwd omdat ik besefte dat het misschien rond de bevruchting ook niet gezond zou zijn (zelf bedacht hoor nooit bewezen)

Daarbij weet ik niet of ik al mijn onrust kan terug kaatsen op mijn ADHD want zwangere vrouwen zijn ook snel chaotisch vergeetachtig etc.

Merk bij mij dat er vooral weinig uit handen komt maarja voor t kleintje doe ik alles! haha!

11. jacenhenk

jacenhenk Bekend lid

8 aug 2009
    931
    0
    0
    huisvrouw
    zevenbergen
    ik heb zelf ook flink adhd, en ik slikte 80mg ritalin op een dag, en ben daar nu ook mee moeten stoppen. voor zover ik weet zijn er wel vervangers die wel mogen tijdens zwangerschap maar ikzelf wil geen risico nemen want je weet het nooit.

ik probeer via agenda, briefjes en mijn vriend een goede regelmaat te houden, ik heb ook allerlei alarmen in mijn telefoon staan om op het juiste moment de juiste dingen te doen.

mijn mazzel is denk ik wel, dat ik een zoontje heb die ook wel aardig het ritme vast heeft, dus die laat me ook wel weten hoe laat het is en wat we moeten gaan doen....

heel veel sterkte ermee.

12. maantje85

maantje85 Fanatiek lid

9 feb 2010
    1.321
    3
    36
    NULL
    NULL
    Zo dit is wel heel kort door de bocht... Iedereen probeert toch alleen maar te helpen. Als TS een professioneel antwoord wil moet ze naar de HA gaan. Hier worden alleen goed bedoelde adviesen gegeven.(ga ik van uit)

13. jacenhenk

jacenhenk Bekend lid

8 aug 2009
    931
    0
    0
    huisvrouw
    zevenbergen
    daar ben ik het wel mee eens. iedereen denkt gewoon mee, en dat je het er niet mee eens ben dat kan, maar dat op een andere manier aangeven is wel aan te raden om geen mensen te kwetsen....

14. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier iemand die eerst 56 mg concerta slikte. Voor mij werd het er ook niet makkelijker op in de zwangerschap. Wel heb ik van het begin af aan begeleiding gevraagd. Mijn psychiater gaf aan dat als het echt nodig was ik bepaalde antidepressiva kon uitproberen die wel beter met de zwangerschap samen konden dan methylfenidaat, en die ook een goed resultaat gaven. Tot nu toe, nog niet nodig gehad. Wel een heel vangnet ingeschakeld en loop ook bij zo´n psych poli van het ziekenhuis. Zelf wordt ik er nu af en toe knettergek van iedereen die zich ermee bemoeit, maar ik wil aan de andere kant alles voor mijn kindje doen.

Dat dieet heb ik nooit zien zitten. Ik hou niet van onderzoeken die honderden euro´s van ouders vragen die wanhopig zijn en iedereen wel even van een diagnose ADD/ADHD voorzien. Zelf geloof ik ook niet dat het niet vreemd is dat er met zo´n dieet beter gaat, niet omdat het dieet perse werkt, maar doordat mensen door zo´m dieet beter de structuur vasthouden.

Deel Deze Pagina