Inleiden na eerdere keizersnede?

Discussie in 'De bevalling' gestart door pietje1987, 15 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Gedurende mijn eerste bevalling (39+5) ontwikkelde ik pre eclampsie en hellp syndroom. Mede hierdoor bleef de ontsluiting op 8 cm steken en kreeg ik uiteindelijk een keizersnede.

Hoewel ik positief terug kijk op de keizersnede, zou ik het dit keer graag toch vaginaal willen proberen.
    Maar gezien mijn voorgeschiedenis, zou ik het liefst met uiterlijk 39 weken worden ingeleid (risico vermindering).

Vandaag was ik in het ziekenhuis en de verloskundige benoemde een geplande ks meteen als optie, maar inleiden was dan weer wat moeilijker volgens haar? Daar moest de gyn echt wat van vinden?

Wie heeft er ervaring mee en wil mij wat meer vertellen?

Ik weet dat er bepaalde risico’s zijn en dat niet alle vormen van inleiden kunnen na een ks.

2. Blue lady

Blue lady Bekend lid

29 mrt 2015
    665
    438
    63
    Inleiden is risico voller ivm het litteken wat er in de baarmoeder zit. Door hier kunstmatige weeen op te zetten is er kans op een ruptuur. Dit gebeurd zeer zelden maar hier wordt wel over na gedacht (de gyn beslist).
    Bij ons in het ziekenhuis mag er altijd vaginaal geprobeerd worden na 1 keizersnede maar dan moet dit vanzelfsprekend wel in het ziekenhuis.

3. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bij mijn weten doen ze niet inleiden na een keizersnee ivm de verhoogde kans dat de druk van de weeen niet goed te monitoren is en je baarmoeder scheurt. Mede hierdoor kreeg ik na de spoedks bij de tweede een geplande ks bij de derde. Maar ik denk echt dat je dit het beste met de gyn kunt bespreken. Ik snap wel dat je graag natuurlijk wilt bevallen, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat een geplande (gentle) sectio zo veel fijner is dan een spoedks nadat je al bijna de hele bevalling hebt gehad! Ik ben van alle drie mijn bevallingen het snelst hersteld van de geplande ks :)

4. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

@Blue lady ik weet dat ze inderdaad bepaalde dingen niet doen, maar ik dacht bijvoorbeeld wel een ballon plaatsen/vliezen breken bijvoorbeeld...

@Mississippi mijn keizersnede was wel ‘spoed’ maar geen ‘spoed spoed’ als je begrijpt wat ik bedoel. Het was heel relaxed, ook al was het niet vooraf gepland. Vandaar dat ik er ook zo goed op terug kijk! (Ook al had ik al 22 uur weeën) Maar toch zou ik zo graag een keer een hele bevalling mee maken...

5. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Mijn gynaecoloog zei wel in te leiden na een keizersnede. Hij noemde geen methode. Ik weet niet of hij dat ook bij 39 weken al zou doen want we bespraken het voor het geval ik weer richting 42 weken zou gaan. Onze tweede kwam echter al spontaan bij 39+6.

6. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik heb ook uiteindelijk een spoed keizersnee gehad na een mislukte vaginale bevalling. Nu wil ik het heel graag vaginaal doen maar ik ben bang dat ik straks met twee tot 40+ ga lopen. Ik dacht ook altijd dat inleiden niet kon na een sectio maar de gynaecoloog zei dat het absoluut geen contra indicatie was. Wel wat risicovoller maar zeker niet onmogelijk.

Overleg met de gynaecoloog zou ik zeggen en ik denk inderdaad dat een gentle sectio al heel anders is dan na een normale bevalling alsnog naar de ok mogen. Je bent dan natuurlijk dubbel uitgeput en dit heb ik zelf als heel rot ervaren.

7. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Zoals ik het begreep geven ze je na een ks niet teveel weeënopwekkers. Maar wel ballon en vliezen prikken.
    Dit heeft ermee te maken dat er anders teveel druk op de baarmoeder komt en hierdoor het litteken kan scheuren..

8. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.128
    5.046
    113
    Vrouw
    Een vriendin heeft na een ks een inleiding gehad, dit werd geleidelijker opgebouwd dan 'normaal'.
    Zelf ben ik na een ks ook ingeleid, andere situatie want onze dochter leefde niet meer en moest geboren worden, maar dit werd ook met een veel lagere dosering weeenopwekkers dan normaal gedaan en met langere tijd er tussen.

9. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.571
    3.507
    113
    Mijn zus is van de eerste bevallen via een ks, kreeg zwangerschapsvergiftiging.
    Bij de 2e is ze met een ballon ingeleid toen ze 38 weken zwanger was. Vanwege hoge bloeddruk en haar voorgeschiedenis.

Ik ben van de 1e bevallen met een ks. Bij de 3e bleek ik met 38 weken 4 cm ontsluiting te hebben. Dit zette niet door, maar ze wilden mijn vliezen niet doorprikken, want als de weeën niet door zouden zetten zouden ze weeën opwekkers moeten geven en dat deden ze liever niet.

Was allebei een ander ziekenhuis. Mijn zus wilde in 1e instantie ook een geplande ks, maar kreeg de keuze niet. Ik mocht wel kiezen, maar wilde geen geplande ks.

10. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Ik ben ingeleid na eerste keizersnede

11. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Ik ben 3 weken geleden bevallen, eerste kindje ook met spoedkeizersnede. Nu vanaf 34 wk al hoge bloeddruk maar in eerste instantie wilden ze niet inleiden ivm eerdere keizersnede. Uiteindelijk toen ik bijna 40wk was toch besloten tot inleiden, dan alleen ballonnetje/vliezen breken/infuus op laagste dosis. Dat infuus is niet nodig geweest na het breken van de vliezen was ons dochtertje er 3 uur later al, vaginaal. Totaal andere ervaring en niet gedacht dat het ook zo kan..

12. Fienne

Fienne Lid

17 nov 2017
    9
    3
    3
    Vrouw
    Mijn eerste is geboren dmv een geplande keizersnede. Bij de tweede ben ik ingeleid (met infuus) omdat de kleine heel groot was. Daarbij werd wel aangegeven dat de kans op een spoedkeizersnede groter is bij inleiden na een eerdere keizersnede en bij mij was dat ook de uitkomst. Nu gaan we bij de derde weer voor een geplande keizersnede. Ik zou overleggen met de gyn, wat ze aanraden hangt echt van de situatie af!

Deel Deze Pagina