Kinderspaarrekening...tips?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Meryl, 1 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meryl

Meryl Bekend lid

30 jan 2009
    737
    0
    0
    Ik wil dalijk na de bevalling graag een spaarrekening voor de kleine openen en maandelijks wat storten.

Zijn er mensen met tips & ideeen? Waar moet ik bijvoorbeeld op letten? Wat vinden/vonden jullie handig? :)

2. Ibas

Ibas Bekend lid

23 mrt 2009
    752
    0
    0
    Zelfstandige Horeca
    Noord Holland
    Dat wil ik ook gaan doen. Maar ik open gewoon een rekening op zijn/haar naam en stort maandelijks 25 euro erop. Heb nu wel al een spaarpot staan waar we ons kleingeld in doen en met dat bedrag wil ik de rekening openen.

Verder kan je bij de bank wel vragen wat voor soort rekening het beste is hiervoor. Want een bankpas heeft de kleine bijvoorbeeld nog niet nodig :D

3. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik lees hier even mee, wilde een topic openen maar je was me net voor:D

4. Joyce1983

Joyce1983 VIP lid

8 feb 2008
    6.688
    0
    36
    Hier hebben we vrijwel meteen een spaarrekening geopend en dan gewoon bij de bank waar onze rekeningen ook lopen. We kregen geld voor de geboorte dus ja, dat was natuurlijk een rede om meteen een rekening aan te vragen :) ipv nog even te wachten

5. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik zou geen rekening op naam van je kindje zelf openen. Als je kind dna straks 18 wordt wordt hij/zij zelf gemachtigde over de rekening en kan hij/zij dus met het geld doen wat hij/zij zelf wil. Als je wilt dat het geld echt gebruikt gaat worden voor iets nuttigs, waar je zelf dus ook nog enige inspraak in hebt (bijv. studie een rijbewijs of het kopen van een eerste auto), dan zou je een rekening kunnen openen op jullie eigen naam en er dan iets bij laten zetten in de trant van: "inzake [naam kind]". Dan houden jullie als ouders namelijk de zeggenschap over het geld. Toen ik nog op de bank werkte (is al wel 7 jaar geleden hoor) deden we dat vaak zo.

6. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Kijk, aan zo'n antwoord heb je echt iets, dank!

7. Rosado

Rosado Niet meer actief

Graag gedaan. Wij hebben zelf ook al nagedacht over een spaarrekening voor ons kindje en toen schoot me ineens te binnen dat we toen ik bij de bank werkte weleens woeste ouders aan de balie hadden die het er niet mee eens waren dat zijn/haar kind vanaf de 18e zelf de beschikking over het geld kregen. Maar ja, als je 18 bent ben je volwassen en dan zijn het dus niet meer de ouders die over je geld kunnen beslissen.

8. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.812
    9.318
    113
    Gelderland
    Wij hebben een spaarrekening op onze naam en hier gaan we alles voor de kleine opzetten! Ik ben zelfs al begonnen door er afentoe even wat op te zetten! Ik vind het toch een fijner idee om het op deze manier te doen zodat wij de gene zijn die bepalen wat er met het geld gebeurt en niet hij:D

liefs Luna86

9. Jeanne59

Jeanne59 Lid

24 jun 2009
    41
    0
    0
    huisvrouw, verpleegkundige
    Noord-Brabant
    kinderspaarekeningen hebben vervelende voorwaarden en superlage rentes, dus wij zijn er nog steeds niet uit.
    op internet kun je vanalles vergelijken zo ook alle spaarrekeningen van alle banken. Zie google.

groetjes van Jeanne

10. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb toen ik zo'n 5 maanden zwanger was een rekening speciaal voor ons kindje geopend, maar wel op mijn naam. Dit is een gewone betaalrekening, ik stort hier elke maand een vast bedrag op, geld dat alleen gebruikt wordt voor aanschaf spullen voor het kindje. Ik zorg dat er altijd iets op staat, zodat wanneer nodig, er altijd iets kan woden aangeschaft. Zo heb ik altijd een rekning waarvan ik straks kleding, luiers e.d. kan kopen, los van het boodschappen geld voor het huishouden.

Daaraan gekoppeld nog een rekening, waar geen pas van is, daar gaat maandelijks het geld van het Kinderdagverblijf op van ons deel en het deel belasting, en daar is het Kdv op gemachtigd om maandelijks het bedrag af te boeken. Zo hoef ik me nooit zorgen te maken dat ik per ongeluk teveel gepind heb ofzo, omdat deze rekening echt alleen voor het kdv is en niets anders.

Aan deze twee rekeningen gekoppeld een internet spaarrekening, en daar zal ik de kinderbijslag elk kwartaal op storten, want de bedoeling is dat we dat bedrag per jaar gaan sparen.

Alles staat dus wel op mijn naam, zodat we er toch bij kunnen als het nodig is voor iets dringends voor het kindje bijvoorbeeld. Dat vind ik wel een fijne gedachte.

Verder lopen onze eigen salarissen en betalingen gewoon via de andere rekeningen van onszelf.

11. Marisha

Marisha Fanatiek lid

15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Hier hebben we ook een spaarrekening op onze naam geopend (maar met beschrijving de naam van ons zoontje zodat we goed weten welke rekening van hem is). Hier sparen we maandelijks op voor Noa later.

Als je naar de bank gaat om een rekening voor je kindje te openen dan doen ze dat altijd op de naam van het kind. Als je het op je eigen rekening doet, dan krijg je het geld dat ze erbij geven niet (vaak krijg je EUR 25 bij het openen van de rekening al op de rekening gestort).

Bij ons was het cruciaal om de rekening op eigen naam te houden want ik weet uit ervaring dat het geld dat gespaard wordt op een rekening heel snel op gaat als je als jongere opeens een grote som ter beschikking krijgt en niemand er zicht op heeft wat je met dat geld doet :D Noa zal die kans niet krijgen ;)

12. suusje34

suusje34 Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.389
    0
    0
    hoi heb een zoon van 9 voor hem heb ik een spaarrekening op onze naam met een redelijke rente. Hier spaar ik 50 euro per maand op en het bedrag wat ik bij geboorte van opa/oma kreeg..
    wie weet heb ik t nodig bij studeren offe kan ik zijn rijbewijs ervan betalen of is t gewoon een extratje voor hem als hij t huis uit gaat..
    Ook voor de kleine wil ik het zo gaat doen..

zoon heeft sinds een paar jaar zelf ook een rekening. Daar gaat geld op van verjaardagen/rapporten ed en daar mag hij met toestemming geld vanaf halen als hij iets voor zichzelf wilt kopen..

13. Meryl

Meryl Bekend lid

30 jan 2009
    737
    0
    0
    Handig zo om jullie ervaringen e.d. te lezen dames! :)

14. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

wij hebben een rekening op naam van ons zoontje.... als hij 18 is mag hij zelf bepalen wat hij met het geld doet,
    als hij een mooie fiets of auto of scooter ervoor wil kopen, of gewoon af en toe van wil stappen of zichzelf per maand een extra zakcentje geeft van die rekening, voor zijn meisje een leuk cadeautje kopen of weekendje weg met vrienden... hij mag het van ons gewoon zelf weten,

wij hebben er tot zijn 18 jaar zeggeschap over ... en ik denk dat wij als ouders zijnde wanneer hij 17 is en bijna 18 wel kunnen inschatten of hij verkeerde dingen gaat doen met het geld of niet ( vergokken,drank drugs...) en merken wij dat hij aan drugs of iets zit of zijn school niet goed doet... dan kunnen wij het er nog af halen. en eventueel later terug storten.

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Wij openen denk ik een rekening op naam van ons kindje waar dingen zoals verjaardagsgeld e.d. opgestort kunnen worden en misschien een klein bedrag per maand.
    Verder willen we een aparte spaarrekening (op onze naam) voor dingen zoals rijbewijs en studie.

16. koala28

koala28 Niet meer actief

Dit gaat tegenwoordig niet echt meer op. Bij de Rabobank heeft de Regenboogrekening de hoogste rente op dit moment. Bij de ABN AMRO heeft de KinderBonus spaarrekening ook een hogere rente.
    De rentes van de spaarrekeningen gaan onwijs snel naar beneden de laatste maanden. Maar de kinderspaarrekeningen dalen minder snel dan de gewone spaarrekeningen.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben een oude rekening van ons van Spaarbeleg waar we nu op sparen voor Eva. Ik wil dat ze als ze straks 18 is er zomaar bij kan.

We gaan over een jaar of 6 wel nog een andere rekening openen voor Eva, maar juist bewust als ze wat ouder is, ik weet nog hoe leuk ik dat destijds vond :)

18. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Wij gaan waarschijnlijk wel een rekening openen op de naam van het kind waar hij op zijn 18 de gebruik van kan maken, voor rijbewijs / auto etc.
    Ik zelf heb ook mijn rijbewijs en auto zelf moeten betalen en mijn ouders hebben niks voor mij gespaard, dat vond ik eigenlijk best jammer! Maar ik heb er wel van geleerd om goed met geld om te gaan etc....
    Ook de ouders van mijn vriend hebben eigenlijk nooit echt wat voor hem gespaard dus hebben wij besloten dit wel te willen doen maar wel op voorwaarde dat niet alles in 1 x opgemaakt wordt en aan een goed iets besteed wordt (rijbewijs, auto of misschien op kamers ofzo)

19. Rosado

Rosado Niet meer actief

Maar ja, je kan natuurlijk nooit helemaal controleren of je kind het wel echt voor zoiets gaat gebruiken. Je kunt er natuurlijk afspraken over maken, maar dan nog kan je kind helemaal zelf bepalen wat hij/zij ermee wil doen. Als hij/zij geld van de rekening wil halen om er lekker van te gaan zuipen in bijvoorbeel Lloret de Mar dan kan je er, in principe, niets tegen doen. Dat zou voor mij een reden zijn om een rekening op onze eigen naam te openen, zodat wij altijd de regie over het geld houden.

20. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Wij zijn er ook nog over aan het nadenken....

Waarschijnlijk wordt het een rekening op onze naam, waar we maandelijks geld op storten.

Hier willen we zowieso de studie van betalen, evt. een rijbewijs van kunnen geven, of een koelkast e.d. voor het op zichzelf wonen etc.

dus niet zozeer voor het kind zelf om uit te besteden (als er geld over is misschien)

Deel Deze Pagina